Cestovní kancelář Čedok dál pokračuje ve zlaté éře. V roce 2022 hlásila rekordní obrat skoro pět miliard, o rok později 7,8 miliardy a výsledek za rok 2024 se přiblížil k deseti miliardám. Za uplynulý rok o sto tisíc narostl i počet zákazníků. Čedok tak na dovolené k moři, na hory nebo na poznávací zájezdy loni odvezl dohromady přes půl milionu lidí z Česka, Slovenska a nově i Maďarska.

I když prodeje zájezdů pro letošní sezonu naznačují něco jiného, ředitel Čedoku Stanislav Zeman další stejně silný rok nečeká. „Plán na rok 2025 máme nastavený velmi blízko číslům loňského roku. Rádi bychom měli nárůst v řádu pěti až sedmi procent. Samozřejmě ale může být také nižší. V žádném případě už neočekáváme, že bychom narostli o desítky procent, jako to bylo v minulých letech,“ říká.

Je radost být v současné době ředitelem cestovní kanceláře? Působí to dojmem, že Češi nouzí rozhodně netrpí…

Je radost být ředitelem Čedoku. Je ale fakt, že ne všechny cestovní kanceláře to po pandemii zvládly. Stovky z nich s podnikáním skončily, byť je pravda, že šlo o ty menší. Rozplynula se ale i řada relativně velkých.

Čím to, že vám čísla poslední roky tak vyrostla?

Hodně benefitujeme z toho, že jsme součástí silné zahraniční skupiny Itaka, která funguje v sedmi zemích. Její vstup do Čedoku v době před covidem nám v dalších letech ušetřil spoustu práce. Nemuseli jsme stavět vlastní rezervační systém a celou IT architekturu. Nemuseli jsme tvořit technologie webových stránek nebo mobilní aplikace. Všechno jsme vzali a adaptovali jsme to na české, slovenské a poslední tři měsíce i na maďarské prostředí.

Jednodušší to bylo i v tom, že jsme okamžitě začali těžit ze synergií v rámci skupiny, jež souvisí s nákupem hotelových kapacit a služeb v zahraničí, jako jsou transfery, výlety nebo kapacity letadel. Průniků je tam spousta a posunulo nás to hodně dopředu. 

Dalším z impulzů bylo, že do firmy přišli noví lidé. Pro Čedok bylo ideální, že jsme během pandemie měli čas provést změny a připravit se na návrat chuti lidí opět cestovat.

V roce 2023 jste měli i rekordní ziskovost EBITDA, kdy jste vyrostli z 278 na zhruba 350 milionů korun. Kolik to bude za loňský rok?

Ještě není uzavřené účetnictví, ale už víme, že výsledek nebude tak pozitivní jako v roce 2023. Bude výrazně nižší. Byla tam řada faktorů, které nám nenahrávaly – v menší míře silnější konkurence a zdražování služeb.

Největší zářez nám ale udělala česká koruna. Nebýt jejího oslabení, rok 2024 by byl velmi podobný roku 2023. Kvůli kurzovým ztrátám v řádech nižších stovek milionů korun bude EBITDA o něco nižší.

Jaké byly loni nejoblíbenější destinace?

Na prvním místě je to u nás Řecko a řecké ostrovy. Na druhém místě je Turecko následované Egyptem, Španělskem a Bulharskem. Významně pak rosteme v Albánii a exotických destinacích, jako je například Tanzanie. Ta se loni zařadila mezi top deset míst. Z exotických destinací se do desítky nejprodávanějších dostala i Dominikánská republika.

Můžete stejně růst i dál?

My si to nemyslíme. Plán na rok 2025 máme nastavený blízko číslům loňského roku. Rádi bychom měli nárůst v řádu pěti až sedmi procent. Samozřejmě ale může být také nižší. V žádném případě už neočekáváme, že bychom narostli o dalších několik desítek procent, jako to bylo v minulých letech.

Jak to vypadá s předprodeji zájezdů na léto?

Ke konci ledna vidíme patnáctiprocentní meziroční nárůst. A pokud bychom se podívali jen na leden, prodeje meziročně vyskočily o pětadvacet procent.

To jsou hodně vysoká čísla…

Jsou a my si moc přejeme, aby to tak bylo i dál.

