Škoda Group podepsala svůj dosud největší kontrakt, jehož hodnota přesáhne jednu miliardu eur, což je v přepočtu přes 24 miliard korun.
Jde o modernizaci a údržbu nejméně 280 lokomotiv pro Egyptské státní dráhy ENR. V pondělí to řekl mluvčí Škody Group Jan Švehla.
Zakázka se skládá ze dvou smluv. První zajišťuje modernizaci a údržbu lokomotiv v následujících devíti letech, druhá plný servis až na patnáct let.
„Většina prací bude prováděna přímo v Egyptě,“ uvedl mluvčí. Podle něj tyto velké zakázky podtrhují zaměření Škody na poskytování modernizace a servisu po celou dobu životnosti vozidel.
„Pro Škodu Group představuje historický milník. Cílem je využít naše schopnosti a zkušenosti pro budování trvalých vztahů, a dlouhodobě se tak podílet na zvyšování kvality železničního sektoru na Blízkém východě a v Africe,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Škody Group Didier Pfleger.
Skupina loni utržila 18,2 miliardy korun a její provozní zisk činil 1,2 miliardy Kč.
Na počátku projektu budou ve výrobním a servisním závodě Škoda Group v Šumperku modernizovány dva prototypy lokomotiv, zbývající pak přímo v Egyptě.
„Skupina poskytne na svých pracovištích školení při realizaci prototypů. Egyptské pracovníky vybavíme odbornými znalostmi, aby mohli provádět práce na lokomotivách podle evropských standardů. Při jejich výběru a školení bude Škoda spolupracovat s obchodním partnerem v Egyptě,“ řekl Švehla.
Podle něj tyto velké zakázky podtrhují zaměření Škody na poskytování modernizace a servisu po celou dobu životnosti vozidel.
Podle senior viceprezidenta Škody Group pro servis Marka Herbsta nabídne plzeňská strojírenská skupina egyptským drahám i cestujícím spolehlivost, dostupnost a bezpečnost lokomotiv. V následujících devíti letech dodá do Egypta nejméně 280 zmodernizovaných a opravených strojů s prodlouženou životností o dalších patnáct až dvacet let.
„A budeme pro ně zajišťovat až patnáctiletý full-servis. Jsme přesvědčeni, že tento servis je pro naše zákazníky nejefektivnějším způsobem kvalitní péče a údržby celé flotily vozidel,“ řekl.
Egyptské lokomotivy projdou podle Herbsta zásadní revizí a obměnou komponent, generální obnovou pak pohony a pneumatické části. Brzdovou soustavu a elektrické rozvody čeká komplexní modernizace.
Promění se i kabina strojvedoucího, v níž bude nový řídicí pult. Dojde i ke kontrole a úpravám systému nadřazeného řízení TCMS a na závěr projdou stroje významnou designovou přestavbou, řekl.
Škoda Group poskytuje servis pro vlastní produkty i pro vozy ostatních výrobců. Servisní služby zajišťuje podle Herbsta přes 1500 zaměstnanců. Kromě egyptských lokomotiv nově zajistí třeba třicetiletý servis pro jednopodlažní elektrické jednotky Moravia.
V zahraničí si servis objednaly mimo jiné finské město Tampere, italská ARST Sardegna a turecký Estram Eskisehir.
V České republice si údržbu vyžádal pražský dopravní podnik pro dvě linky metra a servis proběhne i v Plzni, kde se skupina stará o opravy a údržbu celého vozového parku MHD