Rok 2022 víc než jakýkoli předchozí ukázal, kudy bude automobilový svět kráčet. Když čistý elektromobil na trh uvede i tak konzervativní automobilka jako Rolls-Royce, není asi potřeba nic dalšího vysvětlovat.

Pořád se ale nepřestávají objevovat auta, která se bez zásuvky obejdou. Je jen potřeba počítat s tím, že když se nic zásadního nestane, bude jich pořád míň a míň. Redaktor Forbesu Ondřej Kinkor vybral deset aut letošního roku, která ho nejvíc zaujala. Jedinečností, výkonem, kvalitou, cenou nebo designem.

BMW 3.0 CSL

Návrat legendy. BMW 3.0 CSL je auto, kterým bavorská automobilka uzavřela jubilejní padesátý rok sportovní divize M. A jeho prostřednictvím se vrací do 70. let, kdy do světa vypustila stejnojmenný vůz přezdívaný Batmobil.

Vlastně všechno kolem téhle dvoumístné reinkarnace je dechberoucí. A platí to i pro cenu, která se blíží dvaceti milionům korun za kus. Těch kusů přitom z výroby nikdy nevyjede víc než padesát, což znamená, že jejich cena bude jen růst. A nejspíš dost strmě.

Nové BMW 3.0 CSL je vlastně závodní stroj, se kterým můžete i na silnice. Pod kapotou má třílitrový řadový šestiválec s 560 koňmi, nejsilnější, jaký kdy BMW do silničního auta pustilo. Řadí se manuálně šestistupňovou převodovkou a veškerý výkon míří jen na zadní nápravu.

Že jde o něco výjimečného, dokazuje i design. Kromě lakování, které probíhá převážně ručně, je to nejvíc vidět při pohledu na zadní část. Té, stejně jako v 70. letech, dominuje nepřehlédnutelné křídlo, které je samozřejmě z karbonu. Stejně jako střecha, kapota a víko kufru, nárazníky, blatníky, zadní spoiler…

Rolls-Royce Spectre

Přízrak. To je v překladu název novinky, která po 118 letech překopala všechno, na co byli zákazníci nejluxusnější automobilky světa zvyklí. Zapomeňte na dvanáctiválec ševelící pod kapotou. Rolls-Royce je nově elektrický.

Na délku má tohle dvoudvéřové kupé skoro pět a půl metru a váží bezmála tři tuny. Vliv na to má zejména pod nohama cestujících uložená baterie vážící 700 kilogramů, která ve spolupráci s motorem o výkonu 580 koní cestující na jedno nabití odveze víc než 500 kilometrů daleko. Tedy pokud nebudou příliš často zkoušet zrychlení z nuly na sto, které má zabrat 4,5 sekundy.

Že by se zákazníci Rolls-Roycu elektromobilu báli? Kdepak. Jen české zastoupení už má v šuplíku závazné objednávky na desítky kusů auta za cenu mezi 7,5 až deseti miliony korun bez daně.

Ford Mustang

V dubnu 2024 oslaví Ford Mustang šedesát let od uvedení na trh a na odchod do důchodu to rozhodně nevypadá. Svědčí o tom i fakt, že je Mustang v poslední dekádě nejprodávanějším sportovním autem vůbec.

Na podzim se ukázala jeho sedmá generace. Hlavní zpráva: pod kapotou i přes všechna možná emisní omezení zůstává v nabídce také atmosférický pětilitrový osmiválec a šestistupňový manuál. Otázkou je, jestli to pro Evropu nebude naposledy…

Výkon? Je možné, že evropská verze Mustangu GT bude lehce přiškrcená, ale ta pro Ameriku slibuje 487 koní. S příplatkem za sportovní výfuk s aktivní klapkou pak 493. To ale není všechno. Do prodeje půjde i v divizi Ford Performance speciálně upravená verze Dark Horse s výkonem 507 koní, která snese i dovádění na okruhu. 

Volkswagen ID. Buzz

Na tohle auto se stačí podívat a prostě ho chcete. Jestli se Volkswagenu něco za poslední roky povedlo, je to dodávka ID. Buzz. Že to není jen můj dojem, potvrzuje i víc než dvacet tisíc objednávek od zákazníků, kteří tenhle elektromobil viděli jen na obrázku. I to stačilo ke složení zálohy. 

Retrobusík, který aspiruje na ocenění Evropské auto roku, je v nabídce zatím v pětimístné verzi, ale má dorazit i sedmimístná. Kdo potřebuje něco na stěhování, může mít čistě užitkovou se dvěma sedadly a místem pro klasickou europaletu.

V Česku se elektrická verze slavného hippie auta s dojezdem přes 400 kilometrů prodává za víc než jeden a půl milionu korun. Užitková verze vyjde na 1,2 milionu bez daně.

Ferrari Purosangue

Máte plus minus deset milionů a chcete si jít koupit přelomové ferrari, které třeba do švýcarských Alp odveze celou rodinu, lyže i zavazadla? Jestli jste se rozhodli teprve teď, je pozdě. Ferrari Purosangue s dvanáctiválcem pod kapotou je momentálně vyprodané.

Světu se ukázalo v září a už tehdy o něj zájemci sváděli boj. Ti nejoddanější zákazníci italské automobilky si ho pak mohli objednat ještě před světovou premiérou. Mimochodem, v Česku takových bylo mezi dvaceti a třiceti.

Je prosinec a Ferrari radši zabouchlo objednávkovou knihu. Není si totiž jisté, že by všechny zájemce dokázalo uspokojit ani během výrobního cyklu naplánovaného na několik let dopředu.

