Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair je po pandemických časech opět ve skvělé kondici. V loňském fiskálním roce vykázala čistý zisk 1,43 miliardy eur, tedy 33,9 miliardy korun, po ztrátě 355 milionů eur předloni.

Výnosy za finanční rok do konce března stouply o 124 procent na 10,78 miliardy eur, zatímco počet cestujících vzrostl o 74 procent na 168,6 milionu.

Dá se tak říct, že Ryanair rostl napříč všemi relevantními metrikami. Firmě se podařilo zvýšit podíl na evropském trhu, výrazný růst zaznamenala v Itálii, Polsku, Irsku a ve Španělsku. Ceny letenek ve srovnání s dobou před pandemií poté stouply o deset procent.

A vedení aerolinky očekává pokračující žně v nadcházející letní sezoně. Za celý fiskální rok firma odhaduje nárůst počtu cestujících o deset procent na 185 milionů. Čistý zisk bude podle Ryanairu o něco vyšší než loni, růst nákladů na pohonné hmoty by měly kompenzovat vyšší tržby. Jediným riskem, na nějž firma v tuto dobu dohlédne, je možný odklad dodávek letadel od amerického výrobce Boeing. Kdyby je Ryanair nezískal na před vrcholem sezony, muselo by vedení své odhady mírnit.

„Největší výzva je stejná jako za poslední třicet pět let, bezpečnost. Musíme růst, musíme nastavit spoustu nových přístrojů tak, aby nic neohrozilo bezpečnost. Druhou je udržení růstu. V nejbližších letech chystáme další obrovskou objednávku až dvou set strojů od Boeingu nebo Airbusu,“ řekl v nedávném rozhovoru maďarským kolegům z Forbesu šéf Ryanairu Michael O’Leary. Přečíst si rozhovor s ním je ostatně tím nejlepším, co můžete udělat proto, abyste šlapající byznys populární nízkonákladové aerolinky pochopili.

Ryanair mimochodem v dubnu uvedl, že v nadcházející letecké sezoně nabídne svůj dosud nejrozsáhlejší letový řád na pražském letišti. Celkem bude mít v Praze třiatřicet pravidelných linek a 285 letů týdně.