Češi si v posledních dvou letech mohou užívat soustavný pokles ceníkových tarifů u elektřiny a plynu. Nejvíce se jim dnes cenově podbízí ČEZ Prodej patřící do energetické skupiny ČEZ.
Ten pro retailové zákazníky v úvodu roku přišel s nabídkou nejnižších tarifů na trhu u elektřiny i plynu a podle šéfa ČEZ Prodej Tomáše Kadlece snižování cen letos nemusí být u konce.
„Forwardy (na nákup energií) dnes jednoznačně naznačují, že prostor pro zlevnění ještě je,“ říká Tomáš Kadlec v rozhovoru pro Forbes.
ČEZ Prodej, který má dnes 2,4 milionu zákazníků, se kromě domácností v bytovkách chce uchytit i u majitelů domácích fotovoltaických elektráren (FVE) umístěných typicky na střechách rodinných domů.
Jim jde naproti hned několika novými produkty, které už se týkají ne samotných dodávek energií, ale spíše služeb pro zákazníky, kteří již naskočili na trendy moderní zelené energetiky.
„Snažíme se jim ta řešení moderní energetiky co nejvíce zjednodušovat,“ říká k tomu Tomáš Kadlec ve své kanceláři na pražské Brumlovce a vzápětí se rozpovídá o detailech toho, co majitele domácích FVE dnes nejvíce trápí nebo jak se změnilo chování zákazníků po energetické krizi.
ČEZ nedávno opět snížil ceníky, konkrétně přišel vůbec s nejlevnějším produktem, pokud jde o elektřinu, a to do října 2026 za 2590 korun za megawatthodinu. Když se ale podívám na vývoj na trhu, kdy elektřina i plyn meziročně podražily, není trend zlevňování už u konce?
Forwardy na nákup energií zatím indikují, že prostor ke snížení ještě je. Samozřejmě ale záleží na rizicích, jako například jak se bude vyvíjet geopolitická situace, ale forwardy dnes jednoznačně naznačují, že prostor pro zlevnění ještě je.
Mohou se tedy letos zákazníci těšit na další snížení ceníků?
Když to trh dovolí, tak určitě ano. Ceny aktualizujeme průběžně a využíváme každé příležitosti pomoci našim klientům a samozřejmě i zatopit konkurenci.
Kolik má ČEZ Prodej dnes zákazníků?
Pokud jde o zákaznickou bázi, tak dnes máme zhruba 2,6 milionu zákazníků na elektřině a 580 tisíc na plynu, mezi nimiž jsou i zákazníci s více odběrnými místy. Naše základna je ale víceméně stabilní.
V loňském roce nedošlo k žádnému zásadnímu výkyvu?
Loni jsme zaznamenali zhruba dvouprocentní pokles počtu zákazníků u elektřiny, na druhou stranu jsme měli dvouprocentní nárůst u plynu. Takže suma sumárum jde o stabilní bázi.
Situace se po energetické krizi, kdy jste nestíhali nabírat nové klienty, zase dostala do normálních kolejí?
Co se týče energetické krize, tak to k nám přicházeli zákazníci z režimu dodavatele poslední instance (DPI) a většina z nich u nás nakonec zůstala. Zároveň k nám přišli i zákazníci, kteří byli celou situací znejistěni a hledali určitý bezpečný přístav. Ti k nám přišli, i když jejich dodavatel dál dodával.
Měla tedy krize vliv na chování zákazníků?
Určitě ano. Krize na několika úrovních změnila chování spotřebitelů. A řekl bych, že přiměla zákazníky více pochopit svět energetiky a více se o vše v tomto ohledu starat.
Například nám násobně narostl počet samoodečtů, což znamená, že zákazníci začali detailněji sledovat, jakou mají spotřebu. A uvědomili si, že úspora přichází díky pár základním opatřením a právě tehdy se zákazníkům i s pomocí našeho poradenství dařilo velmi výrazně šetřit. Zároveň to vše přineslo i vyšší poptávku po tepelných čerpadlech, fotovoltaice, bateriích a podobně.
