Vydrželi byste stát tři čtvrtě hodiny ve frontě, abyste ochutnali zmrzlinu z hrušek a modrého sýra? Nebo – skočili byste na letadlo, abyste vyzkoušeli sorbet ze zeleného jablka a wasabi?
To vše už se stalo zákazníkům oregonské zmrzlinářské značky Salt & Straw, kterou si vysnila podnikatelka Kim Malek a z níž se v Americe stal kult. A nejen díky těm netradičním mraženým dobrotám; její podnik má mnohem větší kouzlo, protože u tamních stolečků už nejednou zazněla nabídka k sňatku nebo dohoda o zaměstnání.
Jak se dámě, která začínala na jednom rohu v Portlandu servírováním kopečků ze svého zmrzlinářského vozu, podařilo nabourat zmrzlinářský byznys? Toto jsou tajné ingredience jejího úspěchu – k současnému renomé se dostala díky radám šéfa Starbucksu nebo taky Bona z U2.
Čtěte také: Toto je 8 míst v Praze a Brně, kde si vychutnáte tu nejlepší zmrzlinu a gelato
Na škole dělala baristku v globálním kavárenském řetězci a po promoci získala pozici v marketingovém oddělení. V té době měl Starbucks jen 30 poboček. „A rodiče mě litovali, protože mysleli, že jsem si nenašla moc dobrou práci,“ vzpomíná Kim Malek.
„Společnost tehdy sice nikdo neznal, ale já tvrdila: Jednoho dne to bude velké. Tolik jsem svému šéfovi Howardu Schultzovi věřila.“
Její misí bylo otevírat nové pobočky po městě a tehdy si uvědomila, jak silný je v Portlandu smysl pro pospolitost. Zmrzlinový obchod, tím to ještě podpořím, usmyslela si. Svůj byznys plán poslala potenciálnímu investorovi a ten jí dokument vrátil počmáraný červenou barvou. Co si myslíte, že jste? Starbucks? naboural její sebevědomí.
Dalším mentorem na její cestě se stal Bono. Poté, co opustila Starbucks, který už tehdy měl 3000 poboček, pracovala pro společnost Red založenou irským rockerem s cílem bojovat s nemocí AIDS v Africe. Pak jednou se zadrhl jakýsi projekt a ona čekala nepříjemný telefonát.
„Nikdy na to nezapomenu. Bono zavolal, řekl, že je mu to líto a jakou si myslí, že v tom celém sehrál roli,“ vzpomíná Malek. „Ukázat svou podporu a akceptovat svou míru odpovědnosti je pro mě jako šéfovou vážně inspirující.“
Přesto se nakonec rozhodla vzdát šestimístného platu i té superstar, kterou měla za šéfa. Ačkoliv jednoduché to nebylo. Jenže stěhování ze západního pobřeží do centrály Redu v New Yorku odmítla a raději naplno vyrazila za svým ledovým snem. Přestože banky na její plány moc neslyšely a ona nakonec udělala to, od čeho ji všichni zrazovali – vybrala si peníze, co spořila na důchod, a s bratrancem rozjela byznys.
Nejdřív chtěli otevřít prodejnu, ale nestihli by to dřív než v srpnu, čímž by se obrali o nejlukrativnější část roku. „Tak jsme to rozjeli s vozíkem, který by byl dobrým způsobem, jak udělat chyby, které by nás nepotopily.“ Naneštěstí to léto v Portlandu bylo rekordně deštivé. „A my jsme stáli venku, když padal déšť se sněhem, a prodávali zmrzlinu.“
Spásou bylo, když se ozval The Wall Street Journal a chtěl udělat recenzi jejich zmrzliny. Pak se taky Oprah zmínila, že Salt & Straw je jednou z nejoblíbenějších zmrzlin, a už to jelo. Najednou, hned od prvního dne po otevření, se přede dveřmi cukrárny tvořily fronty.
„Což mě trošku děsilo, protože u Starbucks jsme vždycky museli zabrat, abychom je eliminovali,“ vzpomněla na dřinu za pultem. Tady ale fronta byla důkazem, že její zmrzlinový sen se naplnil. „A to mě udělalo šťastnou.“