Začínali v Praze, dnes potraviny dovážejí více než milionu českých domácností a působí i na čtyřech dalších evropských trzích. Po deseti letech očekává internetový supermarket Rohlík.cz obrat dvacet pět miliard korun a má ambici stát se hegemonem Evropy.
Historie internetového supermarketu Rohlík.cz se začala psát v roce 2014. Rohlík se vyvinul ze služby DameJidlo Supermarket, kterou v březnu toho roku rozjel podnikatel Tomáš Čupr a investiční skupiny Miton a Enern. Jediným velkým konkurentem tehdy bylo Tesco, které trh začalo testovat o dva roky dříve.
Služba nejdříve fungovala jen v Praze a v Brně, o tři roky později se rozšířila i do Plzně, Liberce, Ústí nad Labem, Hradce Králové, Pardubic nebo Olomouce. Dnes je Rohlík.cz dostupný pro devadesát procent Čechů.
V průběhu let se skupina rozrostla nejen v rámci Česka, ale expandovala i pod názvem Kifli.hu do Maďarska, pod názvem Gurkerl.at do Rakouska a jako Knuspr.de do Německa. V roce 2022 pronikl internetový obchod pod značkou Sezamo také do Rumunska, Itálie a Španělska. Z Itálie a Španělska se ale o necelý rok později stáhl.
S Rohlíkem byly historicky spojeny i některé mediálně známé kauzy. V roce 2017 byly v jeho skladu zadrženy desítky nelegálních zahraničních pracovníků, za což firma dostala pokutu. V roce 2019 Rohlík.cz pozastavil prodej chleba od firmy Penam ze svěřenského fondu Andreje Babiše kvůli podezřelým dotacím z EU. Později prodej obnovil. V roce 2022 pak vyvolal kontroverzi nový systém odměňování kurýrů a téhož roku mu byla udělena anticena Velkého bratra, udělovaná subjektům, které nejvíce narušují soukromí lidí.
Dnes má internetový obchod milion dvě stě tisíc zákazníků, pět tisíc dodavatelů v obsluhovaných zemích a přes dva a půl tisíce zaměstnanců a spolupracovníků. Rohlík Group působí na pěti trzích, na třech z nich je zisková a podle Čupra už nepotřebuje další kapitál. Od roku 2018 je obchod ziskový v Česku, od roku 2023 v Maďarsku a od loňského roku i v Německu, kde letos očekává obrat 208 milionů eur (5,2 miliardy korun).
Právě na Německo se teď Rohlík soustřeďuje nejvíc. Působí tam pouze v Mnichově, Berlíně a ve Frankfurtu, ale má velké ambice. Pro porovnání, jaká cesta skupinu v Německu ještě čeká, zmiňuje Čupr tamního největšího konkurenta, německou síť supermarketů Edeka, která má obrat 66 miliard eur.
V letošním roce společnost zaznamenala čtyřicetiprocentní růst. Během dvou týdnů se chystá restartovat Vídeň, díky čemuž by růst mohl překonat padesát procent. „Z této malé české firmy budujeme hegemona evropského retailu. Rohlík má potenciál jít proti Lidlu a Kauflandu,“ tvrdí Tomáš Čupr.
Podle Čupra se společnosti daří díky vítězné propozici i vůči kamennému retailu, protože ten ve své omezenosti obchodu může nabídnout tři až pět tisíc druhů zboží, zatímco Rohlík.cz jich nabízí dvacet tisíc.
„S námi to není jen výlet do supermarketu, ale i na farmářský trh, do pekárny, hračkářství, lékárny a dalších obchodů. Nahrazovat supermarket doručením supermarketového zboží by byla hrozná blbost. Supermarket je za rohem, takže naklikat tam ty věci trvá déle než si tam zajít osobně,“ konstatuje podnikatel.
„Rohlík buduju už deset let a mám v plánu v tom ještě dlouho pokračovat. Prodal jsem Slevomat i Dáme Jídlo a všichni čekali, kdy prodám Rohlík, mně se ale nechce,“ řekl Tomáš Čupr na středeční tiskové konferenci.
Při příležitosti desátých narozenin se Rohlík rozhodl naskočit na vlnu zvyšujícího se zájmu o upcycled potraviny. Upcycling je inovativní proces, který umožňuje efektivní využití surovin, jež by jinak skončily jako odpad. Například mláto z pivovaru, které se běžně vyhazuje, mění Rohlík na krekry obsahující vlákninu a bílkoviny. Při výrobě piva tvoří mláto až 85 procent veškerého odpadu a surovin k podobnému využití je prý spousta.
Upcycling Rohlík.cz vnímá jako inovativní způsob, jak efektivně využít dostupné zdroje a snížit náklady. Tento přístup vytváří prostor pro nové příležitosti a zároveň podporuje malé dodavatele.
Globální trh s upcycled produkty dynamicky roste. V roce 2021 měl hodnotu 53,7 miliardy dolarů a do roku 2031 se očekává růst na 97 miliard dolarů s průměrným ročním růstem 6,2 procenta. Tento sektor se stal jednou z nejrychleji se rozvíjejících oblastí udržitelného podnikání, přičemž od roku 2013 získal investice ve výši 7,3 miliardy eur. Mezi lety 2019 a 2023 došlo k meziročnímu růstu sektoru upcyclingu o 12,9 procenta, což svědčí o rostoucím zájmu spotřebitelů i investorů.