Společnosti poskytující soukromé lety prosperují a očekávají další nárůst. Nezastavila je válka na Ukrajině, ani klimatické regulace.
Poptávka po létání soukromými tryskáči v Česku stoupá. Vzhledem k rostoucím cenám letenek komerčních letů a přeplněným letištím, která nestíhají navyšovat kapacitu, se soukromé létání stává stále oblíbenějším způsobem cestování.
Minulý rok zaznamenaly soukromé lety nárůst celosvětově. Kanál Euronews uvádí, že vloni podnikli Britové 90 256 cest, následuje Francie s 84 885 lety, Německo s 58 424 a ani Česko nezůstává pozadu.
Provozovatel ABS Jets evidoval už vloni růst v počtu letových hodin o dvacet procent oproti roku 2021 a letos míří k třiadvaceti procentům, i díky přibrání čtyř nových letadel do flotily. Agentura Exclusive Tours trend potvrzuje a letos očekává nárůst v řádu desítek procent.
Prosperita privátní letecké dopravy jde ruku v ruce s tím, jak se daří její klientele. V Česku je dostatek lidí a firem, kteří si rádi výrazně připlatí za svobodu a pohodlí. Jejich počet navíc s pandemií narostl.
Když se komerční lety rušily ve velkém, vzrostl i zájem o pronájem soukromých letadel – a zákazníci, kteří by si za normálních okolností koupili letenku do první třídy, přestoupili na soukromé létání, u kterého už zůstali.
Po oživení komerční letecké dopravy zaznamenaly soukromé lety krátkou turbulenci. Čísla jsou ale momentálně ještě výše než před covidem. „Můžeme potvrdit, že trend je růstový, i když vzhledem k válce na Ukrajině nelze říci, že se situace plně stabilizovala,“ vysvětluje Petr Wessnitzer z ABS Jets.
Potřeby klientů se proměňují vzhledem k ročnímu období. Obecně se létá nejvíce během letních měsíců, ale ani v zimě ranvej nezamrzá a privátní klientela vyhledává cesty do zimních středisek a exotických destinací. „Podle našich statistik je sedmdesát procent letů po Evropě a zbylých třicet do vzdálenějších oblastí,“ dodává Petra Foktová za Exclusive Tours.
Mezi nejoblíbenější destinace patří podle ABS Jets Londýn, Paříž, Nice nebo také Maledivy, Chorvatsko a Řecko. „Největším trendem je však v létání na pracovní cesty: rychlé a krátké lety po Evropě i celém světě jen na skok a zpět. Takové lety řešíme denně,“ doplňuje Wessnitzer.
Do zájmu se zjevně nijak nepropisuje, že letecká doprava čelí tlaku na snižování emisí. Udržitelnost v leteckém průmyslu byla velkým tématem na letošní European Business Aviation Convention & Exhibition – a podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí mají soukromé lety na jednoho pasažéra až čtrnáctkrát vyšší emise.
Společnosti kromě placení emisních povolenek sami zavádějí drobná udržitelná opatření. Na poptávku po ekologičtějších řešeních ale v první řadě reagují samotní výrobci letadel. Snížit spotřebu mají nové počítačem řízené motory i vylepšená aerodynamika. Pracuje se rovněž na vývoji nových druhů paliva, které jsou šetrnější k přírodě.