Jedná se o hodně hořké déjà vu. Po všech stránkách hořké, tedy nejen po té chuťové. Znovu ožívá iniciativa Zachraň pivo, vymyšlená lidmi z minipivovaru ve středočeském Kytíně, jeden ze symbolů jarního lockdownu. Ocenění hodná iniciativa je bohužel zároveň signálem návratu špatných časů.
„Snažíme se o další mobilizaci ve prospěch malých
pivovarů,“ říká Michal Pomahač, majitel kytínského pivovaru.
„Ve srovnání s jarem to bude lehčí v tom, že v již nastaveném
systému pouze zaktualizujeme data. Na druhou stranu vnímáme i
ztížené podmínky, poněvadž iniciativě nenahrává počasí a
ani současná zpruzenost lidí, potenciálních zákazníků.“
Princip akce je od jara v podstatě neměnný: na webové stránce Zachraňpivo.cz si zájemce může najít blízký pivovar či provozovnu, která navařené pivo konkrétního podniku prodává, a následně si tam pro něj dojít a koupit si ho domů. Podpoří tím svůj oblíbený pivovar.
Od jarního vzniku běžel web průběžně a neustále, nicméně
přes léto z logických důvodů usnul – jeho služeb nebylo
potřeba. Nyní bylo všech 335 minipivovarů, které jsou v Zachraň
pivo registrovány, vybídnuto, aby do zítřka aktualizovaly data
čili nabídku a prodejní místa. Tím má iniciativa chytnout druhý
dech a začít znovu pomáhat.
„Už se nám ozvaly desítky pivovarů a další si data
aktualizují samy, což systém umožňuje,“ hlásí Pomahač. „Sám
jsem zvědav na nynější dopad. Jestli si někdo myslí, že ztráta
deseti, dvaceti či třiceti procent tržeb není fatální, reálně
může jít klidně o bod zlomu, z něhož není návratu – někdo
už nemusí být ochotný a hlavně schopný dávat do podniku peníze
odjinud.“
Na modelu, který byl spuštěn na přelomu března a dubna, není
třeba mnoho inovací. Připravují se pouze kosmetické úpravy jako
například drobné dárky za zakoupení pěti a více PET lahví.
Ještě relativně nedávno se zdálo, že se Zachraň pivo už
nevrátí do hry. Svědčí o tom i postoj kytínských iniciátorů.
„Dlouho jsem tvrdil, že hospody už stát nezavře, protože nám
nebyl schopen efektivně pomoci,“ přiznává Pomahač. „Před
týdnem jsme ale ze skladu zase vynesli výdejové okénko, skrz
které budeme prodávat jídlo a samozřejmě naše pivo.“