Síla, rychlost, svoboda. Jestli nějaké auto představuje nespoutanou Ameriku, tak jak bychom ji chtěli vidět, je to Ford Mustang. Teď je tu jeho sourozenec, který má sice podobné jméno, ale podobné emoce se z něj budou dolovat o dost složitěji. Je totiž tichý. A hlavně elektrický.
Letos v únoru se otřásl automobilový svět. Ford natvrdo řekl, že v roce 2030 už vám jiné než elektrické auto neprodá. A zatím ze svého silného prohlášení necouvl. Naopak. Představil nový Ford Mustang a do názvu přihodil označení Mach-E.
Jednoduše proto, aby nevznikla mýlka, že jde o sportovní auto s historií, která sahá až do 60. let minulého století a které proslavil třeba film Bullittův případ se Stevem McQueenem. Tenhle omyl by ale mohl vzniknout jen za předpokladu, že nový Mustang Mach-E nevidíte.
Když mátě obě auta před očima, splést se nedají. Elektrický Mustang na toho současného benzinového odkazuje snad jen logem na masce a třemi svislými linkami zadních světel. Jinak společného nemají nic. Zatímco pravý mustang je sportovní legenda, novinka spadá do kategorie městských SUV – sedíte v něm o něco výš, ale auto do terénu to není.
Mach-E se do Evropy vozí z USA, ale další elektromobil už bude evropský. Montovat se bude v Kolíně nad Rýnem, kde Ford za miliardu dolarů z tamní běžné továrny, odkud zatím vyjíždí model Fiesta, udělá svůj první evropský závod jen a jen pro elektromobily.
Mustang Mach-E přinese kromě plné závislosti na elektřině ještě jednu poměrně nezvyklou novinku. Bude jí způsob prodeje. Tohle auto si totiž nekoupíte tak, jak jste zvyklí. Tedy tak, že si ho prohlédnete, vyzkoušíte, s prodejcem skoro až obřadně vyberete všechny prvky výbavy a nakonec dohodu ještě obřadněji stvrdíte podpisem smlouvy a potřesením rukou. Zapomeňte.
Nová doba bude vypadat následovně. Mustang Mach-E si sice prohlédnete a vyzkoušíte v autosalonu, ale pak půjdete pěkně domů, zapnete si počítač a tam si naklikáte, jakou verzi auta byste chtěli, doplníte ji o pár prvků nadstandardní výbavy, potvrdíte a odešlete. A taky elektronicky zaplatíte. Mach-E si jinak než přes internet prostě koupit nepůjde. I kdybyste chtěli.
České zastoupení Fordu už do Česka přivezlo první auta, takže jsme měli možnost si tuhle fordovskou revoluci prohlédnout naživo. A kromě elektrického pohonu zaujala několika detaily, které u automobilky s nekonečně dlouhou historií působí opravdu nově. Tím prvním jsou kliky dveří. Ty Mach-E vlastně nemá. Nahradila je elektrická tlačítka na sloupcích. Stiknete, dveře povyskočí. Nové. Jiné.
S tím nastupováním do auta je vlastně spojená ještě jedna novinka. Že už dnes u nových auta nemusíte odemykat, protože vůz pozná, že jste s klíčem vedle něj, to zase taková pecka není. Ford šel ale ještě o krok dál. Už ani nepotřebujete ten klíč v kapse. Stačí vám mobil. A když ani ten se vám nechce nosit, pak si stačí vědět kód, který se zadává na takzvaném B sloupku na středu boku auta.
Další překvapení přichází při pohledu na palubní desku. Ano, displeje jsou dnes všude. Ale ve Fordu Mach-E je opravdu, ale opravdu velký. A samozřejmě dotykový. Takže je potřeba se připravit, že se někdy přehnaně komplikované hledání funkcí spojené s ťukáním na obří obrazovku stane každodenní rutinou. Ale pozor, dobrá zpráva! Ovládání hlasitosti rádia funguje pěkně postaru otáčením kulatého knoflíku.
Mustang Mach-E se bude nabízet zatím ve dvou základních verzích. S jedním motorem a pohonem zadních kol. A se dvěma motory a pohonem obou náprav. Nejslabší verze dostane výkon hodně slušných 269 koní, čtyřkolka dokonce 351 koní. A chystá se i verze GT, která díky výkonu 487 koní z nuly na 100 zrychlí za 3,7 sekundy. Tady se starý dobrý Ford Mustang trošku opotí.
Elektrický motor rovná se nekončící debata o dojezdu. V téhle soutěži si Mach-E s ohledem na konkurenci, kterou mu v Evropě momentálně dělají hlavně Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq, vede celkem statečně. Za ideálních podmínek se dojezd podle typu akumulátoru pohybuje mezi 440 a 610 kilometry.
Dobíjení z běžné zásuvky doma je nesmysl. Aby se baterie takto dobyla, trvá to i víc než den. Na doma je tak lepší mít wallbox (domácí dobíjecí stanici), která auto zvládne dobít přes noc. Dobíjení na cestách u nejčastějšího typu veřejných 50 kW dobíječek pak z deseti na osmdesát procent kapacity baterie zabere 90 minut. U superrychlých dobíječek, které jsou v Česku jen na dvou místech, se dojezd fordu za deset minut sosání elektřiny zvýší o 120 kilometrů.
Kolik nová elektrická budoucnost od Fordu stojí? Základní verze s pohonem zadních kol vyjde bez desetikoruny na 1,3 milionu. Už tady jsou ale ve výbavě takové věci, jako asistent, který ohlídá, abyste při odbočování vlevo nenabourali do auta v protisměru. Lépe vybavená čtyřkolka pak začíná na 1,5 milionu korun. Kolik bude stát superostrá verze GT, je zatím ve hvězdách.