Jste první den v nové kanceláři. Otevíráte zaměstnaneckou příručku, kterou vám do ruky vložilo HR oddělení, a čekáte obligátní právní řeči, přes které se ledabyle prokoušete až k informacím o dovolené. Jenže místo toho narazíte na hromadu emodži. ?
Přijde vám to ?, nebo spíš ?? Mluví nový zaměstnavatel vaší řečí, nebo se vám okamžitě zastesklo po staré dobré bezsmajlíkové pozici v bývalé práci?
Osobně mám s tímto tématem dost zkušeností – obrázek níže v článku není totiž nic jiného než screenshot naší reálné firemní příručky v Productboardu. Jsme jednoduše takový emodži ráj ? a spousta nových kolegů se mi svěřila, že to byla právě ona příručka, která je přesvědčila, že jsou na správném místě. ?
Smajlíky přitom byly dlouho v nelibosti jako znak neprofesionality, který je lepší držet od pracoviště co nejdál. Já ale věřím, že nastal ten správný čas, aby firmy tyto malé ikony konečně pořádně docenily. ?
Mileniálové a postmileniálové dnes tvoří alespoň 65 procent pracovní síly jak ve Spojených státech, tak i u nás. Emodži jsou přitom neoddělitelná součást toho, jak komunikují. Proč si tedy odpírat tak významný nástroj dorozumívání? ??♀️
Efektivní komunikace navíc nabírá na důležitosti ve chvíli, kdy podniky začnou expandovat. Productboard má kanceláře v San Franciscu, Vancouveru a v Praze, další externí týmy s námi pracují z celého světa. Emodži jsou nástroj, který pomáhá firmu sjednotit a sblížit navzdory geografické vzdálenosti. ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??
Kvůli covidu-19 ? navíc začala řada firem pracovat na dálku, z domova. Naše schopnost předávat emoce, působit upřímně a efektivně komunikovat prostřednictvím digitálních nástrojů se tím ještě více zkomplikovala. Níže jsem proto vypsal důvody, proč jsou zrovna emodži v tomto směru ideální komunikační klíč. ?
Jasný kontext
Productboard funguje na Slacku. Řídíme skrz něj projekty i týmy, sdílíme informace a chatujeme s kolegy. To vše prostřednictvím krátkých a bleskových zpráv. ? ? ?
Většina naší komunikace probíhá stručně a jasně. Netrávíme mnoho času přemýšlením nad formulací těch správných slov, abychom dali najevo kontext a tón řeči. Od toho jsou emodži. ??♀️
Přidáním smajlíku ke zprávě se ke strohé informaci automaticky přidá i lidský faktor. Emodži jsou způsob, jak se vyhnout špatné interpretaci řečeného – známe z e-mailů. ?
Jediná ikona dokáže vyjádřit, jestli něco myslíte vážně, jestli mluvíte příjemným tónem nebo jestli podáváte kritickou či konstruktivní zpětnou vazbu. ? ?
Jakmile se firmy začnou více spoléhat na krátké asynchronní konverzace, emodži přeberou důležitou roli emoční opory. ✊?
Vizuální podnět
Lidé si mohou informaci přebrat několika způsoby a ve většině případů hraje roli právě i vizuální stránka věci. Naše mozky jsou naprogramovány tak, aby obrazové podněty dokázaly zpracovat a interpretovat v milisekundách. ?
I v tom nám pomáhají symboly na obrazovkách, značkách a dokumentech. V Productboardu dokážeme využít emodži k tomu, abychom předali komplexní informaci rychle a jednoduše. Do interní příručky pro Slack jsme dokonce dostali pár specifických emodži, které se mají připojovat ke zprávám s vysokou prioritou: ?? ✅ ➕ ?
Když pošlete ??, nejen že si ušetříte čas s psaním „dobrá práce“, ale příjemce navíc zprávě rychleji porozumí. Emodži ? pak neznamená jenom „podívej“, ale říká také „viděl jsem tvůj požadavek, budu na něj reagovat“.
Pokud ve svém požadavku zmíním ?, dotyčný okamžitě tuší, že se to týká něčeho specifického, a dokáže podle toho prioritizovat svou práci.
Emodži poskytují jednoduchou vizuální pomocnou ruku, která nám v komunikaci pomáhá k větší efektivitě a produktivitě. ?
Přizpůsobení firemní kultuře
Slack umožňuje použít také emodži vlastní výroby. Asi vás nepřekvapí, že v Productboardu máme takových hromadu. ? ? ?
Jeden tým si vytvořil emodži na základě společného zážitku. Kolegové se tehdy dlouho do noci snažili dohnat deadline, a přitom sledovali jedno vtipné YouTube video – právě z něj ono emodži vzniklo. Teď si jediným obrázkem mohou vždycky připomenout moment, který je sblížil. ?
Zároveň jsme vytvořili sadu emodži, které reprezentují naše firemní hodnoty. Je to výtečný nástroj, jak někoho pochválit za jejich dodržování, aniž bychom působili nějak pateticky. A současně tím naše hodnoty přibližujeme i ostatním. ? ? ❤️ ? ?
Emodži na míru se nám pak obzvlášť osvědčily v překonávání kulturních překážek. Některé obecné znaky totiž v různých kulturách značí něco jiného – zatímco já používám ?? jako výraz díků, jiný by si mohl myslet, že se za něj modlím.
Vytvořením vlastní řeči v emodži zároveň vytváříme unikátní firemní kulturu, které každý rozumí a která nám pomáhá být jednou komunitou bez ohledu na to, odkud pracujeme. ? ? ?
Co je empatické emodži?
Když máte tým rozesetý po různých zemích a někteří jeho členové se možná ani nikdy nepotkali naživo, musíte jim k všeobecnému porozumění maličko napomoct. Emodži jsou skvělý způsob, jak vytvořit vzájemnou empatii. ?
Jako šéf si stojím za tím, že smajlíky do firemní komunikace rozhodně patří. Jsou nedílným prostředkem k předání jasné informace, která pokaždé rezonuje. A tím, že je sám hojně využívám, ostatní se na pracovišti rozhodně nedrží zpátky. ??
I komunikace podléhá evoluci. Je načase zvyknout si na smajlíky jako na nástroj propojení vzdálených týmů a vytvoření jedinečné týmové kultury, která pomůže firmě jako celku dosáhnout kýžených cílů. ? ?? ??