Proč Ferrari výrobu prostě nezrychlí? Nechce. Nepotřebuje. Už teď s vypětím všech sil ročně zvládne vyrobit patnáct tisíc aut, ale aby zůstala zachovaná exkluzivita a zároveň žádný z modelů nebyl upozaděný, vedení automobilky rozhodlo, že Purosangue si z výrobní kapacity pro sebe ukrojí nanejvýš její pětinu. Tři tisíce Ferrari Purosangue ročně.

Hyundai Kona

Kdyby nic jiného, korejská automobilka Hyundai si pozornost zaslouží za vzhled svých novinek, se kterým v poslední době přichází na trh. Začalo to dodávkou Staria a naposledy ve stejném duchu značka vypustila městské SUV Kona.

Futuristický design, který nejde přehlédnout. Dlouhá světelná linka vpředu, kde byste marně hledali klasické lampy světel. To samé pak i vzadu. Nic odvážnějšího mezi běžnými auty na prostě trhu nenajdete. A odvaha se musí ocenit.

Porsche 911 GT3 RS

Výkon 525 koní, o který se stará atmosféricky plněný čtyřlitrový šestiválec, na první pohled dech nevyrazí. U Porsche 911 za 6,5 milionu trochu překvapivá zpráva, ale jakkoli to laikovi může znít divně, jen výkon Porsche 911 GT2 RS nedělá.

Jenže přidejte údaj o hmotnosti, která je 1450 kilogramů, schopnost zrychlit na stovku za 3,2 sekundy a hlavně celkový přítlak 409 kilogramů při rychlosti 200 kilometrů za hodinu a 860 kilogramů při rychlosti o 85 kilometrů za hodinu vyšší.

Výsledek? Na okruhu se můžete řítit jako blázen a tam, kde jiná auta musí dávno brzdit, aby se udržela na dráze, GT3 RS jede pořád naplno. Tohle je prostě auto, ze kterého budete vystupovat zpocení. Ale šťastní.

Praga Bohema

Nic ultimátnějšího na čtyřech kolech v Česku, za české peníze a českýma rukama ještě nevzniklo. Auto vážící 982 kilogramů je primárně určené na závodní okruh, ale s jedním velkým bonusem. Když se vám bude chtít, můžete v něm zajet i do města na večeři. Efektnější entrée téměř jistě nikdo další nepředvede.

Je jen potřeba počítat, že vás to bude stát 37 milionů korun (večeře není v ceně) a ještě budete muset natrénovat cvik, díky němuž se dostanete za volant nebo na sedadlo spolujezdce. Bude to ale stát za to. Za zády vám bude vyhrávat šestiválcový motor se dvěma turbodmychadly s objemem 3,8 litru odvozený od Nissanu GT-R nastavený na výkon 700 koní.

Bohema má zhruba měsíc po světové premiéře a zatím existuje ve dvou předprodukčních prototypech. Příští rok už má ale z dílen Romana Kresty vyjet prvních deset aut. Celkem má Praga Bohema vzniknout v limitované sérii 89 kusů.

Range Rover

Tohle je asi jediné auto na světě, ve kterém na recepce mohou jezdit členové královských rodin i farmáři, kteří na pastvinách potřebují zkontrolovat počet krav svých stád. Tedy za předpokladu, že se jim byznysově daří, protože v autosalonu musí mít na zaplacení faktury za plus minus čtyři a půl milionu korun.

Range Rover je na světě přes padesát let, teprve letos však do světa vyjela jeho pátá generace. Je to sice překvapivě nízké číslo, ale svět těch nejlepších a nejdražších aut se zkrátka točí pomaleji. Nahraďte totiž to nejlepší něčím ještě lepším. Pár let to prostě trvá, ale ta radost, když se to povede. A je potřeba říct, že se to povedlo i popáté.

Vzduchový podvozek, který nechává mizet díry na silnici, schopnost přejet brod hluboký 1,3 metru, šplhat do kopce s úhlem 45 stupňů… A to všechno zažíváte v ultraluxusním obývacím pokoji, kde volant je tak nějak navíc. Tohle je automobilový svět, který chcete žít.

Dacia Jogger

Myslíte, že jsem se zbláznil? Kdepak! Jestli máte nanejvýš půl milionu, kopu dětí a bezmezně toužíte po novém autě, zkuste sedmimístnou dacii. Doba, kdy vám bylo majitelů Dacie Logan tak nějak líto, protože zoufalejší auto aby člověk pohledal, je už definitivně pryč. I u Dacie totiž nastal posun, kterým si prošly jihokorejské sestry Hyundai a Kia.

Francouzský Renault, který rumunskou automobilku vlastní, totiž pochopil, co láká běžné řidiče, kteří si auto kupují za svoje peníze. I proto je Dacia vedle domácího Rumunska z pohledu privátních zákazníků nejoblíbenější značkou ve Francii, Belgii, Portugalsku a Maroku. A boduje i v Česku.

Jogger je letošní novinka, kterou se automobilka zase trefuje do své cílovky. I proto se jí prodalo už přes osmdesát tisíc kusů. Velký kufr, design, za který se rozhodně nemusí stydět, jednoduchá a praktická řešení. Ve velkém prodávaná verze kombinující benzin a levnější LPG. A nově i hybrid s dojezdem 900 kilometrů, ačkoli ten už je s cenovkou 600 tisíc korun. Ale i tak stojí za pozornost.