Vypadá to jako all in. Sázka všeho na jednu kartu. A následovat tak může jen velký triumf, nebo obří průšvih.

Jmenuje se The Gray Man. Nejdražší film z produkce Netflixu, který stál 200 milionů dolarů (skoro pět miliard korun), má hvězdné obsazení (Ryan Gosling, Ana de Armas, Chris Evans) i režiséry – bratry Anthonyho a Joea Russoovy. Ti dostali volnou ruku a pohádkový rozpočet, aby natočili uctívaný blockbuster. 

Ve vybraných amerických kinech už měl premiéru a teď přichází na Netflix. A to v době, kdy král streamovacích služeb potřebuje pořádně šlápnout na plyn. Zpráva za druhé čtvrtletí sice nebyla tak negativní, jak se čekalo, ale přesto podruhé za sebou hlásila úbytek předplatitelů. A Netflix moc dobře ví, že mu utíká čas na to, aby trend obrátil.

The Gray Man, který pojednává o souboji dvou agentů CIA, nemá být jen jediným filmem, ale má nastartovat novou značku, která přiláká diváky. Netflix zkrátka touží vytvořit sérii bondovských rozměrů, na kterou by mohl navázat dalšími filmy či seriály.

To vše má ale jeden háček: The Gray Man musí uspět. Tvůrci se dušují, že pro to udělali maximum, a slibují velkolepé akční scény. Natáčení jedné z nich prý zabralo měsíc a má v ní být hodně zbraní, tramvaj bořící pražské Staré Město a Gosling bojující s partou zabijáků. „Je to film ve filmu,“ citovaly NY Times jednoho z režisérů Anthonyho Russoa.

Velkých akčních scén má být ve filmu hned devět. „Což nás s Anthonym skoro zabilo. Nežertuju, byli jsme na konci natáčení úplně vyčerpaní,“ řekl Joe Russo pro The Collider.

Však třeba v efekty nabitých marvelovkách točili akční scény „jen“ čtyři. „Akce vyžaduje hodně přemýšlení, péče a i samotné provedení na placu je dost obtížné, stejně jako stříhání po nocích,“ dodal Joe Russo.

V centru této akce se objeví již zmiňovaný Gosling, pro kterého jde o největší podobnou roli v životě. Už dávno sice není jen hvězdou romantických snímků, zkusil si například dobývání Měsíce v Prvním člověku nebo policistu ve snímku Blade Runner 2049, snad s výjimkou Drive se mu však vyloženě akční role dosud vyhýbaly.

Teď spadl rovnou do akce velkolepé. „V mládí byl tanečníkem, takže má perfektní kontrolu svého těla,“ připomněl Joe Russo. „Myslím, že jsme nikdy nepotkali někoho, komu by tak dobře šly kaskadérské kousky a souboje jako Chrisu Evansovi. Až do té doby, než jsme narazili na Goslinga.“

The Gray Man vychází ze stejnojmenného románu Marka Greaneyho a chystal se takřka deset let. Natáčelo se v Praze, konkrétně v Holešovicích, před Rudolfinem, na Čechově mostě, Vítkově i náměstí Republiky. Karlínský Futurama Business Park pak ve filmu představuje Bangkok. Akční scéna s pražskou tramvají se objevila v ukázkách i na propagačních snímcích. 

Takže, jak to dopadlo? Snímek vstoupil do zhruba 450 kin v Americe a první reakce jsou dost rozpačité. Průměrné recenze (na Rotten Tomatoes zatím 52 procent) ho označují za zapomenutelný, plný klišé i nepřesvědčivých akčních scén.

Filmová událost roku se tak zjevně nekoná, ale přijde alespoň vzpruha pro Netflix? Platforma už přiznává, že vzhledem k neuspokojivým výsledkům bude muset ubrat. Ne snad, že by upustila od natáčení vysokorozpočtových filmů. „Ale budeme jich dělat méně,“ přiznal Scott Stuber, šéf filmové divize Netflixu, pro NY Times.

Jinak řečeno: místo kvantity, na kterou mnoho let sázeli, se chtějí zaměřit na kvalitu, což se zdá jako úspěšná strategie pro Disney+ nebo Apple TV+. A Netflix úspěch zatraceně potřebuje.