Nečekat na obsluhu, naskenovat QR kód a v klidu odejít. Nový standard už zdaleka nejen pro pražské podniky formuje startup Qerko, přes nějž aktuálně proteče jeden a půl miliardy korun ročně. Proto začal dobývat i Bratislavu a Budapešť, další na řadě bude Varšava.
Paměť umí často šálit, a tak Lukáš Kovač jako příklad technologického pokroku schválně pokládá řečnickou otázku: „Vzpomenete si, kolik restaurací ještě před pěti lety vůbec nebralo karty?“
Z toho je v gastrobyznysu dávno standard, ovšem jde pořád jen o začátek digitalizace českých restaurací, bister, barů či kaváren. V té hraje významnou roli Qerko, startup ze stáje tuzemské investiční skupiny Miton, který od počátku vede jako generální ředitel právě Lukáš Kovač.
A na svůj start si stále pamatuje moc dobře. „Když jsme si dělali průzkumy, zpětná vazba byla následující. Gastro podniky nic takového nechtěly: To máme mít jako QR kódy na stolech? A zákazníci mluvili stejně,“ usměje se Kovač. „Já si ale chtěl vyřešit svůj vlastní problém, abyste mohli snadno rozpočítat účet a nemuseli ke kase. To Qerko změnilo. Lidé zjistili, že to jde dělat líp – a to už tady bude napořád.“
Konkrétně jde o téměř 1,3 milionu lidí, tolik má Qerko uživatelů. Najdete ho v téměř 1500 podnicích a největším důkazem o tom, že tenhle startup nebrzdí, je objem peněz, které zprocesuje. Při našem předchozím rozhovoru před dvěma lety šlo o 750 milionů korun ročně. „Nyní je to půldruhé miliardy,“ říká Kovač.
Stylově řečeno s oborem, který se vydal reformovat: S jídlem roste chuť. I ta byznysová.
„Prodělali jsme zásadní posun od toho, že jsme čistě platební apka. Měníme se v superaplikaci, která už zvládá objednávání, rezervace a věrnostní programy, v níž si přes mapu najdete podnik, podíváte se dopředu na jeho menu a po zaplacení se vás zeptá, jestli mu dáte hodnocení na Google a jestli ho chcete sledovat na Instagramu. Cíl je jediný: Udělat zákazníka co nejspokojenějším.“
Proto lze platit i bitcoinem platbou Pay Now Buy Later, QR kódy Qerka začínají přibývat na stolech v Bratislavě či Budapešti, což umožnil zisk celoevropské licence od České národní banky.
Kovač ve velkém rozhovoru mluví nejen o expanzi do dalších zemí, ale také o trendech v gastronomii či o tom, že čím dál vyšší ceny budou mít brzy za důsledek daleko náročnější zákazníky.
Jak na tom Qerko momentálně je?
Vyrostli jsme několikanásobně. V počtu zákazníků, uživatelů, hezky vyrostlo i volume (objem utracených peněz) na zákazníka, tedy na restauraci. Což je přesně to, co chceme vědět. Nejenže přidáváme další restaurace, ale že to u nich funguje líp a líp.
V některých podnicích uděláme šedesát procent jejich celkového objemu, tedy ze všech typů plateb v restauracích včetně hotovosti plus platby z rozvozových služeb. Máme podniky, kde lidé za den zaplatí přes Qerko 380krát; tolikrát jejich personál nemusí běžet kasírovat. Netvrdím, že to tak je všude, ale v našich hotspotech ano. Což je pořád naše strategie: jít do dobré lokality a tam pokrýt co nejvíc restaurací.