Kdy dnes máte hlavní prodejní sezonu?

Je to leden následovaný únorem. Velmi dobře ale dopadl prosinec i listopad. Dovolená už se neplánuje po Novém roce, ale ještě dřív, skoro rok dopředu. Za chvíli budeme spouštět předprodej na příští zimu a máme hotový draft letového řádu na léto 2026. Klientům, kteří takhle dopředu plánují, rozumíme. A máme je rádi.

Protože můžete brzy potvrzovat nasmlouvané hotely?

I to je jeden z aspektů. Máme konkurenci v rámci celé Evropy a třeba britský trh je schopný nakoupit obrovské množství pokojů za ceny, které si středoevropský cestovatel nemůže dovolit. Brit jednoduše zaplatí víc. My musíme dbát na to, abychom hotelové kapacity nakoupili včas a hlavně za ceny, za něž je také dokážeme následně prodat.

Jak se daří obstát proti konkurenci s bohatší klientelou?

Když se podíváte kolem sebe, všude slyšíme, jak tady trpíme, ale ono to tak není. A to samé se děje i na úrovni hotelů, kam Češi cestují. Nemáme velký segment zákazníků, které bychom posílali do prémiových pětihvězdičkových hotelů, jsme menší národ a kupní síla je menší.

Pokud se ale podíváme na standardní segment pětihvězdičkových, do kterého jezdí Italové, Němci, Rakušané, tam už jsme se srovnali. 

Navíc benefitujeme z toho, že jsme součástí skupiny, která reprezentuje trh s téměř osmdesáti miliony obyvatel. Našemu kontraktorovi, který do hotelu přijde nakupovat, se pak obchod dělá mnohem lépe, než kdyby nakupoval pro český desetimilionový trh.

Jak se ceny hotelů vyvíjejí? Pokračuje růst cen, nebo už jsme na vrcholu?

Myslím, že už tam jsme. Za poslední dva roky ceny vyskočily v průměru o patnáct procent. Narazily na strop nejen z pohledu našeho, ale i v rámci německého trhu. Kdyby ceny rostly dál, klienti už by je nejspíš neakceptovali.

Jaký podíl u vás dělají pobytové zájezdy s leteckou dopravou?

Je to devadesát procent. Jsou v tom zahrnuté charterové lety i garantovaná sedadla na běžných linkách. Přičítáme k tomu i takzvané dynamické balíčky, které meziročně rostou v řádu stovek procent.

Co je dynamický balíček?

Jsou to individuální dovolené, které nám sestaví automat. Je to pro klienty, kteří se domluví nějakým světovým jazykem, nechtějí jet v rámci velké skupiny a především se jim nechce trávit čas vyhledáváním konkrétních zájezdů na větším množství rezervačních systémů.

Takže si sami vyberou destinaci a pro ně ideální termín a délku pobytu. My na to nasadíme naši IT technologii, která z nabídky asi dvou tisíc hotelů vybere ten pravý, nabídne odpovídající leteckou dopravu z některého z osmnácti letišť z Česka i okolních zemí a k tomu připojí transfer.

Zmínil jste růst této služby ve stovkách procent. Co to konkrétně znamená?

Meziročně Dynamic vyrostl o dvě stě padesát procent. Letos bychom tak s touto službou mohli na našich tržbách dosáhnout podílu šesti sedmi procent. Kdybychom se na to podívali z pohledu velikosti cestovních kanceláří, jen tento náš segment by jako samostatná cestovní kancelář mohl letos skončit na šestém sedmém místě v republice.

Pořád je zájem létat z regionálních letišť?

Pořád jsou pro nás důležitá. Už jenom proto, že jsme to byli my, kdo s tím nápadem přišel. Náš majitel mi neustále říkal, jak lidé v Polsku létají na dovolené z menších letišť. Zkusili jsme to i tady a odlety z Brna, Ostravy a dalších letišť byly tím, co nám výrazně zvýšilo počet klientů.

Přitom si na začátku mnozí klepali na čelo, když jsme řekli, že budeme létat přes dvacet destinací z Brna. Potom přibyla Ostrava, připojovala se i další regionální letiště. Konkurence nás následovala a chlubí se tím i samotné regiony. Všichni by měli být rádi za polskou inspiraci.

