Dohromady mají více než tři sta poboček a roční zisky v desítkách miliard. Z takového koláče v Česku ujídá již sedm provozovatelů amerických řetězců rychlého občerstvení. Zatímco jim za posledních pět let přibyl jen jeden konkurent, v blízké době chtějí na trh vstoupit další tři. Zájem Čechů o fastfoody je však tak veliký, že se z něj zřejmě bohatě najedí i oni.
Největším ze zájemců o vstup do Česka je řetězec Wendy’s, který má po světě více než sedm tisíc poboček. Prodejce hranatých hamburgerů přitom ohlásil záměr otevřít v roce 2025 i v Irsku a Rumunsku. Kromě toho plánuje v blízké budoucnosti vstoupit na dalších pět evropských trhů.
O plánech pro Evropu promluvil v rozhovoru pro Forbes Michael Clarke, který má expanzi řetězce na starosti. Jeho cílem je do konce roku podepsat smlouvu s franšízantem a příští rok zde restauraci otevřít.
Mezi nejoblíbenější položky z menu Wendy’s patří podle informací firmy jejich hranolky, kuřecí nugetky či velký hamburger se slaninou. Zdaleka nejoblíbenější je ale Frosty – mražený dezert podobný velmi hustému mléčnému koktejlu.
Jeho hlavními konkurenty budou pravděpodobně společnosti McDonald’s a Burger King, které se rovněž zaměřují na prodej hamburgerů a mražených mléčných dobrot.
Další ze zájemců o naporcování českého zájmu o rychlé jídlo, Pizza Inn, má po světě přes 310 poboček. Většina z nich se nachází na jihu Spojených států, další pak v Africe a na Arabském poloostrově.
Řetězec proslul i netradičním přístupem k marketingu. Například v roce 2021 na svém webu zveřejnil příspěvek, v němž vyjádřil pochybnosti o legitimitě proběhlých prezidentských voleb.
Letos pak již podruhé oslavuje loveckou sezonu pizzou z jeleního masa, kterou propaguje odkazem na kresleného jelena Bambiho (jehož matku ve filmu zastřelí lovec). Postavička obklopená roztomilým divočákem a dalším jelenem navíc na propagačním materiálu říká: „Chutnáme výtečně.“
Ve své nabídce má Pizza Inn kromě klasických variant jako feferonkové nebo margherity i pizzy s příchutí indických nebo mexických jídel. Případně umožňuje přizpůsobit si pizzu vlastní a prodává také saláty, kuřecí křídla či česnekový chléb.
Jedna restaurace s rychlou pizzou už ale v Česku je – Pizza Hut. Kromě Prahy je v dalších čtyřech krajských městech a vedle pizzy rovněž nabízí kuřecí křídla nebo česnekový chléb.
Do třetice se o peníze českých jedlíků uchází i řetězec Five Guys, pojmenovaný po otci a jeho čtyřech synech, kteří ho spolu založili. Ten má přes 1500 poboček ve více než dvaceti zemích.
Svou první pobočku plánoval otevřít v nově zrekonstruovaném obchodním domě Máj, to se však nepodařilo. Už od otevření tam ale funguje třetí lokace Popeyes. Další datum pak stanovil Five Guys na letošní podzim, kdy přesně, však zatím není známo.
Na internetových pracovních portálech však stále uvádí nabídky práce na pobočce v Máji s nástupem od ledna 2025. Na pozici zástupce manažera restaurace nebo team leadera však přijímá ihned.
Zda bude u nás schopný uspět, bude záviset i na ochotě zákazníků připlatit si. Řetězec je ve Spojených státech známý svými vysokými cenami a například malé hranolky tam prodává za pět dolarů, tedy 124 korun.
McDonald’s za takovou cenu ve Spojených státech aktuálně nabízí malé hranolky, ale k tomu v menu i kuřecí hamburger, 4 nugety a sklenici Coca-Coly. Jak ale zmiňuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, cena pro české zákazníky není tak důležitá a do fastfoodu chodí, i když už tam jsou obědová menu stejně drahá jako v klasických restauracích.
