Cíle společnosti Eldis Pardubice nezůstávají při zemi, ale naopak se pohybují hodně vysoko, doslova v oblacích. Eldis totiž vyvíjí a vyrábí radary, které slouží k monitoringu civilního i vojenského leteckého prostoru. A zdaleka ne jen toho tuzemského, firma s podporou mocné skupiny CSG, jejíž je součástí, dobývá trhy v rozličných částech světa.
Jak na nebi, tak na zemi, dalo by se říct. Je nezbytně žádoucí, aby měli lidé na zemi stoprocentní přehled o pohybu letadel na obloze. A stejně důležité je, aby se letadla vrátila z nebe bezpečně zpět na zem. Právě k tomu slouží produkty společnosti Eldis, jež v mnoha ohledech ční nad konkurencí.
Platí to nejen obrazně, díky vyčnívání snadno najdete její sídlo v okrajové části Pardubic: budete-li se rozhlížet s lehce zvednutou hlavou, radar s mohutnou točící se anténou nemůžete přehlédnout. „Vyvíjíme a vyrábíme zejména přehledové radary,“ upřesňuje generální ředitel Vladimír Vojáček to, co je vidět zvenku.
„Už název radarů napovídá, že zajišťujeme přehled o tom, co se nám děje nad hlavou. U přehledových radarů mluvíme v zásadě o dvou druzích. Primární radar vysílá signál a čeká na odraz od letadla, sekundární si umí s letadlem povídat a dozvědět se detailnější informace, kupříkladu co je to za letadlo, kam letí nebo jaký je stav jeho nádrže. V nabídce máme také speciální přistávací radar pro vojenská letadla, který je i za špatného počasí navede přímo na ranvej,“ popisuje Vladimír Vojáček.
U areálu každého zaujmou antény na stožárech, v ředitelově kanceláři zase přitahují zrak čísla napsaná na tabuli. Z nich je totiž patrné, že byznys Eldisu hezky kopíruje vzlet strojů, které radary monitorují. I čísla se odlepila od země a míří vysoko vzhůru.
Od Buchtova kopce po Indii
Monitor růstu Eldisu nabízí působivá data. Vzletná data, chceme-li zůstat styloví. Stačí porovnat loňský rok s letošním: v roce 2024 firma vyrobila jedenáct radarů, v tomto roce už čtyřiadvacet. Tržby loni činily 667 milionů korun, letos tržby za dodané radarové systémy podle všeho výrazně překročí miliardu, což se má stát poprvé za takřka pětatřicet let existence firmy.
Byť finální hospodářské výsledky za stávající rok budou až v dubnu, sebevědomý je i výhled EBITDA – ta by meziročně mohla povyskočit téměř o sto milionů, přičemž loni se zastavila na částce 164 milionů. A poslední číselný údaj se týká zaměstnanců: v roce 2024 jich bylo 276, nyní už 339.
Za pěknou matematikou stojí přímá úměra – čísla se zvyšují se zvyšující se poptávkou po produktech Eldisu. Z „hodiny počtů“ se tím dostáváme do „hodiny zeměpisu“, protože Vladimír Vojáček a obchodní ředitel Filip Vogel začínají vyjmenovávat oblasti, odkud se rekrutují zákazníci.
Jakoby dirigovaná tím správným radarem na správnou ranvej přilétla letos do Pardubic prestižní zakázka od tuzemského klienta: Eldis dodá nové kombinované radary na vrchol hory Písek v Brdech a na Buchtův kopec ve Žďárských vrších.
Kontrakt v hodnotě 10,5 milionu eur, zahrnující pozáruční servis po dobu patnácti let, uzavřela firma s Řízením letového provozu ČR a Vladimír Vojáček vypichuje: „Po dokončení zakázky v roce 2029 budou naše radary pokrývat celý vzdušný prostor republiky jak v oblasti civilní, tak vojenské infrastruktury.“
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
Foto Eldis Pardubice
„Věříme, že nám tato reference pomůže i při vyjednávání se zahraničními organizacemi,“ dodává ředitel. Ne že by v současnosti vyjednávání se zahraničím drhla. Eldis se může směle měřit s největšími hráči na globálním trhu, což ostatně dokázal právě v bitvě o horu Písek a Buchtův kopec.
Ani francouzský Thales, ani španělská Indra – dva nejvážnější konkurenti s řádově jinou velikostí – v tendru o umístění přístrojů na českých a moravských výšinách neuspěly. Pardubičtí byli nejlepší v systému bodování technických parametrů a v kombinaci s příznivou cenou to z nich udělalo vítěze.
„Nad mnohem většími konkurenty vítězíme naší flexibilitou,“ tvrdí obchodní šéf Filip Vogel. „Jedná se o obrovské polostátní firmy se spoustou divizí, proto u nich procesy nějakou dobu trvají. My jsme schopni přistupovat ke každému zákazníkovi individuálně, nabídnout mu řešení na míru. Každý klient má trochu jiné požadavky a my jim umíme vyjít vstříc,“ vysvětluje, co onou flexibilitou míní.
Také díky ní slaví Eldis další velký triumf v Indii, kde realizuje zakázku na dvacet radarů pro tamější obdobu Řízení letového provozu. Po jejím dokončení bude v nejlidnatější zemi světa už přes padesát radarů s logem české společnosti. Dalších pět nových radarů firma dodává do Vietnamu, tři z nich už má vyrobené.
Na Asii se Eldis orientoval historicky, nyní ale rozšiřuje rádius i v Evropě – důkazem jsou tři zařízení pro Polsko a letos dokončený radar v Norsku.
Úplně jiná síla
Elektronické a digitální systémy. Zkratkou těchto slov název Eldis vznikl. A to v roce 1991 z vůle čtyř někdejších zaměstnanců rozpadajícího se státního podniku Tesla.
Kvarteto statečných netvořilo čtyřku do mariáše, místo toho začalo míchat kartami v oblasti radarových systémů. Zprvu šlo o skromné „míchání“ ve stísněné dílně, podnik však postupně narostl do tak zajímavých rozměrů, že se v roce 2017 stal součástí mocné skupiny Czechoslovak Group (CSG) jednoho z nejbohatších Čechů Michala Strnada.
„CSG je velmi dobrý a mezinárodně respektovaný brand, který nám dává úplně jinou sílu, než kdybychom byli sami,“ neskrývá význam podpory Strnadova impéria generální ředitel Vladimír Vojáček. „Zásluhou toho spojení jsme získali nejen mnohem větší finanční stabilitu, ale také veškeré zázemí, s nímž se můžeme pouštět do objemově výrazně větších projektů,“ doplňuje šéf obchodu Filip Vogel.
„A samozřejmě využíváme sítě kontaktů CSG po celém světě, synergie skupiny je oboustranně ohromně výhodná,“ pochvaluje si Vojáček.
Trojrozměrná budoucnost
Minulost započatá v garáži v hlubokých „devadesátkách“, respekt budící přítomnost pod křídly strojírensko-zbrojařského impéria a… Jaká by měla být budoucnost Eldisu? Vyvedená je ve 3D. Brány pardubické společnosti totiž nyní opouštějí převážně 2D radary, avšak blízko je doba, kdy převládne třetí rozměr – kromě vzdálenosti a azimutu letadla prozradí operátorovi i jeho výšku.
„Jde o top technologie a je to náš nosný produkt, který by nám měl do budoucna zajistit další atraktivní zakázky,“ líčí Vladimír Vojáček. A líčí to tónem, z něhož je zjevné, jak se na nové výzvy těší.