Na konci roku jste oznámili, že na většině letů do Egypta měníte české aerolinky Smartwings za egyptské Air Cairo. Máte se Smartwings nějaké neshody?

Smartwings je náš obchodní partner, s nímž se dobře spolupracuje. Jejich provozní spolehlivost, kvalita posádek, komunikace s klienty – všechno funguje. Na druhou stranu není žádným tajemstvím, že spolupracujeme s více dopravci. Pokud se najde spolupráce zajímavější i z pohledu ceny, využijeme ji. Obecně hledáme nejvýhodnější nabídky.

Zároveň je ale pro cestovní kancelář výhodné spolupracovat s leteckou společností, která je národní nebo bázovaná v dané zemi. Je to z mnoha důvodů provozně jednodušší. Třeba tím, že dokážou dobře obsloužit regionální letiště.

Jaký podíl dopravy vám Smartwings zajišťují?

To je číslo, které nesdělujeme.

Jak se daří vašim dálkovým letům?

To je podobné jako s regionálními letišti. I tady nám před čtyřmi roky nikdo nevěřil. Jak by nějaký Čedok mohl létat dálkové lety? A najednou jsme je začali plnit. Na trhu byl hlad, konkurence nás následovala a dnes máme na charterových letech vějíř destinací, které by nám z řady letišť mohli závidět i Němci.

Létáte do Dominikánské republiky, Thajska, na Zanzibar, Madagaskar, do Keni… Podle čeho je vybíráte?

Každou novou destinaci musíte vyzkoušet. Do té doby nezjistíte, zda zafunguje. A pokud zafunguje, jestli bude schopná generovat klienty, kteří se do ní budou vracet. Z těch existujících se zdá, že velký potenciál mají Dominikánská republika, Zanzibar nebo Thajsko.

Jak dlouho trvá, než zjistíte, že destinace uspěla?

Úspěšný projekt je po prvním roce na nule. Loni jsme například otevřeli šestihodinový let na La Palmu, jeden z Kanárských ostrovů. Destinace skončila kolem nuly, což ukazuje, že potenciál tam nejspíš bude. To uvidíme teď druhý rok, definitivně se to potvrdí až v roce třetím.

Kolik stojí zavedení takové destinace do nabídky?

Když zůstaneme u La Palmy, náklady jsou blízko stovce milionů korun. Jsou v tom náklady na letadlo, musíte garantovat hotely, musíte mít zajištěné transfery, delegáta… Když ale budeme počítat Dominikánskou republiku, jen letadlo nás stojí skoro deset milionů na jednom letu. Když přidáme i další služby, bavíme se v řádu stovek milionů korun.

Máte v plánu rozšiřovat síť letů do exotiky?

Konkurenční prostředí je tak silné, že jsme se dostali do stavu, kdy ceny zájezdů do exotických destinací jsou nepřiměřeně nízké.

Což zákazník ocení…

Což zákazník ocení, ale my si přejeme, aby došlo ke konsolidaci trhu a snížení kapacity, protože když je něčeho nadbytek, přijde potom útlum. Takže rozšiřování sítě se neplánuje.

Když se ještě vrátím k vašemu zisku. Jak s ním váš majitel, polská skupina Itaka, naloží?

Zůstane v rámci skupiny. Jiný signál nemáme. Itaka totiž významně začala investovat do hotelů, takže máme koupených deset hotelů na Kanárských ostrovech, na řeckých ostrovech a v Turecku. Na stejných místech máme i vlastní společnosti, které zajišťují transfery a výlety. Máme také svoji firmu, která pro skupinu vyvíjí software. Tohle je způsob, jak akcionářům vracíme jejich investici.

Vlastní hotely, služby… Je tohle budoucnost cestovních kanceláří?

Nemáme ambici takto fungovat stoprocentně. Loni celá skupina přepravila 1,7 milionu klientů. Je to o diverzifikaci rizik už jenom v rámci podnikání skupiny, protože pak nejsme přímo závislí pouze na touroperátorském byznysu. Těch silných nohou, na kterých stojíme, je díky tomu víc.

Vlastní aerolinka Itaka v plánu není?

Je to něco, co je těžké postavit, především legislativně. Musíte na to mít obrovský lidský potenciál a know-how. Proto je pořád snazší tuhle službu outsourcovat.