Plně automatizovaný sklad, virtuální realita, výzkum a vývoj v oblasti autonomního řízení, operátoři kontroly pracující z home office. Brandýský závod se stal pionýrem a technologickým lídrem mezinárodní skupiny a nabyté zkušenosti v digitalizaci bude předávat dál do Srbska, Rumunska, Mexika i sesterských asijských závodů.
„Continental dávno není jen výroba pneumatik,“ zdůrazňuje jeho věčně usměvavý ředitel Vondrák. „Ale naše pneumatiky máme moc rádi, protože se úspěšně prodávají, a tím z části umožňují financovat náročné investice do inovací,“ dodává. A že jsou ty investice obrovské, je opravdu znát.
Ve výrobě tu musíte lidi vyloženě hledat – a naopak hned vidíte nové sofistikované stroje a robotické linky. Plně automatizovaný sklad funguje na bázi samoobjednávání materiálu a zavážení na příslušné místo, na stanovištích kontroly nemusí být operátoři přítomni fyzicky, ale práci zvládnou vzdáleně odkudkoli.
„Vytvořili jsme takzvané testovací hnízdo, kdy jsme sloučili automatické optické inspekce až dvanácti linek do jednoho místa. Pomocí umělé inteligence probíhá na bázi neuronové sítě samotest,“ vysvětluje Vondrák.
„Zařízení je propojeno s ostatními závody a tím má k dispozici spoustu dat. Učí se samo. Přesnost roste exponenciálně s každým vyrobeným kusem. Člověk by tohle nikdy nedokázal zkontrolovat,“ tvrdí.
Kdyby se firma nijak nerozšiřovala, uspořila by stovky pracovních míst. V Brandýse však zaměstnávají přibližně tři tisíce zaměstnanců. „Bez digitalizace a automatizace bychom neměli šanci tak dynamický růst zvládnout,“ vysvětluje ředitel, který nabyl cenné zkušenosti s rozvojem technologií a výroby v subdodavatelských řetězcích.
Z dob globálního řízení kvality dodavatelů při působení v německém či mexickém Continentalu vytušil šanci pro masivní rozvoj závodu v Brandýse – a založil na ní ambiciózní strategii růstu. Odvážnou, ale podloženou reálnými čísly a závazky. A těm v Brandýse dostáli.
Chytrá automatizace a kompetenční centra pro digitální plánování optimalizují náklady na výrobu – a živě dokazují, že v praxi nemusí platit obavy, že „roboti vezmou lidem práci“.
„Stroje umožní lidem nevykonávat nudnou, rutinní a nekvalifikovanou práci. Nebo činnost, kterou člověk vykonávat nemůže, například velmi přesné osazení desky plošných spojů miniaturními čipy,“ vysvětluje Vondrák.
„Zaměstnance nepropouštíme, ale přeškolujeme. Díky automatizaci si můžeme dovolit masivní růst výroby s minimálním nárůstem personálu. Do budoucna se ze zaměstnanců, kteří nebudou vykonávat montážní činnost, stanou například systémoví technici nebo analytici velkých dat,“ přibližuje rozvoj.
Změna samozřejmě neproběhla naráz. Firma pravidelně vypracovává analýzu potřebných kompetencí svých zaměstnanců a zjišťuje, jak se bude jejich potřebná kvalifikace měnit v čase – vždy na nadcházejících pět let. Analýzu pak zohledňuje ve svém plánu kvalifikačního školení, u kterého Vondrák připomíná důležitost otevřené komunikace.
„Na začátku roku 2017 zavládla mírná panika s plánem chytré automatizace výroby. Ale tím, jak jsme se se zaměstnanci otevřeně bavili a viděli, že jsou součástí procesu, je nyní jejich přijetí změn vysoké,“ pochvaluje si.
Digitalizace Continentalu umožňuje adaptovat výrobní proces dle požadavků konkrétního zákazníka a na jedné výrobní lince například vyrobit displeje různých tvarů a velikostí. Vondrák zdůrazňuje rozhodující vliv vnitřní výbavy na rozhodování zákazníka.
„Kvalitní brzdové systémy si zákazník neužije napřímo. Rozhodující je viditelný efekt: kvalita a zábava interiéru. Tím se jednotlivé automobilky odliší a budují si svou značku. Pro různé zákazníky vyrábíme různé typy a tvary velkoformátových displejů a další plánujeme,“ nastiňuje.
Standardizovaná výroba cenu na pohled luxusních displejů výrazně zlevňuje a zpřístupňuje i střední třídě. Pro automobilku je to výborný tah, jak oslovit nové zákazníky, a Continental zároveň zadání konkrétního designu pouze nepřebírá, ale vyvíjí společně se zákazníkem.
„Často potřebují při vývoji vzájemně konzultovat nejefektivnější technologická řešení, takže specifikaci produktu tvoříme spolu,“ vysvětluje Vondrák. Součástí designového procesu je i použití takzvaného digitálního dvojčete, umožňujícího doladit všechny specifikace ve virtuálním prostředí ještě před zadáním do výroby.
Závod nedávno v Americe představil prototyp pasivního displeje – za normálních okolností není viditelný a zcela splyne s interiérem auta. Cestující mohou zapnout jednotlivé části zvlášť, například pro psaní mailů nebo sledování televize. Novinka by mohla být uvedena na trh v roce 2026.
Budoucnost vidí Continental obecně v orientaci na technologie pro autonomní řízení a uživatelský zážitek. „Vyčlenili jsme na tuto oblast významný rozpočet na výzkum a vývoj, chceme utéct konkurenci,“ odhaluje plány ředitel.
„Máme jasný závazek v oblasti bezpečnosti, kterému říkáme Vision Zero. Žádné fatální nehody, žádná zranění, žádné nehody,“ vyhlíží ambiciózně a těší se, až jednou nebude řízení pro účastníky silničního provozu stresem, ale zábavou.