Přiklonili se více k moderní energetice a zároveň se „nachytřují“?
Je to tak. Ale zároveň se snažíme, aby se o to nachytření nemuseli příliš starat. To znamená, že se jim snažíme ta řešení moderní energetiky co nejvíce zjednodušovat.
Nedávno jste představili produkt ČEZ FlexiEnergie, který je vaší první vlaštovkou ze segmentu flexibility...
Stali jsme se prvním z velkých a středních dodavatelů, kteří s tímto řešením přicházejí. Je určeno pro všechny výrobce s fotovoltaikou v rámci domácností, nyní ale cílíme primárně na zákazníky s produktem elektřiny pro soláry; naším záměrem je oslovit tím ty zákazníky, kteří se potýkají s vysokými přetoky.
Přetoky vznikají standardně právě v době, kdy je cena elektřiny nízká, někdy dokonce i záporná. Zároveň přináší i obrovský nápor na celou přenosovou soustavu.
Takže naším produktem nepomáháme jen samotným zákazníkům, ale jde o řešení, které má v budoucnu výrazně pomoct, i pokud jde o stabilizaci sítě.
Záporné ceny se na trhu objevují čím dál častěji. Jak konkrétně ČEZ FlexiEnergie pomůže zákazníkům?
Záporné ceny, nebo obecně variabilita cen, je něco, z čeho mohou zákazníci s flexibilním tarifem profitovat. Téměř v reálném čase, i v rámci jednotlivých patnácti minut, přichází příležitosti pro zobchodování vyrobené elektřiny.
Jako domácnost sice obchodovat nemůžete, ale my to jako dodavatel můžeme udělat za vás a na konci se o část získané hodnoty s vámi rozdělíme. Za tímto mechanismem stojí velké modely, ať už matematické, hydrometeorologické a my navíc využíváme i geostacionární družice.
Jak přesné tyhle modely jsou?
Zrovna nyní nasazujeme systém, který přes dvě fyzikální spektra snímání satelitu dokáže identifikovat předpověď oblačnosti pro jednotlivé fotovoltaické elektrárny a hlavně to, kolik každá jednotlivá elektrárna bude vyrábět na několik hodin dopředu.
Náš model, když to přirovnám, dokáže sledovat každý jednotlivý mráček a dokáže predikovat výrobu každé fotovoltaiky zvlášť a tím pádem v těchto dnech dokážeme snížit odchylku, která je mezi predikcí a reálnou výrobou.
Graf s vývojem přetoků do sítě při využívání domácí FVE a chování při jejich vypnutí | Zdroj: Skupina ČEZ
Na jak nízkou hodnotu dokážete tuto odchylku snížit?
Po prvním testování se ukazuje, že odchylku dokážeme snížit někdy až na nulu, což je obrovská výhoda, díky které dokážeme mnohem přesněji predikovat ceny. A o ten rozdíl se poté s domácností dokážeme podělit.
Musí se k tomu instalovat speciální hardware?
Náš standardní aktuálně instalovaný battery box je na to už dnes připraven, pokud ovšem máte jinou technologii, tak je třeba doinstalovat malé komunikační zařazení, které tuto funkcionalitu doplní do celého toho domácího setu.
Zajímají vás v tomto ohledu jen domácnosti, nebo i firemní zákazníci v podobě majitelů komerčních fotovoltaických elektráren?
Primárně se nyní soustřeďujeme na domácnosti, i když v portfoliu máme i některé drobné podnikatele. Pro ně je to také možnost, ovšem nyní vše šijeme na míru domácnostem, konkrétně rodinným domům.
Jak velký je trh flexibility v Česku? Dá se to kvantifikovat?
Potenciál trhu má dvě základní proměnné, které jde těžko predikovat do budoucna. Prvně jde o samotný počet fotovoltaických elektráren a zadruhé o tu variabilitu cen. Zatím to vypadá, že oba parametry porostou, ale jsme stále na začátku a není jasný, jak silný ten trend nakonec bude.
