Největší hrozba, které uchazeči o zaměstnání čelí, je, že na pohovoru nebudou dostatečně zapamatovatelní. Personalistům projde denně rukama tolik lidí, že mohou na jednotlivé konverzace snadno zapomenout. Můžete tak vypadnout z výběrového řízení jednoduše proto, že si vás personalisté nedokáží vybavit.
Čtěte také: Jak se obléct na pracovní pohovor? 10 rychlých tipů pro muže i ženy
Je to sice škoda, ale stává se to pořád. Pokud práci opravdu chcete, nemůžete pouze projít pohovorem. Musíte personalistu zaujmout, aby vás pravdu poslouchal, ne to jen předstíral. Zkuste si tak zjistit jeho oblíbená témata a během pohovoru je důrazně zmínit. Nestačí pouze přijatelně odpovídat na náborářovy otázky, musíte ho během konverzace udržet aktivního.
Tady je deset způsobů, jak na to:
1. Neřiďte se žádným scénářem. Zkuste změnit nastavený směr konverzace pokládáním jednoduchých otázek jako: „Jak se těšíte na stěhování vaší společnosti do centra města?“
2. Pokud vám položí otevřenou otázku typu „Řekněte mi něco o sobě“, využijte toho a odveďte personalistovu pozornost od jeho předem připraveného scénáře ne vždy zcela příjemných otázek.
3. Oživte svoji dosavadní kariéru pomocí příběhů, a to i když vám bude položena otázka, která příběh zcela nevyžaduje („Kdy jste naposledy využil/a Excel při tvorbě reportu?“). Když se vás personalista zeptá, co jste měli rádi na své předchozí práci, můžete odpovědět: „Miloval/a jsem situace jako je tato: jednou, když jsem pracoval déle do noci, mi zazvonil telefon…“
4. Zkuste změnit směr pohovoru tak, aby byl méně o vás, ale více o vašem náboráři. Zkuste se vcítit do jeho potřeb a plně je pochopit. Teprve až bude mít sám pocit, že je vyslyšen, bude ochoten poslechnout si, co se mu snažíte říct vy.
5. Když odpovíte na otázku, zkuste kontrovat jinou otázkou. Tedy například po výčtu odpovědí na otázku „Kterou verzi této softwarové aplikace jste používal/a?“ se zeptejte, jak konkrétně využívají tuto aplikaci v této společnosti.
6. Mějte na paměti, že když mluví personalista, tak je do pohovoru plně zapojen. Ne však tak úplně, když mluvíte vy. Udržujte ho tak více v hovoru tím, že mu budete pokládat otázky, třeba takovou, jak to na kterém oddělení chodí apod.
7. Když vám bude personalista popisovat, co bude náplní vaší práce, odolejte nutkání říct „To jsem dělal/a!“ nebo „To umím.“ Možná je to pravda, ale může to říct každý a nejde tak o důvěryhodná sdělení. Pokud by budoucí náplní byl marketing na sociálních médiích, zkuste se zeptat na dosavadní zkušenosti společnosti s tímto druhem marketingu místo toho, že budete proklamovat, jaký jste expert.
8. Uvědomte si, že váš personalista je také lidská bytost. A že může být unavený. Zkuste se vcítit do jeho role a příliš ho neunavujte.
9. Nejlepší a nejzapamatovatelnější pohovory jsou ty, během kterých probíhá lidská konverzace spíše než ústní zkouška. Nesnažte se tak odpovědět na otázku bezchybně, ale především lidsky.
10. A konečně, uvědomte si, že nemusíte nikoho potěšit ani oslnit, abyste získali danou práci. Vaším cílem není být nejposlušnějším uchazečem, vaším cílem je ukázat se a mluvit svým vlastním hlasem.
Autorka Liz Ryan je kariérní koučka