Největší německá letecká společnost Lufthansa loni zvýšila provozní zisk o šestasedmdesát procent na 2,7 miliardy eur, v přepočtu na 68,5 miliardy korun. Přispěl k tomu právě nárůst poptávky po cestování letadlem po pandemii nemoci covid-19.
Skupina si i nadále klade za cíl dosáhnout udržitelné provozní marže alespoň osm procent. Počet přepravených cestujících se loni zvýšil o dvacet procent na 120 milionů. Tržby loni meziročně vzrostly téměř o patnáct procent na 35,4 miliardy eur. Nepřekonaly však odhady trhu. Analytici v průměru očekávali tržby 36,3 miliardy eur.
V samotném čtvrtém čtvrtletí se Lufthanse provozní zisk snížil o jednadvacet procent na 451 milionů eur. Tržby se pak v období od října do prosince zvýšily o pět procent na 8,8 miliardy eur.
Společnost očekává, že dopad stávek a pokles zisků z logistiky povedou v prvním čtvrtletí k vyšší provozní ztrátě než v předchozích letech. Lufthansa se dohodla na nových pracovních podmínkách včetně zvýšení mezd, aby ukončila stávky. To však podle analytiků ohrožuje její cílovou provozní marži na letošní rok. Od čtvrtka do soboty bude stávkovat pozemní personál firmy, protest se dotkne až dvou set tisíc pasažérů.
Evropské letecké společnosti loni těžily z bezprecedentní poptávky po cestování po pandemii, což jim umožnilo zvýšit ceny. Růst zisků nicméně omezily vyšší náklady na pracovní sílu a na údržbu.
Výsledky společností Air France-KLM či IAG, vlastníka British Airways, minulý týden ukázaly problémy, kterým odvětví čelí. Jsou to hlavně vysoké ceny leteckého paliva, geopolitická rizika, problémy výrobců letadel a jednání o mzdách.