První ročník největší charitativní vánoční výzvy rozjel Petr Chalupianský s partou dalších nadšenců dost punkově. Nakonec se jim povedlo během pár týdnů vybrat po celém Česku skoro jedenáct milionů korun od 37 tisíc lidí. Letos míří ještě výš. Peníze poputují lidem s nemocí ALS, seniorům, ale i útulkům.
Klíč k úspěchu byl v jednoduché gamifikaci. Kdo přispěl libovolnou částkou, tomu se na mapě Česka rozsvítilo světýlko. Původní ambice, že se podaří rozsvítit sto tisíc světel, se sice nepovedla, ale Peter Chalupianský to nebere jako prohru. Naopak, s o to větším odhodláním se pustil do letošního ročníku. Začíná právě na první adventní neděli s jednoduchou myšlenkou: až lidé budou zapalovat první svíčku na adventním věnci, můžou rozsvítit své světlo i na mapě Česka.
„Letos jsme lépe připravení, máme bázi dárců, influencerů i řadu firem, které nás podpořily, aby se podařilo vybrat co nejvíc peněz,“ popisuje Peter Chalupianský. Kdo od první adventní neděle až do konce prosince přes výzvu Rozsviťme Česko daruje libovolnou částku nad 30 korun, tomu se hned po připsání částky na účet rozsvítí na mapě světýlko podle adresy, kterou do systému zadá.
Loni tak kromě domovů a chalup svítily i firmy, kavárny, ordinace, školy a školky nebo třeba i hřbitovy – jako vzpomínka na ty, kteří tady už nejsou. Během loňského prvního ročníku se přitom podařilo rozsvítit celé Česko. „Praha nebo další velká města to určitě nepřeválcovala, svítilo se skutečně všude a víme, že mezi dárci bylo také velké množství lidí, pro které to byl první filantropický krok,“ zmiňuje Peter Chalupianský.
Už loni projekt podpořila milionem korun FTMO miliardářů Marka Vašíčka a Otakara Šuffnera, svou podporu firma zopakovala i nyní. Mezi partnery je letos i Nadace Tipsport, CME, Nadace BigBoard a agentura Socials. „Na nové vizuální identitě pracoval grafik Petr Sýkora pod vedením světoznámého designéra Pavla Fuksy,“ dodává Chalupianský, který se chce s výzvou letos ještě víc zaměřit právě i na podnikatelskou sféru. Proto vznikla i stránka Firmy svítí.
Foto Rozsviťme Česko
Rozsvícené Česko
„Novinkou je možnost sledovat statistiky svícení například podle jednotlivých měst nebo možnost vytvořit si komunitu třeba s přáteli a svítit společně,“ vypočítává strůjce výzvy, na které s ním pro bono pracují celkem zhruba tři desítky lidí. Sám dlouhodobě podporuje neziskový sektor a zároveň pracuje jako manažer CSR v Kauflandu. Letos také bude nově možné rozsvítit světýlka i v zahraničí.
Celou sbírku a její transparentnost zajišťuje stejně jako v minulém roce Nadace Via, která provozuje dárcovskou platformu Darujme.cz. Vybrané peníze letos podpoří celkem patnáct středně velkých neziskových organizací.
Je mezi nimi například ALSA, která nakoupí do své půjčovny pro pacienty se závažným onemocněním ALS unikátní vozíky, které v současnosti nejsou v České republice a které se dají ovládat pouze pomocí zraku. Vedle toho peníze zamíří i do hospicu Anděl stromu života, který chce díky daru začít používat speciální podložky, které v reálném čase snímají vitální funkce klientů v jejich domácím prostředí.
Mezi další podpořené patří Nadační fond Vrba, který bude pokračovat v projektu Řemeslník. Mezi podpořenými je ale například i Elpida nebo Psí život. „Výběr organizací probíhal transparentně, měli jsme hodnoticí odborné komise, ve kterých byla například ředitelka Dobrého anděla Šárka Procházková,“ dodává Chalupianský. Sám doufá, že se z rozsvěcení Česka stane nová a silná tradice. „Světlo je symbolem naděje a takhle se symbol mění v reálnou pomoc konkrétním lidem.“