Ľudovít Černák, partner společnosti Sitno Holding Real Estate, a.s. (SHRE), vysvětluje, kde hledat skrytý potenciál a na co se zaměřit při výběru vhodné destinace pro budoucí investice.
SHRE je realitní developer s téměř dvacetiletými zkušenostmi v České republice a na Slovensku, své dlouholeté zkušenosti primárně orientuje na chorvatský trh, kde aktivně působí již od roku 2015. Za tu dobu se společnosti podařilo kromě staveb vybudovat i dobré vztahy s lokálními partnery a institucemi.
Soustředí se zejména na oblast Zadaru a ostrov Ugljan, kde má i vlastní tým lidí. „Dokážeme flexibilně reagovat na změny na trhu a efektivně komunikovat se všemi stakeholdery od investorů přes místní úřady až po klienty,“ vysvětluje Černák.
Udržitelný růst zhodnotí
investici
Mezinárodní trhy zažívají nelehké časy spojené s vysokou inflací, fluktuací cen komodit a geopolitickými problémy. A proto mnoho retailových, ale i institucionálních investorů hledá způsoby, kam investovat.
Při rozhodování je důležité se dívat zejména na trhy s růstovým potenciálem, nízkou mírou stávajících developmentů, destinace s aktivní podporou „zelených projektů“ a jasnou vizí, kam postupovat v příštích letech jak na straně lokální administrativy, tak na straně developerů.
Udržitelný růst je
zajímavý z pohledu developera, ale i koncového klienta, neboť se projeví v čase
a dodatečně zhodnotí investici. Samozřejmě, jeden z nejdůležitějších faktorů je
infrastruktura v podobě kvalitních dálnic a řady mezinárodních letišť, která
nabízejí linky do celého světa.
Chorvatsko může být
Karibikem Evropy
Tato země doslova trpí nedostatkem kvalitních a prémiových projektů. „Dovolím si tvrdit, že kdyby mělo Chorvatsko vybudováno desetinásobně více exkluzivních resortů a rezidenčních projektů, než má dnes, byly by vyprodané a plně obsazené,“ říká Černák.
Největší výzvou je slabé využívání potenciálu destinace mimo hlavní sezonu, což otevírá příležitost pro vývoj zaměřený na prodloužení sezony a nárůst hodnoty nemovitostí. Chorvatsko má pouze tři golfová hřiště, oproti Španělsku, které jich má více než 450.
„Naším cílem je vytvořit destinaci, která bude stejně atraktivní pro návštěvníky i investory. Místo, kde zakotvíte svoji loď, užijete si krásných výhledů na moře a romantické západy slunce, a čas s rodinou a přáteli strávíte při množství sportovních aktivit, včetně golfu,“ dodává Černák.
Ilustrace Getty
Lioqa Resort
Chorvatsko má kromě
dlouhodobého i krátkodobý investiční potenciál. Nemovitosti v zemi budou růst i
v případě dočasného zpomalení, případně krátkodobého pozastavení poptávky. Díky
své poloze a lodní infrastruktuře dokáže importem z Kataru snižovat svoji
závislost na ruském plynu.
„Chorvatsko už není
investičně exotická a riziková země, zároveň nabízí mnohem více příležitostí než
tradiční letní trhy v západní Evropě,“ vysvětluje Černák. SHRE nabízí svým
investorům možnosti investice do jednotlivých nemovitostí, které zajišťují
naprosté soukromí, bezpečnost, bezstarostný servis a atraktivní výnosy z
pronájmů.
Avšak pro profesionální a institucionální investory je zde možnost investice do komplexního portfolia projektů prostřednictvím investičního fondu. Společnost SHRE pro své partnery rozšířila nabídku investování do jednotlivých projektů a založila investiční fond Sitno Real Estate Sicav Raif, který je pod správou lucemburského AIFMD.
Ideální investice do
rezidenčních a rekreačních projektů
Portfolio fondu nabízí
ideální mix rezidenčních a rekreačních projektů se silnou orientací na vytvoření
destinace, která bude mít za pět až deset let několikanásobnou hodnotu. Projekty
jsou realizovány ve spolupráci se světovými architekty, bankami,
institucionálními investory a samotným fondem v Lucemburku.
Společnost v minulosti dosáhla pro své investory zhodnocení na úrovni patnácti procent. Aktuální a budoucí projekty se zaměřují na vyšší a luxusní segment, které mají anticyklický charakter a z dlouhodobého hlediska přinášejí ještě vyšší výnosy.
Lukoran Beach Club
V aktuálně rozestavěném pětihvězdičkovém soukromém resortu Lioqa dosáhl prodej luxusních vil za prvních šest měsíců padesát procent, a to s minimálními marketingovými aktivitami.
„Vytváříme komunitu s podobnými hodnotami, láskou k moři a respektem k přírodě, mnozí z našich klientů se stali i našimi investory, protože rovněž věří ve vizi zeleného ostrova, který bude nabízet vše, co náročný klient očekává.
Dnes jsou nejpopulárnějšími destinacemi v Chorvatsku Dubrovník a Hvar. Pevně věříme, že za tři až čtyři roky nastane takzvaný snowball efekt a Zadar společně s Ugljanem se dostanou na mapu evropských destinací,“ dodává Černák.