Prodej elektromobilů v Česku by se letos mohl téměř zdvojnásobit na deset tisíc vozů. Loni přitom rostl o sedmdesát procent. Důvodem je spuštění dotačního programu, ve kterém budou moci od druhé poloviny března firmy žádat o podporu dvě stě tisíc až dvě stě padesát tisíc korun.

„Na trhu sledujeme zajímavý jev, kdy spousta firem vyčkává, a o elektromobilech uvažuje,“ uvedl Ivo Hykyš ze společnosti Direct auto. V lednu a v únoru prodej plně elektrických vozů rostl jen o čtvrtinu.

Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do jednoho a půl milionu korun, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V celém programu je připraveno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.

K podpoře poptávky po elektromobilech by mohly přispět i kratší dodací lhůty. Zatímco v minulosti se pohybovaly mezi dvanácti až čtyřiadvaceti měsíci, v současnosti je možné získat elektromobil za jeden až tři měsíce v závislosti na modelu.

Dotace se netýká pouze nových elektromobilů, ale lze ji získat i pro použité elektromobily s nájezdem do šesti tisíc kilometrů a stářím maximálně šest měsíců.

Zvýšení dostupnosti pořízení elektromobilu pro firmy může podpořit i sedmdesátiprocentní záruka státu za úvěr, což úvěrovým společnostem umožní benevolentnější schvalování úvěrů.

Elektromobily již pořídila do svých flotil řada velkých firem, například Coca-Cola, Rohlík nebo Komerční banka. Z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá, že elektroauta v loňském roce tvořila zhruba tři procenta všech prodejů vozidel v Česku.