Nenápadně, ale systematicky. Tak už více než třicet let roste poradenská firma CLA Czech Republic, kterou krok za krokem rozvíjí Jan Šuma se svými partnery. Postupně tak vyrostl byznys s obratem v řádu stovek milionů korun, který Šuma s partnery usadil v centru dění pražského Karlína. Odtud dnes řídí další pobočky a radí nejvýraznějším rodinným firmám u nás i hlavě českého státu.

V šestém patře nové administrativní budovy z pera Evy Jiřičné na Rohanském nábřeží sedí u stolu muž, jehož rady vyhledávají majitelé rodinných firem nebo manažeři globálních holdingů. Na stěně zasedačky visí zarámovaná osobní poděkování i od prezidenta Petra Pavla, Václava Havla a Dagmar Havlové. U velkého konferenčního stolu Jan Šuma právě dojídá oběd.

„Pojďte dál, zbylo mi už jen pár závitků, ale klidně si dejte,“ vybízí s úsměvem pětapadesátiletý poradce, zatímco rychle sklízí stůl. Pohostinnost nejen v jídle, ale i v byznysu je pro něj ostatně typická. 

Právě na ní vybudoval firmu, která dnes stojí po boku největších hráčů – prezidentu Pavlovi dělala při kampani veškeré účetnictví bez nároku na honorář, miliardáři Daliboru Dědkovi pomohla vystavět nadaci Dárek pro Putina. Zároveň je oporou rodinných firem v otázkách správy jejich majetku, investic nebo nástupnictví.

Z Liberce mezi špičky 

Příběh CLA se začal psát už v roce 1993 v Liberci, kde Václav Podzimek a Jan Šuma založili společnost nesoucí jejich jména – Podzimek a Šuma. Postupně si budovali klientelu. Když přišel čas na expanzi, spojili se s americkou firmou McDowell a zamířili do Prahy.

Po fúzi s belgickou VGD na začátku tisíciletí převzala společnost její jméno, k Liberci a Praze přibyla pobočka v Olomouci, firma díky několika dalším strategickým spojením dál rostla a k účetnictví či daním se přidaly auditorské služby, právo či investice a wealth management.

Za jedenáct tisíc jsme koupili auto, vzali úvěr na počítač s tiskárnou, zastavili otcovu chalupu – a založili firmu.

Předloni se skupina VGD stala součástí světové sítě nezávislých účetních a poradenských společností CLA Global a na začátku letošního roku přišla další změna – VGD navazuje na úspěšnou spolupráci s českým auditorským a daňovým startupem One a propojením vzniká konzultační společnost CLA Czech Republic.

Dnes její název najdete na informační tabuli designové kancelářské budovy v Karlíně mezi prvními. Patří tam. V oboru je mezi největšími u nás, její poradci radí firmám jako Zentiva, Smartwings, Notino nebo Ambiente.

Zásadní část obratu ale tvoří rodinné firmy, a to nejen z Česka. Mezi klienty naleznete i třetí generaci rodiny stojící za impériem Haribo nebo rodinný hoteliérský podnik Marriott Bonvoy.

„Rodinné firmy hledají dlouhodobou kontinuitu, ne krátkodobé cíle a střídání manažerů známé z korporací,“ říká Šuma. Stejnou filozofii razí i CLA – investují dlouhodobě do vztahů s klienty i zaměstnanci, nejsou pod tlakem okamžitých zisků a často pracují pro bono ve prospěch komunity.

Česká firma s globálním dosahem 

Jana Šumu k poradenství inspiroval příběh z dětství: „Babička žila v Západním Německu a obdivovala místního finančního poradce. V rodině ho považovali za klíčovou osobnost, která neřídí jen peníze, ale i směřování celého byznysu,“ vzpomíná.

Když po studiích přemýšlel, jakou cestou se vydat, rozhodl se jít podobným směrem. „Za jedenáct tisíc jsme koupili auto, vzali úvěr na počítač s tiskárnou, zastavili otcovu chalupu – a založili firmu. Bylo to v době, kdy se rodil nový daňový systém a začínala Komora daňových poradců. Měli jsme tedy stejnou startovní pozici jako zkušení matadoři, ale na rozdíl od nich jsme ovládali jazyky a to znamenalo nové příležitosti,“ říká.

