Až se o víkendu vydáte na cestu po D1, očekávejte zdržení. Šest rozkopaných úseků nejvytíženější dopravní tepny v zemi pravidelně přináší zácpy a mnohaminutová i mnohahodinová zpoždění.
Modernizuje se 61 z celkových 200 kilometrů mezi Prahou a Brnem, takže skoro třetinu trasy stráví řidiči v zúžení. Nejednoho šoféra napadne, proč se v Česku neopravují dálnice také v noci, aby se stavba urychlila – podobná praxe je totiž k vidění například v Německu.
„Nedá se jet 24 hodin denně, to si málokdo uvědomuje. Betonárky jsou většinou ve městě a tam nemůžou vyrábět nonstop,“ říká Martin Borovka, šéf stavební firmy Eurovia, která na D1 modernizuje čtyři úseky z šesti. „V noci prostě nedostanu na stavbu potřebný materiál, zamezují tomu hygienické předpisy.“
Borovka v článku, který právě vyšel v říjnovém vydání Forbesu, vyjmenovává i další důvody, proč nelze na dálnicích dělat v noci. „Ani těžké stroje nemůžou jet bez přestávky, někdo na nich musí v noci udělat údržbu. A nikdo nemá nekonečné množství strojů a nekonečné množství lidí,“ dodává CEO největšího dodavatele dopravních staveb u nás.
Na argument nočním svícením v Německu Borovka říká: „To dělají, jen když nestíhají termín.“ Podle jeho slov nelze situaci u nás a u našich západních sousedů srovnávat kvůli rozdílným pracovním předpisům a požadavkům odborů.
„U nás jsou jiná pravidla bezpečnosti práce, která určují počet luxů na pracovišti. Když si pořádně rozsvítíte na dálnici, přijde policie a řekne, že oslňujeme řidiče,“ podotýká Borovka a odkazuje na to, že v Německu se při nočních pracích zavírá celý (a často širší) směr, takže řidiče od světlometů odděluje středová bariéra a větší vzdálenost.
Sdružení pro výstavbu silnic, jehož členy jsou jak stavební firmy (například Strabag, Swietelsky nebo Porr), tak dodavatelé klíčových materiálů (asfaltových směsí, pojiv, betonu a kameniva), to vidí podobně jako Borovka. Ve svém dokumentu, na který nás odkázal i mluvčí Metrostavu, zároveň sdružení upozorňuje, že noční práce na českých dálnicích probíhají: jedná se například o demolice mostů nebo pokládku cementobetonového krytu při nové výstavbě.
„To jsou činnosti, které je v noci opravdu výhodné provádět. Tyto práce jsou vždy domlouvány s ohledem na možnosti v místě samotné stavby, možnosti investora a dodavatele a skutečný ekonomický přínos,“ píše se v dokumentu.
Co se týče samotného stavění, sdružení připomíná, že práce v nočních hodinách s sebou nese riziko, že udělaná práce nebude v dostačující kvalitě. „Opomeneme-li kvalitu, je práce v noci vždy podstatně dražší a není ji možné vnímat pouze v kontextu samotné stavby,“ stojí v dokumentu, který dále připomíná nedostatek lidí ve stavebnictví. „V době, kdy čelíme nedostatku lidských zdrojů na zajištění požadovaných prací, je zavádění vícesměnného provozu prakticky nemožné.“
Ve výčtu důvodů, proč v Česku nelze na dálnicích pracovat v noci, sdružení uvádí i rušení lidí a zvířat v okolí a nabourání křehkých vztahů s obyvateli v okolí opravovaného úseku.