Jedna a čtvrt miliardy korun. To je odhad ceny, za kterou se může prodat závodní mercedes z padesátých let.

K tomu, aby se dal automobil prodat za víc než miliardu, nestačí technická dokonalost a krása. Potřebujete slavná jména, vítězství a rekordy. Mercedes-Benz W 196 z roku 1954 s aerodynamickou karoserií Stromlinienwagen všechno tohle má.

Je ale potřeba vrátit se do Buenos Aires. Do letního 30. ledna 1955, kdy vůz s číslem podvozku 00009/54 vyjel do ostrého závodu poprvé. Za jeho volantem seděl Juan Manuel Fangio, světová hvězda sportu, který už tehdy zajišťoval globální slávu, ale rozhodně ne vyhlídku na dlouhé dožití.

Formát závodu byl neobvyklý: jezdci před sebou měli dvě jízdy po třiceti kolech, přičemž vítěze určil nejlepší celkový čas. Fangio v prvním závodě dlouho vedl, ale Giuseppe „Nino“ Farina s Ferrari 625 ho dokázal předjet.

Forbes Digital Premium