V oboru se pohybuje už dvacet let. Bohaté zkušenosti má hlavně ze Slovnaftu, kde stále působí jako obchodní ředitel. Ľuboš Dinka převzal loni v říjnu vedení druhého největšího provozovatele tuzemských čerpacích stanic po Richardu Austenovi, který z Molu po šesti letech odešel.

„I když jsem teď trochu rozdvojený, moje priorita je společnost v Čechách,“ říká v rozhovoru generální ředitel společnosti provozující u nás 311 čerpacích stanic.

Ľuboš Dinka, generální ředitel MOL Česká republika
info Foto MOL Česká republika
Ľuboš Dinka, generální ředitel MOL Česká republika

Za vašeho předchůdce došlo k poměrně širokému rozvoji služeb v síti MOL. S jakými plány přicházíte vy?

Určitě souhlasím s tím, jak to Richard Austen za těch šest let nastavil. MOL by měl být transparentní a otevřený, být partnerem v odborných diskusích, jak fungovat na českém trhu. Chceme být aktivním členem asociace čerpacích stanic. A naší největší výzvou je momentálně zabezpečení dodávek pohonných hmot na jednotlivé trhy.

Česká republika je a bude ve zvláštní pozici, protože je to trh z pohledu produkce nedostatkový. A já se budu snažit, aby naši zákazníci tuhle skutečnost nepocítili – i když si netroufám předpovídat, jak to celé dopadne. Scénářů může být několik, ale máme za sebou Slovnaft a MOL na Slovensku a v Budapešti, primárně Slovnaft rafinerii, vyrábějící daleko víc, než Slovensko spotřebuje. Budeme se snažit, aby pohonné hmoty nedostatkovým zbožím nebyly.

Přesto vás zřejmě čeká nelehké období, když uvážíme, že od 5. února začnou platit sankce uvalené Evropskou unií na produkty z ruské ropy.

Ano, znamená to, že země Unie nebudou moci tyto produkty exportovat a importovat. Slovensko a Maďarsko mohou zpracovávat ruskou ropu pro vlastní spotřebu a obchodovat s ní na vnitřních trzích, Česká republika má jedinou výjimku, že může importovat tyto produkty až do konce roku.

Obzvlášť se na to musíme připravit v Bratislavě, že až výjimka skončí, budeme moci prodávat výrobky z ruské ropy jen pro Slovensko, kde umístíme zhruba čtyřicet procent, a šedesát procent vyvezeme. Veškeré ostatní zboží musí být z neruské ropy. S Ruskem jsme spojeni pupeční šňůrou přes ropovod Družba a musíme ji omezit nebo střihnout a začít fungovat na jiné, která se jmenuje Adria a vede přes Maďarsko, Chorvatsko až k Jadranskému moři.

Pocítí ten rozdíl ve změně ropovodu koncový zákazník?

Může. Budeme ropovod využívat, abychom dostali neruskou ropu do Maďarska a Bratislavy. Jenže za tu dopravu platíme poplatky a bohužel se nám teď stalo, že při vyjednávání s majiteli ropovodu a chorvatským státem pozorujeme, že poplatky za tranzit se neúměrně zvyšují a budou skoro nejvyšší na světě.

Přepravní cena je pro nás životně důležitá.

Bohužel pro nás na ropovodu Adria budeme závislí, jako jsme teď závislí na Družbě. A vysoké poplatky pak musíme promítnout do ceny, což může negativně ovlivnit i český trh. Co spotřebujeme na Slovensku, můžeme samozřejmě nadále převážet přes ruskou část, pokud teče. Ale může se stát, že v Rusku vypnou kohoutek. I proto je ta diverzifikace důležitá – a i proto je pro nás životně důležitá přepravní cena.

Sledujete konkurenci? Můžete spolu nějak komunikovat?

Věci, které se týkají cenotvorby, jsou pro nás tabu, o tom se nebavíme s žádnou konkurencí. Ale sledujeme ji, nemůžeme si dovolit být nějak výrazně dražší. Všichni jsme závislí na burze a přiměřených maržích, které jsou striktně kontrolované ministerstvem financí. Určitě nedochází k žádným tajným dohodám.

Jak se bude letos vyvíjet cena paliv?

Na to bych rád odpověděl, a ještě v minulosti bych to možná zvládl, protože jsem se cenotvorbě věnoval. Ale v dnešní době je trh tak nevyzpytatelný a scénáře, které mohou nastat, jsou tak rozdílné, že si opravdu netroufnu polemizovat. Po pátém únoru se navíc může situace trochu změnit – vznikne nejistota na trhu, což může mít dopad na cenu. Takže bych si teď raději každý den natankoval.

Za vašeho předchůdce se proměnila nabídka čerpacích stanic. Chcete ji dále rozšiřovat?

Určitě. Je to naše filozofie nabídnout zákazníkům i něco jiného než jenom benzin. Velký důraz klademe na koncept Fresh Corner, vzděláváme obsluhu. Čím dál větší porci prodejů má nepalivové zboží, mezi favority patří naše káva a hotdogy. A rozšiřovat chceme i portfolio služeb, stejně jako možnost dobít si na stanicích elektromobil. Před alternativními zdroji energie nemůžeme zavírat oči.