Spolupracuje s největšími stars amerického showbyznysu a možná se brzy podívá i do vesmíru, přesto stále rád tvoří i v Česku. Žádné přízemní projekty od něj ale nečekejte. „Oceňuji, když má někdo na tuzemském oddělení marketingu odvahu a řekne, že chce v Česku zrealizovat něco výjimečného jen pro nás, protože, upřímně, většina lidí raději jen překládá kampaně z angličtiny do češtiny a automatizovaně bere věci ze zahraničí,“ říká multioborový kreativec, umělec a také úspěšný byznysmen Yemi A.D.
Jeho JAD Productions má tři divize – funguje jako talentová agentura pro obsazování filmů či reklam, věnuje se eventové produkci a poskytuje služby v oblasti digitální tvorby, videoklipy, digitální obsah či sociální sítě.
„Agentura prochází neustálou transformací a v pandemii jsme se museli hodně přesměrovat k online disciplínám,“ popisuje Yemi nelehkou situaci posledních téměř dvou let, která citelně zasáhla celý segment.
„Během pandemie jsme stejně jako ostatní víceméně okamžitě přišli o všechny eventy, a tak jsme se museli zaměřit mnohem více na digitál,“ říká Yemi. „Teď už to funguje tak, že když přijdou nějaké restrikce a jedna oblast nám začne pokulhávat, jde nahoru zase jiný segment, ve kterém jsme aktivní, takže to nakonec docela zvládáme.“
V Česku obrat jeho společnosti v posledních letech klesl z necelých sedmdesáti na 25 milionů korun. „Naopak zahraniční trh posílil a přinesl nové příležitosti,“ doplňuje Yemi.
Pracovně se pohybuje po celém světě, pracuje pro globální značky, jako je Apple, Adidas, či Google, a jako choreograf a showdesigner dobyl i Hollywood. Projekty, které vznikly během spolupráce s americkou superhvězdou Kanyem Westem, pořád patří mezi jeho největší choreografické výtvory.
Aktuálně ho nejvíc zaměstnává Moonshot Platform, digitální hnutí, které se snaží akcelerovat impact organizací bojující za udržitelnou budoucnost.
K Měsíci se ostatně možná i podívá. Dostal se totiž do předvýběru umělců z celého světa, z něhož vzejde vybraná osmička pro let kolem Měsíce, který v rámci projektu dearMoon organizuje japonský miliardář Yusaku Maezawa ve spolupráci s firmou SpaceX Elona Muska.
„Moc se těším na projekt, který stavíme pro Národní divadlo společně s jejich baletním souborem,“ vrací se performer zpátky na Zem. Večer složený ze tří současných choreografií bude mít premiéru na konci března a Yemi pro něj vytváří představení Bohemian Gravity, jehož tématem bude hledání svobody.
„Později pak také uvedeme stejnojmenný dokumentární film, který bude mixem mezi pohledem do procesu tvorby choreografie a vizuálním zážitkem tanečního příběhu z několika lokalit napříč Českem,“ dodává.
Sám říká, že ho zahraniční projekty nabíjejí energií, se kterou se pak do Česka vrací. A i tady spolupracuje s klienty, kteří se nebojí být progresivní a bořit hranice. Příkladem je třeba kampaň Mercedes-Benz #24RIDE, kterou Yemi se svými kolegy v roce 2018 připravil při uvedení nové třídy A na náš trh.
Yemiho tým postavil technologii, která umožnila unikátní 24hodinový stream přímo z jedoucího auta, v němž se střídaly zajímavé osobnosti. A stream zbořil český internet. Výsledný efekt kampaně byl natolik přesvědčivý, že posbíral osm mezinárodních ocenění a Yemi pro české zastoupení Mercedesu tvoří dodnes.
S modely ze Stuttgartu se však rychle ztotožnil i v osobní rovině. Což není zas tak těžké. Ale Yemi oceňuje nejen luxus německé značky. „Auto pro mě musí esteticky vyjadřovat smysl pro design, musí být komfortní a bezpečné,“ vysvětluje, proč jezdí v pořadí už třetím čistě elektrickým modelem EQC od značky Mercedes-EQ.
Yemi ale není pouze senzitivní umělec, kterého nadchne výsledné ztvárnění. Chápe totiž věci do hloubky a v širším kontextu přesně tak, jak to současná transformace nejen k elektromobilitě potřebuje.
„U jakéhokoli výrobku by mělo být samozřejmostí přemýšlet o jeho životě od začátku až do konce. To, že se donedávna takto vlastně vůbec neuvažovalo, podle mě ukazuje na selhání a nekompetenci lídrů,“ komentuje aktuálně žhavé téma recyklace, uzavřeného životního cyklu a cirkulární ekonomiky.
Ročně elektromobilem ujede zhruba dvacet tisíc kilometrů nejen po městě, ale i během cest do Německa či na Slovensko. Spalovací motory dnes považuje za poměrně primitivní způsob výroby energie, byť chápe, že někteří lidé mají rádi, když auto řve na celé město. „Já si ale u elektromobilu užívám klid a ticho,“ dodává Yemi.
Aktuálně přesedá do technologické výkladní skříně značky – zcela nového modelu EQS, který je od uvedení na trh zahrnován komplimenty z řad odborné i laické veřejnosti. Není vůbec divu. Každá jednotlivost luxusního elektrického vozu si totiž zaslouží pozornost, ať už to je nejlepší aerodynamika mezi sériově vyráběnými vozy, natáčení zadní nápravy, výkon až 385 kilowattů, či dojezd na jedno nabití až 780 kilometrů.
„Přicházím k vám z budoucnosti,“ tak Yemi v pěti slovech nové EQS charakterizuje a nadšeně dodává: „Tohle je poprvé, kdy mám pocit, že někdo uvolnil futuristický automobilový koncept do reálného provozu.“
Pokud by měl vypíchnout jednu věc, která pro něj byla u nového EQS skutečně „wow“ , byla by to jednoznačně mírně prohnutá obrazovka Hyperscreen táhnoucí se napříč celou palubní deskou a jež je unikátní technologií vyrobena z jednoho kusu skla.
Ale je tu i další silná stránka, kterou umí Yemi ocenit víc než kdo jiný – špičkový audiosystém Burmester Surround Sound s patnácti reproduktory a celkovým výkonem 710 wattů. „Hudba je lék, který umí zklidnit, odstraní bolest hlavy, zlepší náladu a také se mi díky ní lépe přemýšlí.“
Ať už jezdíte v Mercedesu nebo v jiném autě, můžete si léčivé účinky muziky vyzkoušet třeba některým z playlistů, které má Yemi Akinyemi Dele na Spotify. „Miluji dobrý zvuk a hudbu vnímám jako takový soundtrack k mému životu,“ dodává Yemi.