Spojení, které zní jako vystřižené z Chytré horákyně: ani lyže, ani brusle, ale něco mezi. Pod názvem „skiskates“ prodávají mladí podnikatelé Michael Podešva a Zbyněk Šuba svůj nejnovější produkt a neskromně říkají, že se skiskating jednou stane svébytným sportem.
Kromě toho pod svou značkou Snowfeet prodávají další vybavení pro netradiční zimní sporty, mezi něž patří už zavedené lyže ultrakrátké, podle kterých právě nese název celá firma.
Ačkoliv se oba produkty – tedy Snowfeet i Skiskates – na první pohled liší, princip pohybu v terénu je v zásadě stejný. Ten se při jízdě spíše než klasickému lyžování blíží právě bruslení, díky čemuž pohyb sněhovou pistou získává úplně nový rozměr.
Borci z Valašského Meziříčí přitom k podnikání přičichli už při studiu a byznys jim učaroval natolik, že sekli se školou a vrhli se do podnikání naplno. Zprvu riskantně vyhlížející rozhodnutí se ale nakonec zúročilo.
O jejich alternativu ke klasickým zimním sportům je zájem: loni prodali přes 10 tisíc párů snowfeetů (které jsou stále ústředním produktem celého byznysu) a díky tomu se obrat jejich firmy přiblížil hranici 20 milionů korun.
„Až do letoška firma rostla konstantním tempem meziročně o 300 procent. Nyní vidíme mírné zpomalení prodejů primárně v B2B obchodu, zejména v Evropě. Nicméně stále rosteme,“ přibližuje aktuální situaci Michael Podešva.
Mezi nejsilnější trhy, kde firma obchoduje, patří například Japonsko, Kanada a především Spojené státy – tamní prodeje představují zhruba 40 procent celkového odbytu.
„Oslovilo nás přes 500 distributorů a prodejců z celého světa, mezi které patří největší americký obchod se sportovním zbožím Dick’s Sporting Goods, Intersport, Decathlon nebo Hervis Sports,“ upřesňuje Michael. Převážná část produktů tak z Valmezu putuje na druhý konec světa.
Za celou dobu své existence přitom Snowfeet neměla investora a od samého začátku je nejen soběstačná, ale i profitabilní. Pomoc nejenom v začátcích však mladé firmě obstaraly crowdfundingové kampaně, na kterých do konce minulého roku vybrali přes milion dolarů.
„Hodně nám pomohli a pořád pomáhají také rodina a kamarádi, kteří jsou vlastně, vždy když je potřeba, našimi jedinými investory, případně nám pomáhají s natáčením videí, vývojem a dalšími potřebnostmi,“ shodují se Michael se Zbyňkem.
Kromě toho vsadili na obchodní veletrhy a také virální potenciál sociálních médií: jejich propagační videa zhlédly desítky milionů uživatelů, nejsledovanější video na Facebooku, publikované kanálem AskMen, má téměř 33 milionů zhlédnutí.
Úspěch s sebou ale přináší i nové nástrahy. Snowfeety se staly natolik populárními, že už vznikly nelegální kopie, které pod originální značkou inzeruje na online platformách čínský výrobce. Vzhledem k mizivé pravděpodobnosti, že se v takové situaci podaří domoci spravedlnosti, však firma zatím neplánuje vynaložit úsilí ani finance na soudní procesy.
„Kvalitativně se tyto padělky samozřejmě liší. Například hrana, kterou se nám podařilo zapracovat do okrajů skluznice, je u čínských kopií zatavená přímo v lyži a je tedy zbytečná,“ přibližuje Podešva.
U zimních sportů ale smělé podnikatelské plány valašské firmy nekončí. Spolupráci chtějí navazovat také s dalšími kreativními lidmi z okolí. Podle Zbyňka tím chtějí podpořit tamní podnikavost a pomoct dalším začínajícím podnikatelům.
Právě práce na rodném Valašsku je ten největší luxus, který Michaelovi se Zbyňkem jejich práce přinesla. Přímo ve Valmezu na náměstí – jestli to bylo o půl třetí, jako ve slavné písni, bohužel neuvádějí – si zařídili útulnou kancelář, kde své výrobky i kompletují.
Důvody pak lakonicky shrnuje Zbyněk Šuba. „Náš byznys nevyžaduje, abychom byli v Praze nebo jiném z velkých měst. Tady můžeme podnikat spolu s rodinou, a přitom taky zaměstnat celou řadu místních.“