Pavel Louda založil první autosalon s otcem krátce po revoluci. Dnes jich má přes třicet, k tomu dvoje sklárny, největší carsharingovou firmu v Česku a celou řadu dalších byznysů. A majitel Louda Auto je také žhavým kandidátem na členství v žebříčku nejbohatších Čechů.

Paříž, 1987. Robot v prodejně Citroënu nakládá kufry do zavazadlového prostoru. Auto pod zátěží mírně poklesne, ale vzápětí se díky revolučnímu vzduchovému pérování vrací do své běžné cestovní úrovně.

Pavel Louda je jako v Jiříkově vidění. Třináctiletý kluk z komunistického Československa je poprvé na Západě a výjev, který právě sleduje, mu přijde jako ze sci-fi.

Poděbrady, 1992. Osmnáctiletý Pavel s otcem Vladimírem Loudou přemýšlejí nad tím, v čem by mohli v porevolučním Československu podnikat.

Zvažují privatizaci některé z provozoven potravinářského podniku Pramen, kde Louda starší většinu svého života pracoval a kde ke konci své éry vedl poděbradskou prodejnu rychlého občerstvení vyhlášenou grilovanými kuřaty, bramboráky a italskou točenou zmrzlinou.

Nakonec se ale rozhodnou vybudovat něco, co tu dosud chybělo. A roli v tom hraje vzpomínka na pařížský autosalon.

Choťánky, 2022. Nad obcí na kraji Poděbrad se stahují tmavé mraky. Osmačtyřicetiletý podnikatel vyjde na balkon ve čtvrtém patře sídla firmy Louda Auto a zahledí se na oblohu. Pod ním se hemží mraveniště aut a několik menších budov.

„Tahle budova, to byl náš první autosalon,“ ukazuje vzápětí na nízkou stavbu s nápisem Škoda. „Teď máme po celé republice jednatřicet autosalonů a k tomu devatenáct servisů,“ dodává s úsměvem.

Forbes Digital Premium