Uživatelé internetu v Česku podceňují rizika spojená s bezmyšlenkovitým přijímáním digitálních souborů cookies, které pomáhají zachovat nastavení jednotlivých stránek, ale mohou i sbírat informace o aktivitě lidí na webu.
K čemu cookies slouží, ví jen čtvrtina uživatelů, a polovina při návštěvě webu automaticky „přijme vše“, čímž často souhlasí také s poskytováním informací třetím stranám. O výsledcích dubnového průzkumu informovala ČTK antivirová firma Avast, pro kterou se 500 lidí z on-line populace dotazovala společnost Behavio.
Lidé přitom tuší, že cookies nemusí být pozitivní záležitostí. Průzkum ukázal, že s cookies má spojenou neutrální až negativní emoci 83 procent respondentů a jen sedmnáct procent je vnímá pozitivně.
V rozhodování u Čechů často vítězí pohodlí, protože nejčastějším důvodem pro přijetí všech cookies je úspora času. Takto postupuje jednatřicet procent účastníků průzkumu. Stejný podíl uživatelů si myslí, že po zamítnutí cookies nebude možné daný web vůbec zobrazit.
Cookies, které si navštívený web uloží v prohlížeči, přinášejí pozitiva i rizika, upozornil technický ředitel Avastu a vedoucí AI Centra na elektrotechnické fakultě Českého vysokého učení technického Michal Pěchouček. „Mezi praktické výhody patří situace, kdy při příští návštěvě už nemusíte znovu volit preferovaný jazyk, zjednodušuje se případná registrace, nemizí zboží z košíku,“ popsal.
Weby ale mohou s pomocí cookies po souhlasu uživatele také sbírat údaje a následně je poskytovat například rozsáhlým reklamním sítím, které s těmito daty nemusí vždy pracovat profesionálně či eticky.
„Skutečným rizikem cookies může být vnucování obsahu či sledování polohy uživatelů, určitě ne to, že se daný web vůbec nenačte nebo bude zpomalený. Na webových stránkách si můžete vybrat, jaké údaje s nimi chcete sdílet,“ zdůraznil Pěchouček.
Kvalitně zpracovaný web se podle technického ředitele Avastu zobrazí, i pokud uživatel přijme cookies jen v nezbytné míře. „Navíc mezi weby můžeme dělat rozdíly a to, co někde povolíme, můžeme jinde zakázat,“ radí Pěchouček. Firma doporučila pravidelně mazat cookies v prohlížeči a zvážit používání prohlížeče, který automaticky blokuje cookies třetích stran.
Avast na základě zjištění nejen z tohoto průzkumu připravil od června osvětovou kampaň nazvanou Muž, který povolil vše. Komediální minisérii o dopadech cookies na soukromí lidí natočil herec Martin Kraus.