Na začátku byla prázdná místnost, se kterou měla Zuzana Filipová velké plány. Sice nevěděla přesně jaké, ale věděla, že její byznys nebude nic konvenčního s fixní pracovní dobou a náplní. Opustila stálé místo v neziskovce a chtěla rozjet kreativní byznys, který by jí zároveň dovolil dokončit vysokou školu. Tajně pomýšlela na rozjetí výroby pralinek, ale jak se odlišit od desítek ostatních čokoládových podniků, které se v Česku objevují?
Inspirace přišla docela brzy. Když podepisovala smlouvu na pronájem místnosti se zástupci brněnské Unie neslyšících, jednání se dost vlekla. „Znakový jazyk jsem moc neovládala, tak jsem vše psala po papírech a jednání se místo dvaceti minut protáhlo na hodinu,“ popisuje Filipová. Na navštěvování kurzu „znakovky“ čas neměla, ale napadlo ji, že by se hodilo pár znaků naučit. Nejen jí, ale každému. Teď zbývalo jen vymyslet způsob, jak to udělat příjemně a přijatelně.
Čokoláda a znakový jazyk. Dva nápady Filipové se tak spojily v jeden – a vznikla interaktivní čokoláda. Pod značkou Nangu nyní rozjíždí prodej čokolády ve tvaru základních znaků českého znakového jazyka. „Teď se můžete naučit vyznakovat prosím, ano, pomoc, v pořádku a miluji tě. A na chvilku vás to vytrhne. Začnete přemýšlet o čokoládě jinak, začnete procvičovat jemnou motoriku prstů. Budete umět pár základních znaků, když potkáte v tramvaji neslyšícího, který vás pustí sednout, budete umět aspoň poděkovat,“ vysvětluje svůj nápad Filipová. V balíčku jsou k čokoládám připojené i vysvětlující karty, které si zákazníci můžou nechat, případně si díky nim znaky opakovat.
Na netradičním čokoládovém startupu spolupracuje s brněnskou Unii neslyšících, od které si pronajala místnost, v níž „znakové čokolády“ vyrábí. Právě lidi se sluchovým postižením Filipová, jež se doteď zabývala sociálním podnikáním (vymyslela třeba aplikaci Dárcovský zip) a prací s hendikepovanými sportovci, v Nangu zaměstnává a společně s nimi pořádá čokoládové firemní workshopy, které jsou spojené s výukou znakového jazyka.
K originální čokoládové kolekci ale vedla složitá cesta. Než se podařilo vyladit formy, zabralo to Filipové a jejímu týmu, do kterého se zapojili i sochaři z brněnské FAVU, šest měsíců a 18 zničených prototypů. Výsledek se začne od prosince prodávat ve farmářských a lokálních prodejnách, Nangu chce zamířit i do kaváren. „Každého půl roku budeme obohacovat slovník o dalších pět znaků: plánujeme dopravní prostředky, sporty, části těla, zvířata, názvy oblečení nebo barvy,“ dodává Filipová.
Znakový jazyk chce se svým týmem dostat i do českých škol. „Rádi bychom spolupracovali i s MŠMT, aby se do školních osnov zapojila výuka alespoň 50 základních znaků, jako jsou ano, ne, prosím, děkuji nebo číslovky,“ uzavírá šéfka originálního startupu.