Představte si svět, kde řidič nákladní dopravy projíždějící napříč Evropou zaplatí vše od paliva přes ubytování až po nečekané výdaje jedinou kartou. A časem za něj vozidlo zaplatí úplně samo, bez jakékoliv asistence. Právě tam směřuje spolupráce společnosti poskytující služby pro přepravní společnosti Eurowag a poskytovatele platebních služeb Visa.

Řeč o tom byla v nejnovějším díle podcastu Money Movements, který připravuje Visa ve spolupráci s Forbesem. Pozvání do něj přijali viceprezident společnosti Eurowag pro platby a finanční služby Jakub Malý a manažer společnosti Visa pro rozvoj byznysu ve střední a východní Evropě Branislav Beer.

Povídali si mimo jiné i o tom, jak digitalizace mění platební ekosystém v dopravě. Klasické palivové karty totiž už podle nich nestačí. Budoucnost patří propojení uzavřených systémů s otevřenými kartami, jež umožní okamžité zpracování faktur a zvýší bezpečnost transakcí díky umělé inteligenci.

„Směřujeme někam, kde jedna karta bude stačit a budeme ji schopni spravovat v mobilní aplikaci. Infrastruktura na to už dneska existuje,“ poodhaluje Beer směr, kterým se platební ekosystém v dopravě vyvíjí.

Dosud byly světy uzavřených palivových karet a otevřených platebních systémů oddělené a nepropustné. Zatímco specializované palivové karty fungují v uzavřeném systému a umožňují platit jen na konkrétních místech, klasické platební karty jsou univerzální, ale pro změnu postrádají specializované funkce.

„Abyste uspokojili požadavky firem i šli vstříc návykům spotřebitele, na které je zvyklý v obchodech, tak není jiné cesty než zkombinovat oba světy dohromady,“ popisuje Malý z Eurowagu. Kombinací těchto systémů podle něj vzniká řešení, které zjednodušuje život dopravcům i řidičům.

S tím souhlasí i Beer. „V budoucnu půjdeme o technologický krok dál a zkombinujeme v jednom místě nebo v jedné aplikaci oba typy karet. Zákazník si nebude uvědomovat, že se to automaticky přepíná,“ předpovídá. Integrovaný systém podle něj umožní nejen snadnější platby, ale především lepší správu nákladů a hotovosti, což je pro logistické firmy klíčové.

„Logistika je totiž z principu založená na negativní platební bilanci. Tudíž je správa nákladů pro kamionovou firmu alfa a omega přežití,“ vysvětluje Malý. Díky kombinaci uzavřeného a otevřeného systému získávají přepravci nejen lepší kontrolu nad výdaji, ale také snadnější přístup k financování a daňovým vratkám.

Vize budoucnosti sahá ještě dál – k autonomním vozidlům schopným samostatných plateb. „To vozidlo přijede, natankuje a odjede a mezitím zaplatí samo komunikací s terminálem,“ líčí Beer o něco vzdálenější budoucnost.

Oba hosté však zdůrazňují, že klíčovou složkou zůstává ekonomická smysluplnost jakéhokoliv řešení. „Za modré oči to nikdo dělat nebude, takže jakmile to bude mít ekonomický smysl, hned se takový platební prostředek objeví,“ dodává Malý lakonicky.

Jak Visa zabezpečuje platební transakce pomocí AI? Jak digitalizace plateb mění logistiku a řízení firem? V čem se liší požadavky logistických firem na platební metody od ostatních? A jak blízko jsme k tomu, aby kamiony platily za palivo i servis samy? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Money Movements, který připravuje společnost Visa ve spolupráci s magazínem Forbes.