Je šest hodin dvacet minut. Ráno. Z posilovny hotelu Four Seasons v kalifornském Napa Valley jsou vidět vinice, takhle brzo po ránu je tu však nikdo neobdivuje. V posilovně je kromě mě jediný člověk. Šéf nejluxusnější automobilové značky světa a muž, který ji převzal jako lehce ospalou a zaprášenou královnu. Udělal z ní totální vrchol luxusu, po němž touží úspěšní a bohatí na celém světě. Dokázal přinést nové modely a zvýšit prodeje o 600 procent. K tomu zvýšit cenu dvakrát.
Torsten Müller-Ötvös vedl Rolls-Royce skoro čtrnáct let. Poslední model, který představil, zároveň odstartoval úplně novou éru téhle značky. Po 123 letech přišel s elektrickým modelem Spectre a od této chvíle bude mít každý nový rolls-royce elektrický pohon.
Torsten ovšem volant Rolls-Roycu tento měsíc opouští. Tady v posilovně mezi vinicemi byl každé ráno po dlouhé tři týdny, kdy se tu spectre představoval zákazníkům a médiím.
„Musím se držet v kondici, jinak by se to skvělé jídlo a pití tady v Kalifornii na mně nepěkně podepsalo. Takže jsem tu každé ráno,“ říká na úvod jednoho z posledních rozhovorů v roli nejúspěšnějšího šéfa Rolls-Roycu moderní historie.
Spectre je game changer a nový vrchol pro značku Rolls-Royce. Je to tak i pro vás osobně?
Ano, je to tak i pro mě. Pracovali jsme na tom s kolegy spoustu let. Je to pro celou firmu pionýrský počin a jsme na to extrémně hrdí. Po téměř čtrnácti letech v čele Rolls-Roycu můžu říct, že tohle je ten nejvděčnější moment v mé kariéře. Není to jen nové auto, nový produkt. Každé nové auto u Rolls-Roycu je spektakulární zážitek. Cullinan, phantom, black badge, to všechno byly velké okamžiky a velké zážitky. Ale tohle, první elektrické auto, to je opravdu něco naprosto speciálního.
Investovali jsme významně do programu bespoke, aut na míru.
Ukážu vám tenhle graf. Je to vývoj prodeje Rolls-Roycu za posledních dvacet let. V roce 2010 se stalo něco magického, jak se tady láme ta křivka směrem nahoru. To jste přišel do čela vy…
Ano. Hezky se na to dívá. Ale to ukazuje jen počet prodaných aut. Podívejte se na průměrnou cenu auta. Nám se povedlo zvednout především tohle. Když jsem nastoupil, byla průměrná cena 250 tisíc eur. Teď je to víc než půl milionu. To je ještě cennější než růst prodejů.
Co je to tajemství za tím?
Jedna věc. Investovali jsme významně do programu bespoke, aut na míru. Došlo nám velice brzy, že tohle je nová cesta, jak dělat luxusní produkt. Vy jako zákazník chcete udělat auto podle sebe, mluvit s designérem, něco zažít. Bespoke tohle umí, umí splnit váš vlastní soukromý sen. Díky tomu se nám povedlo tu cenu takhle dramaticky zvýšit.