Módní řetězec H&M má za sebou skvělý rok v oblasti prodeje, avšak co se týká zisku, tak slavné už to nebylo. Tento švédský gigant vykázal tržby ve výši 26,7 miliardy dolarů, což bylo o šest procent víc než předchozí rok. Nicméně čistý zisk klesl o téměř 11 procent na dvě miliardy dolarů.
Na vině je především markantní pokles cen oblečení.
H&M loni rozšířilo svou základu prodejen o 427 nových přírůstků, což bylo zvýšení o 11 procent. V roce 2017 ale společnost změní kurz a takto rychlou expanzi obchodů se chystá zastavit ve prospěch internetového prodeje.
Výkonný ředitel Karl-Johan Persson uvedl, že H&M opouští svůj původní cíl, kterým bylo otevřít 10–15 procent nových kamenných prodejen ročně, a některé neproduktivní prodejny se budou dokonce zavírat.
Čtěte také: Padlí andělé. Victoria’s Secret klopýtá s kampaněmi pro neexistující ženy
„E-commerce už má na několika trzích významný podíl na tržbách,“ říká Persson, ale současně si uvědomuje, že H&M musí zůstat v těsném kontaktu, to že je klíč k úspěchu. „Přestože význam digitálního světa vzrůstá. Ale jsem velmi rád, že se náš online byznys velmi dobře rozvíjí, ať po stránce obratu, tak zisku.“
Svou daň si na mnoha trzích vybraly geopolitické události, jakými byly teroristické útoky nebo třeba brexit. Naopak do některých zemí, mezi něž patří třeba Indie, Mexiko, Jihoafrická republika nebo Turecko, se dařilo expandovat. V roce 2017 se otevře 430 nových prodejen, a to i v zemích jako Kazachstán, Kolumbie, Gruzie či Tchaj-wan.
Posun k preferenci internetového prodeje přišel poté, co si vedení H&M uvědomilo silnou konkurenci ze strany internetových prodejců v USA, Evropě a Číně, mezi které patří třeba Amazon, Zalando nebo Alibaba.
Čtěte také: Muž, který do světa haute couture zasadil palmy a kannabis
Novým cílem společnosti je zvýšení ročního obratu o 10–15 procent, a to spojeným úsilím kamenných prodejen i internetového prodeje. H&M se navíc chystá začít prodávat online i v dalších zemích – v Malajsii, Mexiku, Hongkongu, Macau, Singapuru, Tchaj-wanu a Turecku.
Co se týká kamenného prodeje, je H&M pod velkým konkurenčním tlakem ze strany společností Inditex (Zara, Massimo Dutti) a Gap Inc. (Gap, Old, Navy, Banana Republic). H&M se ale může pyšnit armádou věrných zákazníků, především mezi mladými lidmi.
Díky své spolupráci se slavnými módními návrháři, mezi které patří třeba Kenzo, se tak do jeho obchodů dál hrnou davy koupěchtivých. A vybudování dobře fungujícího online prodeje určitě jen posílí stávající vazby s mladistvou klientelou.