Irský řetězec s levnou módou Primark se v České republice za účetní rok končící 31. srpna 2023 dostal do ztráty 4,2 milionu korun, když rok předtím vykázal čistý zisk ve výši přibližně 80,8 milionu korun. Tržby naopak stouply zhruba o 62 procent na asi 1,65 miliardy korun. Vyplývá to z účetní uzávěrky zveřejněné ve Sbírce listin.
První prodejnu v Česku řetězec Primark otevřel v červnu 2021 v Praze, další pak v září 2022 v Brně. Letos v zimě firma plánuje otevřít nový obchod v pražském nákupním centru Metropole Zličín. Primark je součástí nadnárodní skupiny Associated British Foods.
„Vzhledem k tomu, že se podnik potýkal s určitými inflačními vlivy, Primark přijal rozhodnutí nepřenášet veškerý nárůst nákladů na materiál, náklady dodavatelského řetězce a zaměstnanecké náklady na své zákazníky. V důsledku toho se zisková marže za rok meziročně snížila,“ řekli zástupci Primarku.
Loni Primark v Česku zaměstnával průměrně 460 lidí, ve finančním roce 2021/2022 to bylo 314 pracovníků. Osobní náklady, které kromě mezd tvoří také sociální odvody, zdravotní pojištění či benefity zaměstnanců, meziročně vzrostly téměř o 87 procent na 190,07 milionu korun.
Ve finančním roce 2022/2023 řetězec v šestnácti zemích provozoval 432 prodejen, což bylo o 24 obchodů více než rok předtím. Společnost o sobě uvádí, že zaměstnává více než sedmdesát tisíc lidí.
Společnosti Associated British Foods vzrostl v letošním prvním fiskálním pololetí očištěný provozní zisk o 39 procent na 951 milionů liber (asi 27,9 miliardy korun). K růstu přispělo oživení marží v maloobchodním prodeji i v potravinářských provozech, informovala už dříve firma.
Největší podíl na zisku skupiny má řetězec Primark. Provozní zisk Primarku vzrostl o 46 procent na 508 milionů liber. Výnosy stouply o sedm a půl procenta na 4,5 miliardy liber. Přispěl k tomu pokračující růst prodejní plochy.
AB Foods se zaměřuje na zpracování potravin a maloobchodní prodej. Její divize patří mezi největší světové producenty cukru a pekařského droždí a je významným producentem dalších přísad, včetně emulgátorů, enzymů a laktózy. Mezi její potravinářské značky patří Mazola, Ovaltine, Ryvita, Jordans, Kinsmill a Twinings. Významné obchodní aktivity má v Evropě, Africe, Americe, Asii a Austrálii, v 55 zemích světa zaměstnává 133 tisíc lidí.