Před deseti lety si dva kamarádi z Pardubic řekli, že budou vyrábět sušené maso a budou v tom největší v Evropě. Vzali své úspory, založili firmu Fine Gusto a začínali jako téměř každý potravinový startup – doma v kuchyni. Posléze ji vyměnili za tu v bývalém hotelu Harmony v Pardubicích a k rozjetému podnikání během let přibrali i majitele skupiny AgriKomp, kteří za svou finanční injekci získali třetinu firmy.

Dnes sídlí Fine Gusto v areálu v Hradci Králové a patří už zase jen dvěma kamarádům. David Novák a Pavel Doležal loni své společníky z firmy vyplatili. Se svou výrobou sušeného masa navíc patří mezi největší ve střední Evropě. „Větší výrobce je jen ve Velké Británii, o dalších nevíme,“ říká David Novák.

Obrat společnosti se pohybuje kolem sto šedesáti milionů korun, za loňský rok se vyšvihl o čtyřicet procent a letos bude ještě vyšší. Firma roste především akvizičně, kdy získává nové zákazníky na privátní značky. Dnes vyrábí sušené maso jerky pro 35 z nich: prakticky pro všechny značky na českém trhu. Mezi ty nejznámější patří Indiana nebo Grizly.

„Primárně teď cílíme na zahraničí, Čechy už jsou dost vyčerpané, těch značek je tu hodně. Jsme taková meka jerky v Evropě,“ dodává David Novák.

Každá z 35 značek má svou vlastní recepturu. Tu si buď zákazníci dodají sami, anebo ji pro ně ve Fine Gusto vymyslí a vyvinou. Denně ve svém královéhradeckém závodu zpracují dvě až tři tuny masa a měsíčně vyrobí milion sto tisíc kusů balení jerky.

info Foto Fine Gusto
David Novák z Fine Gusto

„U značek hodně záleží na tom, jak jsou silní v marketingu, právě proto, že konkurence je obrovská. My v něm trochu pokulháváme, soustředíme se hlavně na výrobu, a možná i proto v ní naše vlastní značka Fine Gusto dělá jen dvacet procent,“ podotýká jeden z majitelů. Do budoucna to chtějí změnit, jenže je to náročný úkol.

Poptávka ze zahraničí začíná být obrovská. „Jednáme s opravdu velkými firmami, které od nás chtějí výrobu svých privátních značek. Uspět za hranicemi s vlastním brandem je velmi obtížné a finančně náročné, ale v Česku bychom jej chtěli rozvíjet víc,“ vysvětluje Novák.

Export tvoří u firmy zhruba padesát procent. Výrobky míří snad do všech zemí Evropy, od Itálie, Španělska až po severské země. „Teď se snažíme navázat spolupráci s některými saúdskými zeměmi. Tam akorát musíme splňovat halal. Tamní trh je pro nás ale velmi zajímavý, otevírá zase nové možnosti.“

Fine Gusto dodává své výrobky i do armád, které v obratu tvoří zhruba dvacet procent. Jejich sušené maso tak konzumují angličtí, estonští, norští nebo ukrajinští vojáci. A do budoucna by si ho mohla odebírat i německá nebo polská armáda.

Naloženo a zabaleno

Výroba se odehrává v několika krocích. Na začátku jsou pětikilové kusy nabouraného masa, kdy se jedná v případě hovězího o vrchní a spodní šál. Nakrájí se na plátky tlusté šest až devět milimetrů, v závislosti na receptuře a požadavcích zákazníka.

Maso se následně marinuje s různým kořením, což může trvat od jedné hodiny až do 24 hodin, a následně se plátky vyskládají na síta, která jdou do udírny.

„Proces uzení trvá tři až šest hodin. A udí se na štěpcích, většinou na bukovém dřevu, žádná chemie. Po sušení proběhne kontrola kvality, kdy se odstraní nežádoucí kusy a pak se plátky řežou na čtverečky. Nakonec už se jen do balení přidává absorbér kyslíku a jerky může k zákazníkovi,“ popisuje proces David Novák.

Příchutí pak může být celá řada. Mezi oblíbené patří barbecue, teriyaki nebo s pepřem. Kromě hovězího, které ale tvoří devadesát procent výroby, nabízejí jerky i z krůtího nebo vepřového masa. Nově spojila firma své síly s jihoafrickým obchodním partnerem Andrém van Stadenem.

info Foto Fine Gusto
André van Staden a biltong: speciálně upravené sušené maso původem z Afriky

Mladý podnikatel původem z Jižní Afriky, který do Česka přijel poprvé v roce 2004, začal před osmi lety s výrobou biltongu, zvláštního druhu sušeného masa podle jihoafrické receptury.

„Dělal jsem to víceméně sám, což je těžké. Největší krize přišla loni, kdy mi dva velcí odběratelé nezaplatili. Nechtěl jsem se vzdát, a tak jsem zaklepal na dveře firmy Fine Gusto, zda by o mé know-how nestáli,“ popisuje van Staden začátek partnerství.

Podle Davida Nováka není jeho osud nijak ojedinělý. Vyšvihnout se z „garážového“ podnikání, když je na něj člověk sám, je obtížné.

„My sami jsme s biltongem experimentovali tak pět let zpátky, ale neměli jsme nikoho, kdo by se nám o vývoj a výrobu postaral. Když se objevil André, se svými znalostmi a zkušenostmi, domluvili jsme se, že mu poskytneme zázemí a kapacity, aby se mohl soustředit jen na to udělat dobrý produkt,“ přibližuje David Novák.

Cílem je dostat biltong mezi mnohem větší povědomí zákazníků a naučit je ho jíst. Sušené maso totiž posouvá na prémiovější úroveň. Liší se hlavně výrobou a také přidaným kořením. Vyrábí se především ze spodního šálu, kde je křehčí maso.

Zatímco jerky se krájejí na tenké proužky, tady se nechávají tlustší kusy. Marináda je složená z koriandru, jablečného octa, soli a pepře. „Klasicky to v ní leží 24 hodin, díky vakuu ale lze zkrátit dobu na dvacet minut. Poté se maso suší šest až sedm dní a až následně se krájí na tenké plátky a rovnou balí,“ říká André van Staden.

Maso odebírá firma od různých dodavatelů jak z Česka, tak i z Evropy. Nově pak i z Namibie, kde je skot celoročně venku a tamní maso patří mezi ta nejlepší a svou vyšší tučností i ideální právě pro výrobu biltongu. „O produktu zatím mnoho zákazníků neví, v Evropě příliš dostupný není, vyrábějí ho snad jen v Irsku. My to chceme změnit a jít do retailu s kvalitou od Andrého,“ zdůrazňuje David Novák.

S biltongem chtějí prorazit i v zahraničí, navíc by to mohl být segment, v němž budou na trhu lídrem. „Výhodou je, že tady nezačínáme na zelené louce jako s jerky.“