Aero Vodochody představilo 12. června při ukázkovém letu první stroj L-39NG vyrobený pro státní podnik LOM Praha. Letoun poslouží k výcviku budoucích českých pilotů amerických letounů páté generace F-35. Do konce letošního roku by Aero mělo dodat podniku dva letouny a další dva do poloviny roku 2025. Uvedl to ředitel Aera Viktor Sotona.

„Letoun je komplexní a nákladově efektivní výcviková platforma, která je optimálním řešením pro základní a pokročilý výcvik budoucích stíhacích pilotů české armády, kteří budou využívat letoun páté generace F-35A Lightning II,“ řekl Sotona. Tuzemskému zákazníkovi předalo podle něj Aero hotový letoun naposledy zhruba před dvaceti pěti lety, kdy dodalo dva letouny L-159A na letiště v Čáslavi.

První piloti by podle ředitele LOM Praha Jiřího Protivy mohli začít s výcvikem na prvních dvou nových strojích od dubna 2025. Kromě smlouvy na dodání čtyř strojů má podnik ještě opci na dodání dalších čtyř L-39NG.

„Očekáváme, že o té opci rozhodneme v příštích dvou letech. Jedná se o to, že s ohledem na požadavky Armády České republiky ta flotila bude muset do budoucna být větší, než jsou jenom čtyři letadla NG,“ řekl Protiva. Podle něj budou ke konci aktuální dekády připraveny desítky pilotů pro americké letouny F-35.

Česko si nyní pronajímá čtrnáct švédských stíhacích letounů JAS-39 Gripen, pronájem končí v roce 2027. Vláda se Švédskem jedná o prodloužení pronájmu do roku 2035, kdy gripeny nahradí dvacet čtyři amerických letounů F-35.

Sériová výroba čtyř cvičných letounů L-39NG pro LOM Praha začala v Aeru před rokem. L-39NG je nově vyvinutý podzvukový proudový cvičný letoun, ale zároveň může plnit roli lehkého bitevníku. Tovární pilot Aera Vladimír Továrek, který stroj dnes představil při letu, novinářům řekl, že jde o uživatelsky velmi přívětivý a nezáludný letoun.

Oproti předchůdci, stroji L-39, nahradil staré analogové přístroje nový systém s moderními technologiemi, z nichž jsou informace pohromadě na multifunkčních displejích. „Ta informace je komplexní a není to rozházené po celé kabině,“ dodal pilot. Nechybí ani možnost budoucích dalších modernizací technologií anebo přizpůsobení přímo na míru zákazníkovi.

Společnost už také v březnu dodala sériově vyrobené stroje L-39NG Vietnamu. Aero celkem podepsalo objednávky na více než třicet strojů, jedná o dalších kontraktech. Kromě zahájené dodávky podniku LOM Praha příští rok naváže také dodávkami do Maďarska, kam poputuje dvanáct strojů.

I v důsledku změny bezpečnostní situace řada evropských zákazníků podle Sotony modernizuje nebo nahrazuje současné platformy, s čímž souvisí i zájem o výcvik pilotů. „Poptávka po výcviku je obrovská,“ doplnil Sotona. Podle něj to může Centru leteckého výcviku v Pardubicích přinést další rozvoj nejen pro tuzemské uživatele, ale i pro další zákazníky v NATO.