Rockaway Capital Jakuba Havrlanta už nemá být homogenním vehiklem jednoho muže. Mnohem čitelnější struktura postavená na několika divizích s větší samostatností. Větší otevřenost směrem k investorům. Víc umělé inteligence i víc peněz od externích investorů. Rockaway se po víc než deseti letech existence mění.
Dušan Zábrodský a Petr Šmíd, dva klíčoví muži v Rockaway Capital. Jeden je s Jakubem Havrlantem už víc než dekádu. Druhý do skupiny sídlící jen pár kroků od centrály PPF v pražských Dejvicích přišel loni v říjnu.
Oba mají v podpisu pod jménem uvedeno Investment Partner, což je řadí do nejvyšší hierarchie Havrlantova týmu, kde mají oba na starost především startupy v rámci portfolia Rockaway Ventures.
Kdo je ve firmě roky a kdo jen krátce, je evidentní i během rozhovoru pro Forbes. Oba nahlížejí na dění v Rockaway svojí vlastní optikou. Dušan Zábrodský se věnuje hlavně popisům změn, jimiž Rockaway Capital prochází. Petr Šmíd, který k Jakubu Havrlantovi přešel po jedenácti letech v Googlu, popisuje vizi, jak by se technologické a startupové investice v Rockaway Ventures měly vyvíjet do budoucna.
Foto Rockaway Capital
Petr Šmíd
„Rockaway jsme založili na přelomu roku 2013, takže přirozeně začínáme bilancovat, co se nám podařilo vybudovat a jakých výsledků jsme dosáhli. Ještě důležitější pro nás ale je, jaká bude budoucnost,“ říká Zábrodský.
Skupina má za sebou úspěšné exity například z Mall Group nebo z internetového prodejce dovolených Invia, Jedním z klíčových cílů pro nadcházející roky je podle Šmída vytvořit ze skupiny transparentního partnera, který propojuje kapitál investorů s širokým spektrem příležitostí – od private equity přes venture kapitál až po reality a digitální aktiva.
Rockaway tak chce nabídnout lepší čitelnost a srozumitelnost skrze investiční divize, na nichž celá skupina stojí.
Víc pak mají být vidět i lidé, kteří za divizemi stojí. „Je tu jasný leadership ve všech oblastech. Strategií je růst přes lidi. Rockaway není one man show Jakuba Havrlanta. Každý z investičních partnerů má mandát a kreativní volnost si byznys do určité míry řídit tak, jak mu to dává logiku,“ vysvětluje Zábrodský.
Foto Rockaway Capital
Dušan Zábrodský, Rockaway Capital
Rockaway Arts a Jan Jírovec si tak hýčkají podniky typu Colours of Ostrava, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary nebo Designblok. Richard Trojan má pod palcem rostoucí divizi Real Estate, která se primárně soustřeďuje na obchod s nemovitostmi. Viktor Fischer buduje RockawayX, specializující se na oblast blockchainu a digitálních aktiv.
A pak je tu Rockaway Tech, pod kterou jsou zaparkované RockawayQ Michala Šmídy s United Founders, pre-seed fondem pod kontrolou Víta Horkého a investiční fond Rockaway Ventures, který se soustřeďuje na investice do startupové scény. Tady se duo Zábrodský–Šmíd začíná dostávat do otáček. Jde totiž z velké části právě o jejich miliardový rybník.
Velká část budoucích VC investic Rockaway je spojená s umělou inteligencí. Důvodů je pro to několik. Jedním z těch hlavních je fakt, že po několika projektech zůstalo know-how v podobě datové divize. A tak se začalo ve velkém mluvit o AI.
„Naskočili jsme na to, protože nám to připadalo jako úžasná příležitost. Disponujeme interním kompetenčním centrem, na kterém se dá stavět. Uvažovali jsme, jak to zacílit, a vyšlo nám, že je tady víc relativně neobsazených tradičních sektorů, které digitální transformací neprošly,“ říká Dušan Zábrodský.
Sám vidí ve využívání AI obrovskou příležitost k tomu, aby se takové společnosti digitalizovaly, ztransformovaly a byly i dál konkurenceschopné v kontextu současné geopolitické situace. „S Čínou velcí kamarádi nejsme a Amerika se začíná tvářit, že si všechno nejlépe obstará sama,“ doplňuje Zábrodský.
A vy teď českým průmyslníkům s tímhle chcete pomoct…
DZ: Přesně tak. V Rockaway jsme byli vždy do určité míry oportunistický investor, který se dívá hlavně na příležitosti s potenciálem rychlého růstu. Už v době nástupu internetové ekonomiky a později blockchainu jsme byli mezi prvními investory. Teď se zaměřujeme na umělou inteligenci, která má zásadní vliv na vývoj napříč sektory. Budujeme si v ní silné know-how, které chceme využít jak u stávajících firem, tak u nových investic.
