Když bylo Pavlu Tichému devatenáct, začal brigádně pracovat ve firmě Erilens svého otce. Ta u nás jako jediná vyráběla nitrooční čočky a distribuovala a vyráběla i ty kontaktní. Pavel Tichý dostal na starost distribuci kontaktních čoček jedné z největších světových značek a do několika let si plánoval multimilionové obraty.
Čtěte také: Zamiloval se do Himálaje a v Nepálu začal vyrábět etické bundy
Když ale firma CIBA Vision (dnes Alcon) zjistila, jaký mají Tiší s prodejem jejích čoček úspěch, rozhodla se v Česku otevřít vlastní pobočku. A i když Tichého otec vedl svou firmu dále, pro vystudovaného ekonoma to byl impulz začít vlastní podnikání a od čoček se posunout k brýlím.
Dnes vlastní a 10 let vede první a největší český e-shop s brýlemi Optiscont, otevřel sedm kamenných očních optik a tento rok koupil společnost Wichterle & Vacík se špičkovým aplikačním střediskem kontaktních čoček.
„CIBA Vision mi tehdy nabídla, abych pro ni pracoval, ale já byl příliš hrdý. Chtěl jsem vlastní byznys a zároveň využít svoje zkušenosti s kontaktními čočkami a optikou,“ vzpomíná Tichý, kterého kromě optiky odmlada lákaly technologie.
Poté, co odešel z firmy svého otce, založil společnost Venturia, rozjel servery s informacemi o brýlích a kontaktních čočkách cocky.cz a bryle.cz, na kterých prodával firmám z oboru reklamu, staral se o webové stránky těchto firem a programoval systémy pro plánování jejich výroby a logistiky.
Když o svém podnikání napsal článek na blog Podnikání v USA investora a podnikatele Johna Vaňhary, v diskusích mu někdo napsal, proč se svými zkušenostmi nezačne prodávat brýle online.
„V zahraničí takovéto weby fungovaly, osm let zpátky ale u nás nic takového neexistovalo. Bál jsem se, protože jsem si říkal, že brýle jsou něco, co si opravdu potřebujete vyzkoušet. Pak jsem si ale vzpomněl na svého otce, který upsal naši chatu, aby rozjel svůj podnik, a to mi dalo odvahu,“ vzpomíná Tichý, který v roce 2010 se společníky Danem Szarvasem a Vlastou Vávrů rozjel Optiscont.
Protože se ze začátku brýle opravdu moc neprodávaly, Tichý přemýšlel, jak je k lidem dostat. Napadlo ho, že vytvoří prodejní panely s počítačem a aplikací, které umístí do lékáren. Na těch budou umístěny brýlové obruby, které si bude moct zákazník vyzkoušet, a také monitor s aplikací, kam zadá své dioptrie, odešle formulář a brýle mu dojdou za pár dnů poštou. Nápad ale pořád nefungoval.
„Kromě toho, že lidé nevěděli, k čemu takový panel je, málokdo měl odvahu jej vyzkoušet, a když se někdo našel, neměl u sebe předpis. Po několikaměsíčním průzkumu jsem zjistil, že musíme panely umístit přímo do čekáren lékařů, kde jsou lidé, kteří brýle potřebují a mají u sebe předpis,“ vysvětluje Tichý. Tímhle nápadem položil základ byznysu, který má dnes padesátimilionový obrat a po celé České republice i na Slovensku 30 panelů, tzv. Optiscontů.
To, co mu tehdy pomohlo lékaře pro umístění panelů přesvědčit, bylo především renomé rodiny, která byla mezi lékaři známá. Tichý navíc vsadil na ordinace v regionech, kam se sjíždějí lidé z okolních vesnic a díky panelům si můžou celý proces odbýt přímo u lékaře a brýle jim pak dojdou bez problémů domů.
„Od začátku jsme ale bojovali s kritikou od tradičních optiků, protože jsme prodávali za daleko nižší ceny. To díky tomu, že jsme obešli distributory a navázali vztah přímo s výrobci brýlí. Od začátku jsem chtěl raději prodat troje brýle za 10 tisíc než jen jedny. Ti tři lidé totiž o vás řeknou dalším,“ přibližuje svoji strategii Tichý, který kromě neznačkových brýlí nabízí také klasické značky a má největší výběr značky Ray Ban u nás.
I když nikdy neplánoval otevřít kamenné prodejny, nakonec zjistil, že mu i při nízkých cenách přinesou zisk, a tento rok otevřel dalších pět poboček po celém Česku, většinu z nich i s oční ambulancí. A aby navázal na tradici výroby kontaktních a nitroočních čoček svého otce, před čtyřmi měsíci koupil společnost Wichterle & Vacík s aplikačním střediskem, které aplikuje čočky i v těch nejkomplikovanějších případech. Tato služba je prozatím dostupná jen na jedné pobočce, do budoucna by ale Tichý chtěl pod touto značkou začít aplikovat kontaktní čočky ve všech svých optikách.
Kromě toho Tichý loni přišel také s první mobilní aplikací na kontrolu zraku Vidíš dobře. Ta na obrazovku monitoru počítače promítne stejně jako u očního lékaře znaky a písmenka, prostřednictvím telefonu se odměří vzdálenost a vy prostřednictvím telefonu odpovídáte, zda znak vidíte, nebo ne.
„Jel jsem autem a někdo z českého Autoklubu mluvil o tom, že málokdo přijde na kontrolu zraku k lékaři včas a že je to samozřejmě nebezpečné. V té době jsme byli uprostřed vývoje této aplikace a Autoklubu jsem ihned nabídl spolupráci. A i když není měření touto aplikací exaktní jako prohlídka u lékaře, představu si uděláte,“ vysvětluje Tichý, který je přesvědčený, že právě umění využívat příležitost a jednat rychle je to, co stojí za jeho úspěchem.