Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v listopadu zvýšil o 6,7 procenta na 885 581 vozů, je to šestnáctý měsíc růstu v řadě. Dál se přitom zvyšuje prodej elektrických aut, jejich podíl na nově zaregistrovaných vozech už je od ledna do listopadu skoro poloviční.

Ve své zprávě to 20. prosince uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů. Prodej aut v Česku v listopadu vzrostl o 11,5 procenta na 19 410 vozů.

Některé trhy, včetně dvou největších, zaznamenaly výrazné dvouciferné přírůstky – Itálie o 16,2 procenta a Francie o čtrnáct procent. Naopak německý trh s automobily zaznamenal v listopadu meziroční pokles o 5,7 procenta.

Od ledna do konce listopadu se počet registrací aut v Evropské unii zvýšil o 15,7 procenta a mírně přesáhl 9,68 milionu vozů. S výjimkou Maďarska rostly v tomto období všechny unijní trhy.

Podíl prodaných elektromobilů na baterie v listopadu stoupl na 16,3 procenta z 15 procent před rokem a znovu překonal podíl dieselových vozů, který zůstal na 13,7 procenta. Počet registrací bateriových elektromobilů se pak v listopadu meziročně zvýšil o 16,4 procenta na 144 378.

Nárůst v Belgii přesáhl sto padesát procent, země se tak stala pátým největším trhem co do objemu.

Trh s benzinovými auty v Evropské unii v listopadu vzrostl o 4,2 procenta, navzdory trvajícímu poklesu podílu na trhu. Ten činil 32,7 procenta, a stále tak zůstává největší ze všech hlavních kategorií. Na druhém místě za benzinovými auty jsou co se podílu na trhu týče hybridní elektromobily, kterým patřilo 27,4 procenta trhu.

Výrazný nárůst prodeje aut s benzinovým motorem registrují velké trhy, například Itálie o 20,2 procenta a Německo o 12,5 procenta. Výsledkem je kumulativní počet 3,5 milionu prodaných benzinových aut od ledna do konce listopadu, což je proti stejnému období loni nárůst o 11,1 procenta. Podíl na trhu pak dosáhl 35,7 procenta.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Naopak trh s naftovými auty v listopadu v Evropské unii pokračoval v sestupném trendu a klesl o 10,3 procenta. Pokles přitom registruje většina trhů, včetně čtyř největších, tedy Francie (-28,3 procenta), Španělsko (-22,8 procenta), Itálie (-7,4 procenta) a Německo (-1,0 procenta).

Navzdory celkovému poklesu prodeje naftových vozů se na některých trzích střední a východní Evropy jejich prodej naopak zvýšil. Týká se to zejména Polska, kde růst činil 13,8 procenta. V listopadu měly dieselové vozy podíl na trhu 12,2 procenta, což je pokles ze 14,5 procenta ve stejném měsíci loni.

Přestože počet registrací nových bateriových elektromobilů se v Evropské unii v listopadu zvýšil, v Německu jejich prodej zaznamenal pokles, a to o 22,5 procenta.

Navzdory tomu dosáhl prodej těchto aut v celé Evropské unii od začátku roku téměř 1,38 milionu, což je meziroční nárůst o 48,2 procenta. Na automobilovém trhu v Evropské unii to představuje podíl 14,2 procenta.

Největší automobilkou zůstal Volkswagen, který v listopadu zvýšil prodej o 11,4 procenta. Škoda Auto, která je součástí koncernu, zvýšila prodej o 38,7 procenta. Skupina Volkswagen má na trhu podíl 26,2 procenta. Druhému Stellantisu prodej o 7,3 procenta klesl, naopak Renault prodej o 6,1 procenta zvýšil. Tesla prodej zvýšila téměř o čtyřicet pět procent.