Automobilový koncern Volkswagen čekají výrazné změny, které akcelerovala pandemie covidu-19. V rámci strategie na přežití složité doby a zpomalujícího automobilového průmyslu se německý gigant chystá na koronavirovou dietu. A její součástí bude taky třídění portfolia prémiových značek koncernu.
Wolfsburská společnost chce do budoucna vsadit zejména na Porsche, jehož zakladatelé koncern historicky vlastní. Britské luxusní Bentley, dosud vlajková loď Volkswagenu, se proto od příštího roku začlení pod divizi Audi, píše server Automobilwoche.
Šéf VW Herbert Diess prý věří, že pod kontrolou Audi bude mít Bentley větší potenciál. Sdílet by automobilky měly vývoj i technologie, konkrétně nové elektrické Bentley by už mohlo mít střeva z Ingolstadtu.
Mocenské změny kolem Bentley jsou jen další indicií, že koncern Volkswagen přibrzdil na křižovatce. Na prahu nové světové krize stojí před rozhodnutím, jak naložit s vysokooktanovými značkami, jako je Lamborghini, Bugatti a Ducati.
Ve Wolfsburgu se musejí rozhodnout, jestli tyhle krásné a slavné (ale často ne moc výdělečné) legendy mají ve skupině VW dál budoucnost.
Bentley má za sebou sice dobrý rok, loni byla značka v zisku, ale letos se podle všeho propadne do ztráty vlivem pandemie a navíc tradiční britskou automobilku ohrožuje i brexit – pokud Spojené království odejde z Evropské unie bez dealu, mohly by zisky Bentley spadnout až o třetinu.
Už dlouho se šušká i o prodeji Ducati, a ačkoli ještě v září šéf VW Diess na valné hromadě fámy o prodeji slavné motocyklové značky odmítl, podle zdrojů ze společnosti je tohle téma na sklonku listopadu znovu otevřené.
Německý gigant prý rekognoskuje trh a další strategii si ujasní v následujících týdnech, kdy dokončí plán na příští pětiletku. Ve hře je kromě prodeje značky prý taky restrukturalizace, strategické a technologické partnerství anebo IPO.
Právě vstup na burzu podle všeho čeká další luxusní značku z portfolia VW, italské Lamborghini. V kuloárech se intenzivně spekuluje, že o budoucnosti Lamborghini by se mělo rozhodnout už v listopadu.
Cílem koncernu je přeskupit portfolio a zacílit zdroje hlavně na masovou výrobu elektromobilů a vývoj samořiditelných aut. Do tohoto plánu našlapané motorky a benzinové bestie úplně nezapadají.
Zatím nejreálnější kontury má prodej legendární (ale neziskové) značky Bugatti. Automobilku, ze které vyjíždějí nejrychlejší sériově vyráběná auta světa, údajně v minulosti mohl za 200 milionů eur koupit Gregor Piëch, syn dlouholetého šéfa koncernu VW Ferdinanda Piëcha.
Výrobce ikonického Veyronu a Chironu tak mohl zůstat v podstatě v rodině – ale z obchodu nakonec sešlo. Teď podle německých médií o Bugatti projevil zájem chorvatský Rimac.
Nevadí přitom ani to, že Mate Rimac, zakladatel značky, kterému se přezdívá Elon Musk z Balkánu, nemá dostatečný kapitál. Volkswagen prý zvažuje plán, kdy by jím vlastněné Porsche navýšilo svůj podíl v Rimacu (už teď mu patří 15,5 procenta a cílit by mohlo až na 49 procent) a díky tomu by Rimac mohl financovat nákup Bugatti.
Jednoduché jako facka. Teď ještě získat na palubu další akcionáře, tedy čínského výrobce baterií Camel Group a hongkongskou společnost China Dynamics.