Zbyněk Frolík je skutečným průmyslníkem. Z nuly vybudoval firmu, která konkuruje největším hráčům na světovém trhu lůžek pro nemocnice a sociální péči. Jeho Linet Group je jedničkou ve většině zemí Evropy, vyváží ale do 100 zemí po celém světě.
Cílem Zbyňka Frolíka nebylo vydělat milion – chtěl, aby se Linet dostal do první světové ligy. Od první chvíle proto investoval do výzkumu, vývoje, vlastní obchodní sítě i originálního designu.
Je první vydělaný milion synonymem úspěchu? Když jsem se nad tím zamyslel, napadlo mě víc negativních odpovědí. Já to prostě tak nikdy nebral.
Například je velký rozdíl, za jak dlouho se vám podaří milion vydělat. Vrcholoví manažeři si na takové peníze přijdou za několik málo měsíců. Je to měřítko úspěchu? Asi ne.
A když vyděláte onen první milion, značí to schopnost člověka být v budoucnu úspěšný? Pochybuju. Když si tu částku převedete do dolarů nebo eur, asi budete všechno brát jinak. Mezinárodní srovnání je v tomto ohledu neúprosné. Padesát tisíc dolarů zní podstatně míň líbivě než milion korun.
Já vlastně ani nevím, jestli jsme v průběhu prvního roku podnikání Linetu nebo na jeho konci měli na účtech přes milion korun. Nejspíš jsme milionový zisk měli v účetní uzávěrce, ale já to prostě v dobrém slova smyslu neviděl. Nikdy.
Vyděláváme od prvního okamžiku? Pak jdeme správnou cestou, ale cíl je pořád daleko. Přitom to bylo v době, kdy se platy pohybovaly v nižších jednotkách tisíc korun a Linet vznikl doslova na zelené louce, v budově bývalého kravína. Tehdejší milion nelze s tím současným srovnávat.
Dnes si za milion nekoupíte často ani garsonku, tehdy stačil na první nezbytné investice a rozjezd celé firmy. Přesněji řečeno, stačilo na to několik set tisíc, které jsme spolu s manželkou vydělali pěstováním květin ještě před rokem 1989.
A jak se dá vlastně první milion definovat? Je to kumulovaný obrat za období? Je to zisk za období? Je to vyplacená dividenda? Je to mzda za období? Definic může být mnoho.
Myslím, že jako spoluvlastník firmy nemáte šanci vidět okamžik, kdy jste vydělali první milion. Já si to opravdu neuvědomuju – ale jednu věc jsem si uvědomoval vždycky. Chtěl jsem, aby náš případný úspěch voněl.
Co tím myslím? Prostě a jednoduše dělat věci, které mají smysl a jsou pro lidi užitečné. Peníze totiž můžete vydělat třeba na vrcholu pyramidy, která obírá ty ostatní. Milion vydělá i kdejaký šmejd.
Já však chtěl uspět díky službě nebo produktu, který budou ostatní vyhledávat. Usiloval jsem o to, aby naši službu zákazníci skutečně milovali.
Právě proto má Linet motto: Být objektem touhy, nikoliv pouhé volby.