Když se podíváte na přední příčky našich žebříčků nejlépe placených amerických televizních herců a hereček, zjistíte, že mají něco společného: na všech najdete hvězdy seriálu Teorie velkého třesku stanice CBS. Čím to je?
Od 8. řady Jim Parsons, Kaley Cuoco, Johnny Galecki, Simon Helberg a Kunal Nayyar, tedy Sheldon, Penny, Leonard, Howard a Raj, vydělávají 1 milion dolarů za každou natočenou epizodu.
Za 10. řadu se tak jejich honoráře vyšplhaly ke zhruba 25 milionům dolarů. Každá hvězda k tomu navíc získává procenta ze zisků seriálu. A ta budou dostávat dlouho poté, co se seriál přestane vysílat.
Tak vysoké sumy jsou v televizi nevídané. Milion dolarů za epizodu inkasovali naposledy představitelé seriálu Přátelé, ovšem až u posledních řad. Teorie velkého třesku je na tom podobně, honoráře herců hlavních postav byly v prvních řadách pouze pěticiferné.
V celkovém součtu se honorář původní pětice za 12 dosud nasmlouvaných sezon vyšplhá lehce nad 130 milionů dolarů.
Proč je jejich výplatnice tak tučná? Jednoduše proto, že seriál je divácky nesmírně úspěšný, a to zejména díky chytré kombinaci sympatických a lidských postav a nepředvídatelného scénáře, který je ale zároveň snadno pochopitelný. Výsluní v televizním vysílání si zatím užívá každá nová řada.
Sledovanost té poslední byla v průměru 18,99 milionu diváků za epizodu. A dokud popularita Velkého třesku vydrží, má CBS své diváky zaručené. Seriál totiž zatím neprodala žádné streamovací službě a diváci, kteří chtějí vidět nové díly, si tak prostě musí televizi pustit. Buď premiéru na CBS, nebo reprízy na TBS, která za tuhle možnost – exkluzivní reprízy – taky slušně platí.
„Je to seriál, který přesahuje generace a je to měnič nálady,“ říká Deb Bradley, která dříve pracovala právě pro síť TBS. Úspěch Teorie velkého třesku podle ní tkví v tom, že seriál vznikl ve správnou dobu – těsně před nástupem streamování. „Teorie velkého třesku je jedním z posledních seriálů svého druhu ještě z doby, kdy nebylo moc na výběr, co sledovat. Má vychované diváky, dnes už tohle nikdo napodobit nedokáže.“
Díky sledovanosti může CBS samozřejmě nasadit i vysokou sazbu za reklamy. A to i v době, kdy se čím dál více diváků přesouvá právě ke streamování. V roce 2015 si podle Kantar Media Teorie velkého třesku vydělala na reklamách 1,74 miliardy dolarů a v roce 2016 pak 1,84 miliardy. Čísla pro rok 2017 zatím nejsou k dispozici, ale dá se očekávat, že opět porostou.
„CBS si příjmy z reklamy pokryje skoro všechny náklady,“ říká k tomu ještě Bradely, „je to seriál určený pro všechny a to dělá hodně. Zájem o to, mít v něm reklamu, je vysoký.“
Kromě příjmů z reklam je „Big Bang“ rovněž velmi výnosný i co se týče syndikace – tedy prodeje vysílacích práv jiným stanicím. Díky délce 30 minut ho do svého schématu leckterá snadno vmáčkne a i tady platí, že se stanice za tuhle možnost rády plácnou přes kapsu.
Studiu Warner Bros., které vydělává prodejem každé epizody a má příjmy i z reklam v reprízách na stanici TBS, už Teorie velkého třesku přinesla miliardu dolarů. CBS může seriál prodávat mezinárodně, což jí zatím vyneslo stovky milionů dolarů.
Vzhledem k úspěchu série nedávno vznikl i její spin-off Mladý Sheldon. Ten si zachoval téměř všechny původní diváky a šlo o největší komediální premiéru letošního roku. Dá se tedy očekávat, že i tenhle počin bude vydělávat.
Pro tohle všechno se CBS i Warner Bros. investované miliony na udržení hereckého obsazení vyplatí. Navíc u následující řady vynaloží na honorář Jima Parsona, Kaley Cuoco, Johnnyho Galeckiho, Simona Helberga a Kunala Nayyara méně peněz.
Hlavní jádro herců se totiž pro vyrovnání příjmové nerovnosti se svými ne až tak šťastnými kolegyněmi Mayim Bialik a Melissou Rauch, tedy představitelkami Amy a Bernadette, rozhodlo, že si nechá své honoráře o 100 000 dolarů za epizodu snížit.
Rovnosti sice nedosáhnou, ale Bialik a Rauch si během příštích dvou řad přijdou na téměř půl milionu dolarů za díl. A Parsons, Galecki, Cuoco, Helberg a Nayyar s odměnou 900 tisíc dolarů za epizodu na tom taky nebudou tak zle.