Ale nyní rostou. Dál se instalují fotovoltaiky, samozřejmě méně než během krize, kde byl patrný velký výkyv, takže celý trh se propadl asi o polovinu. Co se týče počtu instalací fotovoltaiky, zaznamenali jsme jen marginální propad, konkrétně o méně než dvě procenta.
Jak se vám podařilo docílit mírného propadu oproti celému trhu?
Během energetické krize v době extrémní poptávky po fotovoltaických systémech to na trh přineslo velké množství jednorázových firem. Byly i případy, kdy polské firmy expandovaly na český trh. Šlo ale o firmy, které už se dávno stáhly nebo zkrachovaly, protože poptávka následně klesla. ČEZ Prodej při velkém převisu poptávky nevyužil naplno svůj potenciál, protože jsme v té době měli jen určité kapacity.
Naší strategií je držet standardní přirozený růst, abychom dál mohli poskytovat naši službu kvalitně a abychom byli dál garantem celé instalace na roky, v případě záruk na fotovoltaické panely až dvě desítek let.
Propadá i trh s tepelnými čerpadly…
Trh s tepelnými čerpadly propadl dokonce ještě víc. Celý trh zaznamenal oproti krizi pokles o šedesát procent, my jsme měli jen desetinový propad.
Trendově ale trh s fotovoltaikou roste, jen neroste tak rychle jako během energetické krize. Prvním důvodem je, že ceny elektřiny už nejsou tak astronomické, jako byly v průběhu krize. A druhým je to, že se reálně během posledních měsíců snižuje a zpřísňuje postupně ta podpora jak u tepelných čerpadel, tak u fotovoltaik.
Foto: Skupina ČEZ
Šéf ČEZ Prodej Tomáš Kadlec
Mají zákazníci s novou energetikou v něčem problémy? S čím si nejčastěji nevědí rady?
Základní problém je se v celé problematice zorientovat. Zprvu je důležité si uvědomit, jaký typ domácnosti vůbec jsem.
Dnes v České republice máme spektrum od pasivních domů až po domy ze šedesátých let, které jsou nezateplené a vytápěné přímotopem. V tom druhém případě vás účet za energie vyjde měsíčně na nižší desítky tisíc. V ten moment neřešte moderní energetiku ve smyslu sdílení a podobně, ale musíte hlavně zateplit a zajistit moderní způsob vytápění, ať už jde o kondenzační plynový kotel, nebo tepelné čerpadlo.
Až poté nastupuje na řadu fotovoltaika s baterií, což vás přivede někam do měsíčního rozpětí tři až šest tisíc korun za energie. A v tomto momentu se můžeme začít bavit o všech možnostech moderní energetiky, jako je sdílení, flexibilita, dynamický či spotový tarif a tak podobně.
Být či nebýt na spotu
Dynamický tarif je další novinkou, kterou jste nedávno představili…
Je to naše odpověď na spotový produkt a je určen pro domácnosti, které již mají chytré elektroměry.
Být na spotu dnes nedoporučujete?
Dlouhodobě tvrdíme, že spotový produkt není vhodný pro běžného spotřebitele. Je to něco jako obchodování na burze a abyste mohl obchodovat s akciemi nebo kryptoměnami, musíte k tomu už mít nějaké vzdělání.
Druhou variantou je se na spot spolehnout dlouhodobě na několik let, na čemž můžete něco vydělat, ale můžete na tom také při velkých výkyvech a špatném profilu spotřeby velmi rychle prodělat.
Náš dynamický tarif si bere ze spotu to dobré, tedy že ceny se v čase liší, a zároveň dává jistotu.
Jak tomu přesně rozumět?
Zákazníkovi dáme na několik měsíců dopředu vědět jasná cenová pásma a ten si dle nich může naplánovat spotřebu domácnosti. Některé činnosti tak může přenést do nižšího cenového pásma, než má nyní. Existují domácnosti, ve kterých mají možnost spotřebu přesouvat během dne, ale i ty druhé, kde to prostě nejde.
Na druhou stranu zákazníka ale nevystavíme nepředvídatelně vysoké ceně elektřiny například v době, kdy nad Baltským mořem přestane foukat a bude pod mrakem.
