Když společnost Disney před třemi lety zaplatila 4 miliardy dolarů za Lucasfilm George Lucase a oznámila, že natočí novou trilogii Hvězdných válek, bylo celkem jasné, co ji k tomu vedlo. Peníze.
Dnes, když do uvedení nového dílu Hvězdné války: Síla se probouzí zbývají tři měsíce (premiéra je naplánovaná na 18. prosince), se tyhle naděje začínají naplňovat. A rozhodně to nebude jen Disney, kdo se bude, stejně jako strýček Skrblík, koupat v hromadách zlaťáků.
Na své si přijdou i další dva kolosy – Hasbro, které se postará o hračky, a EA, jenž zase uspokojí touhy všech milovníků počítačových her.
V průběhu oněch tří měsíců vedoucích k premiéře se tyhle společnosti budou podílet na předem připravené a koordinované kampani. Takže pokud máte pocit, že už teď jste o nové trilogii Hvězdných válek slyšeli až dost, máme pro vás špatnou zprávu – je to teprve začátek.
Síla provází Disney, Hasbro a EA
Hračkářský gigant Hasbro si hlavní licenční práva pro všechny epizody Hvězdných válek zajistil až do roku 2020 – takže bude těžit ze všech tří částí nové trilogie. Tohle jsou jeho očekávané výnosy z té letošní:
Hasbro je ale „jen“ výrobce. Většinu očekávaného merchandisingového boomu, který ostatně udělal z George Lucase jednoho ze světových miliardářů, si koordinuje Disney. „Studio si drží velmi pevnou kontrolu, podobně, jako to vždy dělal Lucas, nad zaváděním nových konceptů, postav atd., ke všemu přistupuje pečlivě a koordinovaně,“ říká analytička Steph Wissink ze společnosti Piper Jaffray.
Na začátku září začal Disney s představováním nových hraček a doplňků na YouTube – ve formě něčeho, co se dá nejlépe popsat asi jako celosvětový osmnáctihodinový rozbalovací maraton. Do obchodů se první produkty oficiálně dostaly s velkými fanfárami minulý pátek, kdy se konal tzv. Force Friday. A tím začala propracovaní tříměsíční marketingová kampaň, během které se budou novinky postupně hromadit.
„Prodejci plně využívají této příležitosti a už teď je jasné, že kompletní trojka primárních cílových skupin – sběratelé, muži a děti – je na postupné odhalování nových produktů maximálně natěšená,“ říká k tomu Wissink.
JPMorgan odhaduje, že prodeje Disney díky Star Wars vyrostou až o 200 % a studio si díky tomu na tržbách připíše až 500 milionů dolarů navíc.
Očekávání zájmu o nové Hvězdné války, o kterých si nikdo nemyslel, že vůbec vzniknou, jsou tak velká, že se některé obchody dokonce obávají, že Star Wars hračky vytlačí ze zájmu zákazníků jakékoliv jiné. Hasbro proto uvažuje, že pro prodej těchto hraček zřídí i specializované prodejny.
Kromě hraček, triček a světelných mečů si na své přijdou i milovníci videoher, a to konkrétně ti, kteří propadli kouzlu Star Wars: Battlefront od EA. Společnost novou hru uvede celosvětově už v listopadu a očekává, že jí prodá minimálně devět až deset milionů kusů. Mnozí analytici to ale označují za „stále podhodnocený odhad“. Dost možná mají pravdu, když EA novou Battlefront v červnu představovala, nenechalo si to ujít na 22 milionů fanoušků. „Jsme velice rádi, že se můžeme podílet na jednom z největších celosvětových popkulturních svátků tohoto roku,“ řekl k tomu CEO EA Andrew Wilson.
Star Wars:Battlefront si už otestovali první hráči
Hvězdné války jsou globálním fenoménem
Nová trilogie, jak se zdá, si užije ještě víc mezinárodní popularity, než kterýkoli z předchozích dílu, a to výdělky z merchandasingu jen posílí. Ostatně Hasbro má teď mnohem větší distribuční sílu a možnosti na neamerických trzích. Podle odhadu Steph Wissink si na nich společnost přijde na dvě třetiny očekávaných výdělků.
A velké peníze se celosvětově očekávají i od samotného filmu. V kinech může podle J.P.Morgan vydělat skoro miliardy dolarů. Předpokládá se, že ale „pouze“ zhruba 650 milionů dolarů vydělá doma (čímž by se vyrovnal fenomenálnímu úspěchu Titanicu Jamese Camerona) a zbytek v zahraničí.
Opakování úspěchu Ledového království
Dobrým příkladem úspěchu, který může film hračkářskému průmyslu přinést, je jiný snímek z Disneyho produkce. Produktová linie Ledové království (Frozen) byla loni, podle NPD Group mezi hračkami zdaleka nejpopulárnější, a jejích více než 300 různých položek znamenalo pro společnost Disney přes 531 milionů na tržbách. Pravda, nikdo to tehdy nečekal, řada obchodů byla podzásobená a Disney musel operativně doplňovat a vymýšlet nové figurky podle kreslených hrdinů.
Letos se zdá, se všemi fanfárami a hračkami nastupujícími do obchodů celé tři měsíce před premiérou, že se studio z loňské zkušenosti poučilo. Už v květnu se jeho CEO Bob Iger nechal slyšet, že očekávání a vzrušení jako kolem těchto Hvězdných válek ještě nezažil.
Akcie Disney, Hasbro i EA si letos vedly dobře, s ročními výnosy 8 %, 36 %, respektive 38 %.