Tu změnu posledních let nejde nevidět. Stačí vyrazit kamkoli do hor. Českých, rakouských, německých… A narazíte na ně. Elektrocyklisté. Zhusta na českých elektrokolech Crussis, kterým jméno udělal Jaromír Jágr.

Teď už vím, že byla naivní, možná přehnaně idealizovaná. Ale taková moje představa zkrátka byla: elektrokola, příroda, kopce, studené pivo za odměnu v horské boudě a nadšený biker, který sotvakdy sundá dres a boty s nášlapy na pedály. Zkrátka rozhovor s někým, kdo z nuly postaví značku, která v nejsilnějším roce 2022, kdy doznívalo cyklistické covidové šílenství, vyrobila a prodala přes padesát tisíc elektrokol.

Že to bylo jinak, už asi čtenář pochopil. Místo rozhledů do zelené krajiny šeď moderní doby. Obří logistické centrum poblíž Kralup nad Vltavou a v něm haly, u kterých nemáte šanci poznat, co se uvnitř odehrává. V jedné z nich je to ale podnikatelský příběh rodinné firmy, jež se nebála hledat příležitosti. Pokusů bylo několik, přičemž ten poslední vyšel dokonale.

Kdo tu dobu zažil, dobře ví. Devadesátá léta a hlad prakticky po všem, co jsme až do sametové revoluce znali nanejvýš z televize a katalogů Quelle. Nebylo to ale oblečení, co před 31 lety na veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem zaujalo Petra a Janu Výkrutovy, kteří tvoří pár už od doby, kdy jejich věk začínal jedničkou. Byl to vánoční svícen a další dekorace z Číny. Následovalo intuitivní rozhodnutí pustit se do vlastního podnikání.

„Tehdy jsem poprvé letěl do Asie, kde jsem zjišťoval, co a kde by se dalo koupit. To byl náš start,“ vzpomíná Petr Výkruta. Dovoz různých světýlek, která vykrývala jednu část roku, mladí manželé rozšířili ještě o „letní program“, jak sami říkají zahradnímu nábytku, venkovním doplňkům nebo různým nafukovadlům, jimiž zásobovali bující síť supermarketů po celém Česku.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.