Stroje jsou dobré na repetitivní činnosti a práci s čísly. A jestli by se měl někdo obávat, že ho nahradí umělá inteligence, jsou to skladníci, účetní a řidiči kamionů.
Tak zněly poslední většinové prognózy o Průmyslu 4.0. Současný vývoj v umělé inteligenci naznačuje, že ekonomické i filozofické zemětřesení teď ale čeká vizuální kulturu.
Počítačové systémy jako Dall-E, Midjourney nebo Stable Diffusion dokážou generovat libovolné obrázky z textového zadání. Může být umělá inteligence autorem uměleckého díla?
Ještě nedávno mě jako umělce, filmového dokumentaristu, který se zajímá o technologie, tato otázka neskutečně provokovala. Protože odpověď mi přišla jasná. Samozřejmě že nemůže.
Stejně jako bychom se nevzrušovali, jestli je autorem obrazu štětec nebo fotoaparát, tak ani počítačový program není autorem nějakého díla.
Přisuzovat autorství umělé inteligenci mi přišlo jako naivní antropomorfizace matematických výpočtů. Něčeho, co nemá s autorstvím a tvůrčím rozhodováním nic společného.