Proč ale řetězce láká zrovna Česko? „Díky svému silnému trhu, velké tradici rychlého občerstvení a výborné geografické poloze je ideální základnou pro naši expanzi v Evropě,“ řekl už dříve ředitel společnosti Wendy’s pro Evropu Michael Clarke.
Právě kvůli silnému zájmu Čechů se nikdo přeplnění trhu neobává. „České gastro je stále atraktivní trh a s vytěsňováním tradičních formátů, jako jsou hospody a restaurace, tu najednou vzniká zejména mimo Prahu prostor,“ myslí si Luboš Kastner, restauratér a zakladatel Českého gastronomického institutu.
K většímu zájmu podle něj přispěl i popandemický růst poptávky spojený se změnou životního stylu, kterému se byly schopny tyto řetězce přizpůsobit čerstvější a zdravější nabídkou.
Česko má podle experta také dostatek komerčních prostor, které tyto nové restaurace zaplní a rozvinou tak rozmanitost nabídky. „Pestrost je to, co u nás viditelně chybělo,“ dodává Kastner.
Řetězec | Počet poboček | Vstup do Česka |
McDonald’s | 123 | 1992 |
KFC | 129 | 1994 |
Subway | 7 | 2003 |
Burger King | 52 | 2008 |
Pizza Hut | 15 | 2017 |
Domino’s Pizza | 3 | 2019 |
Popeyes | 3 | 2023 |
Seznam amerických řetězců s rychlým občerstvením v Česku (podle informací na webech řetězců)
Výhodou Česka je i to, že si v něm na sebe dokážou nově otevírané provozovny velmi rychle vydělat, říká Tomáš Prouza. Ani on nevidí trh jako přeplněný. „Očekávám, že počet provozoven ještě poroste, protože pro Čechy je fastfood atraktivní koncept, ať už jde o známé americké značky, vietnamská bistra, nebo jakýkoli jiný formát,“ dodává prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Vstup nových konkurentů podle Kastnera navíc vyvine tlak na obchody, které již na trhu jsou, a donutí je investovat do pestrosti a rozmanitosti svých konceptů i nabídky.
Ale ani ostatní řetězce nelení a třeba nováček Popeyes u nás chce mít do roku 2033 na šedesát restaurací. Na velký zájem o rychlé občerstvení reagují i zavedená jména – KFC ve čtvrtek otevřelo na pražském Václavském náměstí svou teprve pátou vlajkovou pobočku na světě, která čítá místa pro 152 zákazníků, a Burger King, který v květnu otevřel padesátou pobočku, jich chce mít do pěti let více než osmdesát.
„Češi pořád vnímají fastfood amerických značek jako určitou garanci kvality,“ vysvětluje Prouza schopnost těchto firem stále expandovat. Za velkým zájmem o takovou stravu podle něj ale stojí hlavně tradiční výhody rychlého občerstvení – jeho rychlost, ale i stálost nabídky.
„Zákazníci díky tomu mají jasnou představu, co si dají, ještě než do provozovny vstoupí. A díky rychlosti jsou schopni najíst se za čtvrt hodiny, což v klasické restauraci není možné,“ domnívá se Prouza.
Podle Kastnera ale není zájem Čechů o rychlé občerstvení překvapivý a kopíruje celoevropský trend. „Byla tu jen jedna velká odlišnost, a to hospodská a restaurační kultura, zejména díky extrémně nízkým cenám. Tato odlišnost ale díky dramatickému růstu cen rychle padá,“ zmiňuje Kastner.
Za úspěchem rychlého občerstvení stojí i jejich schopnost mířit na mladé zákazníky. „Pro ty je dalším důvodem k oblibě fastfoodů možnost najíst se s minimální mezilidskou interakcí díky dotykovým displejům a možnosti nechat si přinést jídlo až ke stolu,“ zmiňuje Prouza.
Ne všechny snahy o expanzi do Česka se ale americkým občerstvením povedou. Kdysi se u nás dalo najíst i v pizzerii Little Caesars, která byla třeba v již zbouraném obchodním domě Ještěd nebo – podobně jako dnes Popeyes a v budoucnu Five Guys – v pražském Máji. V Česku ale nevydržela a po letech se ze země stáhla.