Obzvlášť ve střední a východní Evropě máme oči otevřené. Když je tady dobrý technologický startup, koukáme se na něj. Oblast AI je teď něco, na co se koukáme aktivněji.
Je to o nabízení služeb, nebo vstupování do firem?
DZ: Kombinujeme obojí. RockawayQ neinvestuje do tradičních podniků, ale investuje do společností, které službu v podobě digitalizace, robotizace a automatizace u průmyslových podniků provádějí.
Strojírny tedy RockawayQ kupovat nebude?
DZ: Ne, ale budeme investovat například do firmy, která nabízí třeba tu robotizační nebo automatizační linku.
Takže tady změna se nekoná…
PŠ: Rockaway je jedním z největších investorů do oblasti nové ekonomiky založené na technologiích. Prozatím v Česku a věřím, že do budoucna i v regionu střední a východní Evropy. To je něco, co mě sem přitáhlo.
Za jedenáct let v Googlu jsem dospěl k tomu, že technologický sektor je naše budoucnost, jak z ekonomického, tak společenského hlediska. Pokud jde o Rockaway, platí to tutově. Náš celý byznys je na tom založený. A tak to i zůstane.
Jsem přesvědčený, že technologické firmy, které odsud budou řízené, budou mít velkou přidanou hodnotu, budou se prodávat všude po světě a vytvoří tady skvělé pracovní příležitosti pro naše děti, které tak nebudou muset odcházet do Ameriky nebo do Londýna. Technologický sektor je naše největší sázka. To je to, co dělá Rockaway. Buduje ekonomiku založenou na technologiích v Česku i celém našem regionu.
DZ: Střední a východní Evropa měla vždy nevýhodu, protože ty trhy jsou prostě malé. Znamenalo to, že to část founderů rovnou vzdala a šla na západ, protože z pohledu startupu dělat byznys lokálně nedává smysl. Když jste startupista ve Francii, v Německu, tam to asi fungovat může, ale startupista ze střední a východní Evropy musí uvažovat jinak. Nesmí být lokální, musí být globální.
PŠ: Když někdo odešel ven a uspěl, je to ten lepší případ. Pokud se ale podíváme na statistiku startupů a fáze toho, jak se jim daří, zjistíte, že v počáteční fázi ztratíme dvakrát tolik startupů, než je globální průměr.
Čím to?
PŠ: Chybí tu podpora a zkušení investoři, kteří startupy posunou dál. Naším cílem je, aby tady startupy nacházely partnery, kteří jim pomohou. Nejen penězi, ale i skrze know-how a kontakty. Díky tomu se pak nebudou muset přemístit do Paříže, Londýna nebo Silicon Valley.
V Googlu jsem měl šikovného kolegu z Rumunska, který odešel do rumunského startupu s globálním produktem, kde měl za úkol získat deset milionů dolarů na zahraniční investici. Obešel asi padesátku fondů v regionu, ale neuspěl. Povedlo se mu to teprve až v Německu a Rakousku.
Koláž Forbes, Foto Rockaway
A jsou tady příležitosti pro investory?
PŠ: Evropa generuje víc startupů než Amerika. Střed a východ jsou pak nejdynamičtější regiony Evropy, jak z hlediska počtu startupů, tak venture investic. Počet lidí, kteří jdou v Evropě do technologického sektoru, roste každý rok o dvacet procent.
DZ: Díky AI se transformuje způsob, jakým venture kapitálové fondy fungují. Kde jste dřív získával povědomí o tom, do čeho investovat? Šel jste na konferenci, kde vám padl do oka nějaký mladý brand, případně vás startupisté sami oslovovali.
Teď jsme v situaci, kdy je všechno zdigitalizované a dají se využívat moderní technologie. Nemusíme tak koukat jen na startupy, které se nám aktivně ozvou. Teď máme možnost vidět osmdesát procent toho, co je pro nás relevantní a následně se můžeme rozhodnout, jestli po tom půjdeme nebo nepůjdeme. To je velký game changer.
V jaké fázi do nich chcete vstupovat?
PŠ: V Rockaway Ventures do startupu vstupujeme ve fázi seed nebo series A. To jsou fáze brzkého růstu, kdy má startup produkt, má postavený nějaký byznys a snaží se růst. My jim v téhle chvíli umíme pomoct. Sami jsme si tím jako podnikatelé prošli.
Zároveň se u takových firem jedná o optimální rizikový profil. Oproti pre-seedové fázi je je míra neúspěchu méně než poloviční. Když tam zainvestujeme, víme, že to ta firma s největší pravděpodobností do další fáze zvládne.
Občas slyším, že je v Česku víc peněz než příležitostí investovat do startupů…
PŠ: To taky slyším často. Když se já sám ptám známých z byznysu, jestli investují do startupů, málokdo o tom uvažuje. Na západě je to jiné. Je to tak i proto, že angel investoři tam jsou často institucionalizovaní. Není problém najít fond s desítkami startupů, který má od stovek investorů nasbíráno třeba padesát milionů eur.