Mohou už tento produkt zákazníci využít?
Už běží v ostrém provozu, i když mu stále říkáme pilotní. Pro většinu zákazníků to zatím není, protože mají standardní elektroměr, ale nyní se zvyšuje tempo osazování chytrými elektroměry, a pokud jej kdokoli má, může si náš dynamický tarif zvolit na zkoušku, aby si otestoval, jestli pro něj dává vůbec smysl.
Protože profil spotřeby některých domácností může jít proti vzorci dynamického tarifu a abychom riziko vyšší výdajů za energie odstranili, nabízíme roční ochranné pilotní prostředí. Když by pro ně byl dynamický tarif cenově horší, vyúčtujeme jim spotřebu podle původního tarifu.
Takže nevíte, kolik dnešních zákazníků u tohoto tarifu nakonec zůstane?
Dneska nevíme, kolik z těch domácností na tom ve finále opravdu vydělá a kolik ne. Jestli to bude deset nebo padesát procent domácností. V tom budeme chytřejší zhruba za rok za dva, až si tyto domácnosti projdou zimní i letní sezonou.
Kolik tímto tarifem mohou domácnosti měsíčně uspořit?
Vzhledem k tomu, že jde o domácnosti, které už mají za sebou velká úsporná opatření, tak to nejsou závratné sumy. Je potřeba si uvědomit, že se bavíme o úsporných opatřeních z tří až šestitisícového účtu měsíčně, takže se budeme pravděpodobně pohybovat pouze v řádu stovek korun měsíčně u těch úspěšných domácnosti.
Když to ale nevyjde, pak se nic nestane a vše zákazníkovi vyúčtujeme dle původního tarifu. Nebo úspora bude natolik malá, že domácnosti nebude stát za to měnit své zvyky a prát tehdy, kdy se jim to nehodí.
Našim zákazníkům obecně radíme, aby jednotlivé nástroje, kterých je skutečně dnes celá řada, používali uvážlivě a aplikovali ty, které jim reálně pomohou. A to se nedá říct jen tak od stolu, k tomu potřebujeme znát tu danou domácnost.
Jak jste sám uvedl, domácností s chytrým elektroměrem je stále menšina. Není to pro vás příliš malý trh?
Zatím je, ale v potaz bereme všechny nové trendy, které se vyskytují, a pokud ten trend dává smysl a má přidanou hodnotu zákazníkovi, tak mu ho chceme přinést. Nebo to udělá konkurence.
Ale je opravdu důležité se v tom všem zorientovat a uvědomit si, že ne všechny trendy a moderní věci, které dnes existují, jsou vhodné právě pro vaši domácnost. Je strašně důležité každé řešení šít na míru dané domácnosti.
Je pro vás tématem i komunitní energetika?
Tématem určitě je. Jako první jsme spustili podporu našich zákazníků při skupinovém sdílení, tedy sdílení do 11 EAN. Máme v tom nižší tisíce klientů, přesněji 3400 EAN. Jestli je to velké téma, nebo ne, to ať si každý zhodnotí sám, ale zákazníky už máme i v této oblasti.
EAN
Kód EAN (z anglického European Article Number) je specifický kód, který je přidělen každému odběrnému místu elektřiny na území Evropské unie.
Jaké vidíte trendy v komunitním sdílení v naší kotlině?
Je faktem, že velká část z toho je sdílení sama se sebou. Ať už z chaty k sobě do bytu, nebo dokonce v rámci jednoho odběrného místa při sdílení mezi fázemi.
Je to spíše záležitost rodinných domů?
Je to tak, protože největší procento spotřeby enegie jde za vytápěním. V bytech máte centrální vytápění nebo domovní kotelnu, takže spotřeba, co prosvítíte, provaříte, je daleko nižší.
Takže ano, primárně se bavíme o rodinných domech, ale některé elementy moderní energetiky, jako je například sdílení, otevírají možnosti i pro majitele bytu. A to v případě, kdy má například chalupu, na které má fotovoltaiku, nebo se domluví třeba v rámci rodiny či okruhu známých.