Spojení s americkým partnerem McDowell otevřelo cestu ke klientele z USA a v roce 2001 následovala expanze do Polska, na Slovensko a do Maďarska – už s logem belgické VGD, jejíž podíl později Šuma s partnery odkoupili.

Dnes firma pod globální značkou CLA zaměstnává jen ve třech tuzemských pobočkách přes 350 lidí. Vedle ekonomů, daňových poradců, účetních a auditorů funguje i silný právní tým s advokáty, roste IT oddělení, přibývají investiční analytici i specialisté na správu rodinného majetku.

„Přestože jsme součástí CLA Global, zůstáváme českou firmou vlastněnou zakladatelem a partnery. Globální propojení nám ale umožňuje podílet se na strategických rozhodnutích i rozvoji služeb v mezinárodním měřítku,“ vysvětluje Šuma, který CLA Czech Republic vede spolu s dalšími pěti partnery – Jiřím Talknerem, Vítězslavem Uherem, Zdeňkem Lážkem, Jitkou Motlovou a Jakubem Kovářem – a zároveň sedí v boardu celosvětového CLA Global.

Od účetnictví po investice

Zapojení do jedné z největších poradenských sítí na světě znamená nejen rozšíření služeb, ale i technologický náskok.

„Technologie dnes hrají klíčovou roli i v poradenském byznysu. Máme schopné týmy zaměřené například na kybernetickou bezpečnost, která chrání třeba Zentivu a Smartwings, nebo na vývoj softwaru a strojové učení pro průmysl,“ popisuje Šuma s tím, že technologie firma dokáže propojit s účetnictvím a ekonomickým poradenstvím, takže klienti mají vše pod jednou střechou.

Rozšiřování služeb přivedlo Šumu i k investicím – postavil analytický tým sledující klíčová odvětví a společně s Daliborem Dědkem a někdejším partnerem Václavem Podzimkem založil vlastní fond.

„Naše obchodní strategie stojí na doporučeních, podobně jako u švýcarských privátních bank. Klienti přicházejí na základě referencí. Jednou nám volal i Karel Gott s tím, že na nás dostal doporučení,“ směje se Jan Šuma.

„Často pak rosteme s klienty,“ dodává. U mnohých podnikatelských příběhů tak CLA asistovala od samotného začátku a pomáhala i s přerodem firem ve velké společnosti či holdingy.

Klíčem jsou lidé 

„Jediné, co nás limituje, je nedostatek lidí. Profese účetních nebo auditorů nemá nejatraktivnější pověst, ale když se do ní ponoříte, zjistíte, že má obrovskou sílu a přináší celoživotní rozvoj,“ říká Šuma.

Žádný z úspěchů firmy by ale podle jejího šéfa nebyl možný bez silného týmu. CLA proto systematicky vyhledává mladé talenty – studenty a čerstvé absolventy – a dlouhodobě spolupracuje s univerzitami v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Liberci. „Nikdy jsme nenajali jediného seniorního zaměstnance. Klíčové je, aby lidé sdíleli naše hodnoty. Všechno ostatní je naučíme.“

Nováčci procházejí důkladným onboardingem zaměřeným na odborné znalosti i firemní kulturu. Etika je jedním ze základních pilířů CLA. Odmítají spolupráci s pochybnými klienty i neetické praktiky a soustřeďují se na rodinné podniky, které pozitivně ovlivňují komunitu – ať už podporou sportu, kultury, vzdělávání, nebo třeba zdravotní péče.

„Neřídíme se tím, co dělá konkurence, ale vlastním standardem kvality,“ říká Šuma a doplňuje, že kariérní růst není v CLA jen prázdný slib. Bart Waterloos začínal jako juniorní auditor, dnes je managing partnerem skupiny CLA na Slovensku i honorárním konzulem Belgie. Jitka Motlová se postupně vypracovala na jednu ze šesti partnerů v Česku. 

„Když dáte talentovaným lidem správné podmínky a důvěru, dokážou velké věci. A na tom stavíme,“ uzavírá Šuma.