Je před dalším z mnoha důležitých zápasů letošní sezony basketbalové NBA. Na hřišti se rozcvičuje jedna z hlavních tváří ligy, rozehrávač Stephen Curry. Téměř každodenní rutinu narušuje jeden nevídaný fakt. Curry má na nohou černobílé boty Nike Kobe 6 Protro ve speciální edici Mambacita odkazující na Gigi Bryant, tragicky zesnulou dceru taktéž zesnulého Kobeho Bryanta.

Čím, že je volba obuvi před zápasem Golden State Warriors z minulého týdne nevídaná? Stephen Curry se totiž za posledních dvanáct let na palubovkách neobjevil v jiných botách než v těch od značky Under Armour, která ho v roce 2013 přetáhla pod svá křídla, když ho přebrala svému konkurentovi Nike, a která mu o dva roky později vydala jeho první „signature“ botu Curry One.

Důvodem je zpráva z minulého týdne, kdy basketbalová hvězda i americká společnost Under Armour oznámily, že oficiálně ukončují dlouholeté partnerství.

Curry, který si ponechává ve svém vlastnictví podznačku Curry Brand, jež vznikla v roce 2020 jako obdoba už ikonické Jordan Brand spadající pod Nike, se tak stal volným hráčem na trhu se sportovní obuví.

„Pro Under Armour je v této kritické fázi našeho obratu důležité zachovat disciplínu a soustředit se na klíčovou značku UA. A pro Stephena je to ten správný okamžik, aby se to, co jsme vytvořili, mohlo dál rozvíjet podle jeho představ,“ uvedl zakladatel firmy Kevin Plank, který se na pozici CEO vrátil po zhruba pětileté přestávce loni na jaře, aby pomohl Under Armour nasměrovat zpět na pozitivní trajektorii.

Odchod největší tváře Under Armour je totiž součástí nebo spíš vyvrcholením velkého restrukturalizačního plánu značky, která se potýká s finančními problémy a jíž se v posledních letech nepodařilo udržet na vlně úspěchu, který přišel mezi lety 2015 a 2016. V té době to vypadalo, že Under Armour vyzve hegemony trhu se sportovním oblečením a obuví Nike a Adidas.

Jenže to nemělo dlouhého trvání. Například hodnota akcií Under Armour klesla oproti svému vrcholu v roce 2015 k dnešnímu dni o zhruba devadesát procent. A klesaly také tržby, což trvá dodnes.

Ve svém odhadu pro fiskální rok 2026 společnost očekává propad obratu o čtyři až pět procent a zhruba poloviční zisky oproti předchozímu roku, což způsobují americká cla a slabá poptávka po obuvi.

info Foto Erik Drost, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steph_Curry_(51914873406).jpg
Stephen Curry při zápase NBA

I přesto, že značka ulovila jednu z největších hvězd NBA, prodej basketbalového zboží valný úspěch nepřinesl. Podle zahraničních analytiků se Under Armour nepodařilo prosadit v komunitě sběratelů tenisek ani u dalších hráčů.

A velké investice do Curry Brand, které se nepodařilo přetavit do podobného jména, jaké si vybudovala značka Jordan, se zkrátka nevracely zpět.

Proto se teď chce Kevin Plank zaměřit na finanční stabilitu, osekání vysokých nákladů a návrat ke kořenům značky. Poslední bota se jménem Stephena Curryho vyjde příští rok v únoru a tím spolupráce definitivně skončí.

„V Under Armour mi v počátcích mé kariéry věřili a dali mi prostor vybudovat něco většího než jen řadu obuvi,“ okomentoval rozchod Curry, který je mimochodem podle žebříčku Forbesu druhým nejvýdělečnějším sportovcem světa.

Jeho podpis v roce 2013 byl pro veřejnost ostatně poměrně překvapivý, ale vlastně dával smysl. Currymu prý imponovala pozice značky jako outsidera, protože se tak dlouhou dobu i vzhledem ke své (na basketbalistu NBA podprůměrné) výšce 188 centimetrů sám cítil a před tím, než naplno zazářil jako nejlepší střelec historie ligy, býval často podceňován.

Navíc k jeho podpisu přispěl i fakt, že společnost Nike, která měla s Currym předchozí smlouvu a snažila se ho udržet, naprosto zpackala jednání o nové smlouvě, když zástupci značky několikrát zkomolili hráčovo jméno a v powerpointové prezentaci zrecyklovali některé slidy tak, že na nich zůstalo jméno další hvězdy NBA Kevina Duranta.

Under Armour navíc tehdy Currymu nabídl vlastní řadu bot, což Nike nezamýšlel, a také možnost stát se celosvětovou tváří značky. Spolupráce pokračovala i v následujících letech a vyvrcholila před dvěma lety podpisem dlouhodobého kontraktu, který byl označován jako doživotní. Curry se zároveň stal prezidentem Curry Brandu.

Jakkoli je ve světě pozice značky kolísavá, v Česku se Under Armour daří. Podle Pavla Hynka, šéfa firmy pro střední a východní Evropu, regionálně byznys dlouhodobě roste a tuzemský trh je jedním z nositelů růstu.

Meziročně dosahujeme v regionu střední a východní Evropy dvouciferného růstu.

„Z Prahy řídíme trhy v Česku, na Slovensku, ve Slovinsku, v Maďarsku a baltských zemích. A meziročně dosahujeme v regionu dvouciferného růstu,“ pochvaluje si Hynek.

Roční obrat Under Armour je v Česku výrazně nad jednou miliardou korun a v současnosti má v tuzemsku značka celkem čtrnáct specializovaných prodejen.

„Pomáhají nám nejen velkoobchodní spolupráce například se Sportisimem, ale zejména silné online prodeje a také největší síť maloobchodních prodejen v porovnání s dalšími globálními sportovními značkami,“ vysvětluje Pavel Hynek.

Ukončení spolupráce s basketbalovou ikonou podle něj není ideální, ale vzhledem k tomu, že basketbal v Česku tvoří jen zhruba dvě procenta celkového obratu, nemělo by to značku v regionu nijak byznysově zasáhnout.

„Navíc basketbalová kolekce nekončí a z globálního pohledu to otevře prostor pro další spolupráce s novými mladými talenty,“ myslí si ředitel.

A dodává, že největší prodeje zaznamenává řada fitness produktů a v posledních letech roste i sortiment orientovaný na běžce. „Nejvíce si slibujeme od kolekcí sportswear a obuvi, která se v nabídce rozšiřuje,“ doplňuje Pavel Hynek.