Propad zisku o 42 procent, plán uzavřít několik továren, propustit desítky tisíc lidí. Zprávy z Wolfsburgu, sídla Volkswagenu, nejsou vůbec dobré. A to platí nejen pro samotnou automobilku s téměř devadesátiletou tradicí. Platí to i pro české výrobce, kteří pro Volkswagen dodávají. Problémy největší evropské automobilky na ně doléhají už teď.

„Odvolávky na říjen, listopad a prosinec jsou tragické,“ říká Pavel Juříček, majitel skupiny Brano, největšího českého dodavatele autodílů. Odhadovat, jak přesně se úsporné plány Volkswagenu promítnou do jejího hospodaření, v tuhle chvíli ale nejde. Ještě není jasné, jak přesně budou vypadat. Jasné je naopak to, že vedení automobilky musí jednat. A rychle.

Její provozní zisk se ve třetím čtvrtletí propadl o 42 procent na 2,86 miliardy eur a provozní marže se snížila na čtyřleté minimum, když se dostala na 3,6 procenta.

Automobilku drtí několik faktorů naráz. Na vině jsou jednak vysoké náklady, které se týkají nejen samotného provozu, ale i investic do modernizace a udržení kroku s dravou, především čínskou konkurencí.

Zároveň slábne zájem o vozy s logem VW. Propad prožívá hlavně v asijských trzích, na které koncern ve velkém vsadil. Jen v Číně prodával Volkswagen každé třetí auto své značky. Jenže levnější a inovativnější domácí výrobci začínají německou automobilku válcovat.

Vedle toho se podle komentátorů vedení automobilky zaměřilo příliš na elektromobilitu, která ale nemá v Evropě dostatečný odbyt. Svou roli v tom hraje například omezení dotací na nákup elektroaut, i rychlý nástup čínské konkurence.

„Výsledky zdůrazňují naléhavou potřebu výrazného snížení nákladů a zvýšení efektivity v celém koncernu, zejména však v Německu u značek Volkswagen,“ komentoval výsledky šéf financí koncernu Arno Antlitz.

Jak přesně budou úsporná opatření, která ale znalci trhu i vítají jako zcela nezbytná, vypadat, bude výsledkem jednání mezi vedením firmy, silnými odbory i zástupci zemské i spolkové vlády. Jenže především mezi vedením a odboráři jsou nyní rozpory tak obrovské, že je skoro nemyslitelné, že by našli společnou cestu. Zatímco odbory chtějí navýšit platy, druhá strana jednacího stolu chce propustit minimálně tisíce lidí.

Mezi dodavateli z řad českých firem mezitím vládne nejistota. „Očekávám, že to na nás nepochybně dopadne, možná i ve větší míře než na samotný koncern,“ říká například Kvido Štěpánek, majitel společnosti Isolit Bravo, který se snaží řešit situaci větším zaměřením na vlastní finální výrobky.

Nejde přitom jen o Volkswagen. „Dopady situace na automobilovém trhu cítíme, zejména v souvislosti s přechodem na elektromobilitu, kterou vyžadují směrnice Green Deal a Fit for 55. Tyto změny ovlivňují celý dodavatelský systém, který je nyní pod velkým tlakem,“ říká Miroslav Dvořák, viceprezident Asociace automobilového průmyslu a generální ředitel Motoru Jikov.

Českobudějovická firma sice nedodává produkty přímo koncernu Volkswagen, ale tažná zařízení a některé montážní sestavy se k němu dostávají prostřednictvím dalších firem.

Pro společnosti, které vyrábějí pro automobilky, znamená podle Dvořáka současná situace výrazný problém. „Nemáme jistotu, jaké zakázky budeme moci v budoucnu plně realizovat. Návrat k dřívějšímu stavu je prakticky nemožný,“ konstatuje.

AutoSap se podle Dvořáka snaží apelovat na české politiky, aby zvážili korekci přísných opatření Green Dealu. „Je však nutné si přiznat, že změny v této oblasti budou velmi obtížně dosažitelné,“ dodává.

Majitelka strojírenské firmy Awec Group Kateřina Beránková říká, že je zatím brzy na to odhadovat, jak se situace ve Volkswagenu společnosti dotkne. „Odhady poklesu výroby se tudíž pohybují mezi modelováním a spekulacemi, spíše než na faktech stojí na tušení. Naše firma se tudíž snaží soustředit na diverzifikaci aktivit a plánujeme investice a rozvoj především v oblastech mimo automobilový průmysl,“ připouští.

Některé dodavatelské firmy se snaží řešení a cestu ze složité situace hledat na Východě. „Propad v Evropě se snažíme řešit novými spolupracemi v Asii. Už se nám v tomto směru daří a získáváme tam první zákazníky,“ říká Forbesu manažer společnosti, která u nás vyrábí díly pro karoserie, a který si nepřál být jmenován.

Žádná novinka

Zprávy z Volkswagenu jsou spíše definitivním utvrzením toho, co už tušíme, než šokujícím překvapením. Stávající problémy Volkswagenu i dalších evropských automobilek dopadají na český trh a spotřebitele již delší dobu, upozorňuje Pavel Rochowanski z KMPG, který má na starost česko-německý byznys.

„Zisková marže byla za poslední tři roky stlačena na minimum, pokud ne do minusu. Řada českých výrobních závodů výrazně omezila plánované projekty a investice. V řadě případů jsme dokonce už i svědky přesunu dílčích výrobních aktivit/produkcí do lokalit s levnějšími výrobními náklady, jako je Rumunsko, Srbsko nebo Ukrajina,“ řekl Rochowanski.

Velkým problémem výrobních závodů v České republice navíc zůstává dlouhodobě dražší cena elektrické energie i v porovnání s jinými zeměmi v Evropě. Situaci podle Rochowanského nepomáhá ani stav německé ekonomiky, která je v útlumu. Pro tu českou je totiž Německo zcela zásadním obchodním partnerem a vývozní destinací.