The Gray Man je jedním z největších filmových hitů léta. Takřka celý svět kouká na to, jak Ryan Gosling svádí napínavé přestřelky v centru Prahy, sleduje česká policejní auta i ikonické lokace metropole. To vše díky systému pobídek, který do Česka přilákal produkci nejdražšího filmu Netflixu.
Štáb filmu utratil v Česku přes 750 milionů korun, a tak zemi nejen udělal reklamu, ale přinesl i peníze. I na tomto příkladu lze ukázat, jak pozitivní je sdělení z tohoto týdne, kdy česká vláda rozhodla o navýšení financí na filmové pobídky pro letošní rok o 570 milionů korun.
Státní fond kinematografie měl doposud rozpočet na pobídky 800 milionů korun ročně. V lednu ale přerušil přijímání nových žádostí o pobídkové projekty, protože se kapacita již naplnila. Na vině bylo rozpočtové provizorium, kvůli němuž se pozastavily výdaje, které nebyly nezbytné.
Toto pozastavení odválo z Česka některé projekty, které se měly v nejbližší či současné době natáčet. A nešlo o žádné malé produkce: třeba seriál Devil in the White City s Keanu Reevesem, za nímž stojí Martin Scorsese a Leonardo DiCaprio, seriálový prequel filmové Duny s názvem The Sisterhood, prequel populární série Hunger Games nebo další sérii Londongrad s Benedictem Cumberbatchem v hlavní roli.
Po letech temna se přitom zahraniční produkce do Česka v poslední době houfně vracely. Stát nabízí pobídky od června 2010 a jejich atraktivita spočívá v tom, že část z utracených nákladů se tvůrcům vrátí. V Česku to je dvacet procent z takzvaných uznatelných nákladů.
Kromě zmiňovaného The Gray Mana se tady natáčel velkolepý fantasy seriál Amazonu zvaný Kolo času s Rosamund Pike, jehož tvůrci zde utratili kolem dvou miliard korun. Dále válečný snímek Bílý ptáček s Gillian Anderson nebo seriál Carnival Row s Orlandem Bloomem a řada dalších.
Po dlouhých apelech Asociace producentů v audiovizi (APA) se prostředky pro filmové pobídky navýšily, podpora by měla přijít i v dalších letech.
„Navýšení částky pobídek, které pokryje vzniklé závazky, je spojené s dlouhodobější reformou pobídkového systému. Pro audiovizi to znamená stabilizaci a možnost dalšího růstu. Nastartování pobídek bude mít v ekonomické krizi výrazný ekonomický efekt, z peněz utracených zahraničními projekty v Česku budou čerpat výhody i nefilmové profese a státní rozpočet,“ uvedl předseda APA Vratislav Šlajer.
Dle tiskové zprávy APA využívají zahraniční produkce velké množství služeb, dávají práci dvaceti tisícům lidí a vložené prostředky se vracejí desetinásobně.
Obrat zahraničních projektů v roce 2021 představoval 8,73 miliardy korun, což je sedmdesát procent celkového obratu audiovizuálního průmyslu. Tato čísla dokonce překonala předcovidových 6,33 miliardy z roku 2019.
Přesto je dvacetiprocentní vratka, kterou Česko filmařům nabízí, z okolních států nejnižší a jinak oblíbená destinace proto musí bojovat s Polskem, Maďarskem i Slovenskem. Zejména Maďarsko se v posledních letech stalo oblíbeným cílem filmařů. Točil se tam třeba seriál Zaklínač, momentálně se v Budapešti chystá pokračování Duny.
Nynější krok vlády ale snad pomůže tomu, aby velké projekty dál mířily i do země, kterou Netflix nyní ukazuje světu ve svém letním trháku. Do Česka.