Online supermarket Košík.cz vykázal ve finančním roce končícím 31. března 2022 ztrátu 403,9 milionu korun, ve srovnání s předchozím obdobím ji prohloubil z přibližně 359 milionů korun. Tržby společnosti vzrostly jen mírně, a to asi o dvacet milionů korun na celkových 1,9 miliardy korun. Vyplývá to z účetní uzávěrky společnosti zveřejněné ve Sbírce listin.

„Fiskální rok 2021 až 2022 se vyznačoval výraznou dynamikou a proměnami celého e-commerce trhu. Pro Košík.cz to znamenalo především hledání nových cest a opouštění dosavadních modelů, přechod z ‚pandemické‘ do takzvané ‚postpandemické‘ fáze trhu a v úplném závěru i reakce na jedny z nejzásadnějších geopolitických událostí za poslední desetiletí, války na Ukrajině,“ sdělila firma v uzávěrce.

Košík o sobě uvádí, že potraviny a další zboží rozváží šesti milionům Čechů. „Kromě Prahy a středních Čech je možné objednávat v  jedenácti krajských městech a desítkách bývalých okresních měst a jejich širokém okolí. V oblastech, kam již Košík nákupy rozvážel, se navíc zvýšila velikost pokrývané oblasti v průměru na dvojnásobek,“ řekl mluvčí František Brož. Tento rok podle něj Košík začal doručovat v Karlovarském kraji.

Díky přestavbě centrálního skladu firma podle uzávěrky navýšila počet obsloužených objednávek. Do nabídky také nově zařadila oblečení a kosmetiku od britského řetězce Marks & Spencer nebo produkty české značky přírodní kosmetiky Ryor.

Své portfolio dále Košík rozšířil o privátní značky ořechů a cereálních výrobků Mr. Nutty nebo ryby a mořské plody pod řadou Fish and Fresh, vyplývá z výroční zprávy. Na e-shopu podle ní přibyla také stránka s nabídkou na míru Můj Košík nebo možnost doobjednat zboží do uzavřeného nákupu.

V období do 31. března loňského roku Košík podle výroční zprávy zaměstnával průměrně 158 lidí, tedy stejný počet jako mezi roky 2020 a 2021. Na mzdy firma vydala 124,3 milionu korun, ve srovnání s předcházejícím obdobím jí tyto náklady vzrostly zhruba o 25,2 milionu korun.

Německá společnost Metro, která v Česku působí pod značkou Makro, letos v lednu oznámila, že v online supermarketu Košík získala čtvrtinový podíl. Zázemí Makra Košíku tak mimo jiné umožnilo nákupy do regionů rozvážet rychleji.

Podobně Košík a Metro od loňského roku spolupracují v bulharském hlavním městě Sofie. Pokud český e-shop začne potraviny rozvážet i v dalších zemích střední a východní Evropy, může se čtvrtinový podíl Metra v Košíku rozšířit na třicet procent, informovala dříve německá firma. Ze zahraničních zemí Košík zatím působí pouze v Bulharsku.

Největším konkurentem Košíku na českém trhu je online supermarket Rohlík.cz. Podle výroční zprávy ve Sbírce listin společnost Rohlik Group, pod kterou český Rohlík spadá, ve finančním roce končícím 30. dubna 2022 vykázala ztrátu 212 milionů korun. Obrat firmy ve stejném období dosáhl dvanácti miliard korun. Rohlik Group působí vedle Česka také v Maďarsku, Rakousku, Německu, Rumunsku, Španělsku a Itálii.