Teď. Teď to vypukne. Říjen je pro prodejce pneumatik obdobím žní. A na sklizeň se chystá i e-shop Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera s víc než miliardovým obratem. Na následující týdny má ve skladech připravené pneumatiky za sto padesát milionů.
Vybrat, objednat a čekat na doručení. Většinou domů, nebo rovnou do pneuservisu, se kterým je ale potřeba si termín přezutí pneumatik domluvit extra. To je nejčastější způsob, jak se dnes pořizují nové gumy. Schwangmaierův e-shop se skoro osmdesátkou zaměstnanců ale rozjíždí novou nabídku, která jde ještě dál.
„Chceme do téhle branže dostat 21. století, takže u nás tohle všechno pořídíte najednou. Nakoupíte a rovnou si vyberete pneuservis, kam pneumatiky doručíme, a hlavně termín, na který pak už stačí jen přijet,“ vysvětluje Schwangmaier. Zákazník pak už do pneuservisu pouze přijede s kódem, který je zároveň dokladem o zaplacení.
Schwangmaierův obchodní tým aktuálně pracuje na rozšiřování sítě pneuservisů, které takovou službu dokážou nabídnout. Cílí přitom hlavně na provozovny ve větších městech, kterých má nasmlouváno aktuálně kolem padesáti.
„Letos budeme spokojeni s osmdesáti až sto partnery. Cílem je dostat se v následujících letech na číslo dvě stě padesát, což je zhruba desetina všech pneuservisů v Česku,“ plánuje Vojtěch Schwangmaier, který e-shop s pneumatikami rozjel v roce 2003 z garáže svých rodičů.
Přesvědčovat pneuservisy ke spolupráci s internetovým prodejcem gum ale není snadné. Právě internet totiž pneuservisům v minulosti zásadně ovlivnil jejich byznys, když prodej pneumatik z dílen převedl do online světa a připravil je o slušné marže.
Jejich ochota ještě víc se zapojit do světa e-commerce se podle šéfa obchodu Pneumatiky.cz láme tam, kde už proběhla generační výměna. U mladších podnikatelů je vidět, že si víc uvědomují, jak je pro ně prezentace v online světě důležitá. A proto ke spolupráci s velkým e-shopem přistupují výrazně vstřícněji.
„Vysvětlujeme jim, že když s námi spojí jejich objednací kalendář, dodáme jim zákazníka, o kterém víme, že je ochotný do svého auta investovat. Není to člověk s rezavou felicií, ale spíš majitel octavie, který se kromě výměny pneumatik objedná ještě na servis klimatizace nebo výměnu oleje. Tyhle služby pak pneuservisu pomůžou vykrýt slabé období během zimy a léta, kdy se nepřezouvá,“ popisuje Schwangmaier obchodní strategii.
Nepopírá přitom, že na novince, jejíž rozjetí vyšlo na deset milionů korun, bude vydělávat i jeho e-shop. Z ceny za přezutí, která se v průměru pohybuje mezi dvanácti a patnácti sty korunami, si vezme provizi dvanáct procent.
Pokud jde o ceny, majitelé aut by letos měli počítat s vyššími částkami jak při koupi pneumatik, tak i při placení v pneuservisu. „Zimní a celoroční pneumatiky meziročně zdražily v průměru o třináct procent a očekávám, že průměrný nárůst ceny práce v pneuservisech bude minimálně deset procent,“ říká Schwangmaier.
Růst brněnský podnikatel očekává i v rámci svého byznysu. Až na rok 2017 totiž jeho obrat roste každoročně o pětinu. Poslední fiskální rok se tak přiblížil jedné a půl miliardě. Čistý zisk byl sedm milionů. Pětaosmdesát procent obratu přitom dělají tržby v rámci Česka. I proto plánuje ještě víc rozjet už nastartovaný byznys na Slovensku a v Maďarsku, kde má pozici trojky.
„Jsme připraveni zkusit další evropské země. Chceme se dostat do situace, kdy se poměr tržeb Česko versus zahraničí obrátí ve prospěch ciziny. To se ale bavíme o horizontu přinejmenším pěti let a stavu, kdy nepřijde žádná nepředvídatelná situace,“ přiznává Schwangmaier.
Za takovou situaci ale nepovažuje očekávaný fakt, že příští rok na jaře nejspíš klesne ochota zákazníků utrácet. Na jedné straně sice stojí povinnost sjeté pneumatiky měnit, na straně druhé je tu ale inflace a rostoucí životní náklady. Podle Schwangmaiera se tak část zákazníků, kteří doteď kupovali střední úroveň pneumatik, může zaměřit na jejich levnější alternativy.
„Předobjednávky na jaro se začnou dělat v lednu a v únoru k nám začne proudit zboží. My už v tu dobu podle podzimních prodejů odhadneme, co zhruba můžeme čekat, a připravit se na to,“ říká Schwangmaier, jehož byznysu poslední dva roky nahrává fakt, že se prodává méně nových aut s novými pneumatikami.
Nebojí se ani konkurence, která by ho o pozici jedničky na českém trhu mohla připravit. „U nás nikdo takový není a ze zahraničí by to zvládla jedině firma s obrovským budgetem, jako to v segmentu oblečení udělalo About You. Jenže nevidím nikoho, pro koho by byl náš trh natolik zajímavý, aby do toho šel,“ přemýšlí Vojtěch Schwangmaier.