Tu změnu posledních let nejde nevidět. Stačí vyrazit kamkoli do hor. Českých, rakouských, německých… A narazíte na ně. Elektrocyklisté. Zhusta na českých elektrokolech Crussis, kterým jméno udělal Jaromír Jágr.

Teď už vím, že byla naivní, možná přehnaně idealizovaná. Ale taková moje představa zkrátka byla: elektrokola, příroda, kopce, studené pivo za odměnu v horské boudě a nadšený biker, který sotvakdy sundá dres a boty s nášlapy na pedály. Zkrátka rozhovor s někým, kdo z nuly postaví značku, která v nejsilnějším roce 2022, kdy doznívalo cyklistické covidové šílenství, vyrobila a prodala přes padesát tisíc elektrokol.

Že to bylo jinak, už asi čtenář pochopil. Místo rozhledů do zelené krajiny šeď moderní doby. Obří logistické centrum poblíž Kralup nad Vltavou a v něm haly, u kterých nemáte šanci poznat, co se uvnitř odehrává. V jedné z nich je to ale podnikatelský příběh rodinné firmy, jež se nebála hledat příležitosti. Pokusů bylo několik, přičemž ten poslední vyšel dokonale.

Kdo tu dobu zažil, dobře ví. Devadesátá léta a hlad prakticky po všem, co jsme až do sametové revoluce znali nanejvýš z televize a katalogů Quelle. Nebylo to ale oblečení, co před 31 lety na veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem zaujalo Petra a Janu Výkrutovy, kteří tvoří pár už od doby, kdy jejich věk začínal jedničkou. Byl to vánoční svícen a další dekorace z Číny. Následovalo intuitivní rozhodnutí pustit se do vlastního podnikání.

„Tehdy jsem poprvé letěl do Asie, kde jsem zjišťoval, co a kde by se dalo koupit. To byl náš start,“ vzpomíná Petr Výkruta. Dovoz různých světýlek, která vykrývala jednu část roku, mladí manželé rozšířili ještě o „letní program“, jak sami říkají zahradnímu nábytku, venkovním doplňkům nebo různým nafukovadlům, jimiž zásobovali bující síť supermarketů po celém Česku.

Forbes Digital Premium