Pak je investiční kolo series A, které v Evropě dosahuje průměrné výše dvanácti milionů dolarů. To už se bavíme o fázi, kdy startup roste a jde na zahraniční trhy. Málokteré fondy u nás jsou schopné tohle zvládnout. To je potřeba taky změnit, protože v obou případech to jsou fáze, kdy startup potřebuje nejvíc pomoct. Jak úplně na začátku, tak při expanzi. My to v obou fázích umíme podpořit. Penězi i know-how lidí, kteří za tím jsou.
Teď budete shánět investory, nebo startupy?
DZ: V Rockaway Ventures jsme v rámci aktuálního fondu pro investory otevření do konce března. Startupy ale hledáme průběžně. Deset investic už máme za sebou, jedenáctou finalizujeme.
Jaká je cílová částka aktuálního fondu?
DZ: Chceme se dostat na šedesát milionů eur, nicméně umíme pracovat i s nižší částkou.
Kdo jsou investoři?
PŠ: Primárně místní podnikatelé, lokální podnikatelská sféra. Lidé, kteří jsou úspěšní. Lidé, kteří chtějí podporovat startupovou komunitu.
Můžou to být podnikatelé, kteří to neberou jen jako investici, ale i jako možnost, jak zůstat zapojení do technologického světa. Díky tomu pak vidí aktuální inovace, což pak může být zajímavé i pro jejich vlastní byznys. Zároveň čerpáme i jejich know-how. Bereme lidi z našich startupů za nimi a aktivně je žádáme o pomoc.
Jaká je minimální výše investice?
PŠ: Dvě stě padesát tisíc eur, ale máme investory i s mnohem vyššími vklady.
Máte ve výhledu dalšího jednorožce?
PŠ: Určitě máme. Je to například německý startup Apaleo, jehož poslední valuace byla sto dvacet milionů dolarů. Je za ním software pro automatizaci hotelového managementu, který se zaměřuje na síťové hotely. Držíme tam podíl v jednotkách procent.
A něco z regionu střední a východní Evropy?
PŠ: Tak to je CulturePulse, americko-slovenský startup, který pomocí umělé inteligence analyzuje bezpečnostní hrozby a simuluje, co se v různých částech světa může stát. Výsledkem jsou různá doporučení a varování.
Když tak například budete firma provozující tankery, což je jeden z jejich skutečných zákazníků, budete mít k dispozici analýzu, díky níž budete velmi brzy vědět, že v nějaké lokalitě panuje zvýšené nebezpečí. Svoji loď tak proaktivně pošlete jinou cestou.
Věříme umělé inteligenci a jejímu byznysovému potenciálu, jakkoli to vypadá, že když se řekne AI, zní to jako hrozný hype. My ale věříme v její dlouhodobý potenciál. Takže i naše investice půjdou primárně do startupů, které rozumějí byznysu a mají aplikaci umělé inteligence za použití proprietárních dat, jež posbírají a vytvoří model, který pak použijí na konkrétní věc.
CulturePulse je konkrétní příklad z odvětví bezpečnosti, ale v dalších důležitých oblastech, které se teď řeší, je možností na využití AI spousta.
Nedávno světem AI zalomcoval příchod fenoménu DeepSeek. Znamená to pro vás něco?
PŠ: Pokud se potvrdí, že funguje tak, jak se říká, bude velkým motorem pro všechny startupy, které využívají modely umělé inteligence. Budou mít k dispozici model, který funguje stejně, oproti jiným je výrazně levnější a řešení najednou můžete použít v daleko širším množství. Startupy to může posunout jedině dopředu. Co to ale neposune dopředu, je cena akcií některých platforem.
DZ: Snižuje to bariéru vstupu. Najednou tu máme příklad, kdy člověk může vytrénovat model za frakci peněz, což otevírá další možnosti startupové komunitě. Předtím jsme žili ve světě, kdy se zdálo, že vytrénovat si vlastní model stojí strašně moc peněz. Dnes se ukazuje, že to tak není.
Neklesne pak zájem startupů o peníze investorů?
DZ: To si nemyslím. Vlastně to bude naopak, protože startupy budou najednou dřív ziskové a bude jich víc. AI a výpočetní síla bude komodita, které nikdy nebudeme mít dost. Když vám vznikne kapacita, vznikne spousta příležitostí, které ji využijí. Bude to akcelerovat celý sektor.
Musí být startup, do něhož investujete, nutně zapojený do AI?
PŠ: Obzvlášť ve střední a východní Evropě máme oči otevřené. Když je tady dobrý technologický startup, koukáme se na něj. Oblast AI je něco, na co se koukáme víc aktivně, protože, a teď si půjčím slova Wayna Gretzkyho, chceme vědět, kde se bude hrát, dřív než tam doklouže puk.